Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Mladý Svěrák to pořádně schytal: Natočil prý pedofilní Karkulku! Nejsou náhodou ti čeští kritici poněkud zapšklí?!

17.09.2014
Mladý Svěrák to pořádně schytal:  Natočil prý pedofilní Karkulku! Nejsou náhodou ti čeští kritici poněkud zapšklí?!

Autor: repro

Popisek: Karkulka ve filmu Jana Svěráka Tři bratři

V Čechách je pravidlem, že skutečně úspěšní umělci to často schytají více než jejich méně zdatní kolegové. Příkladem jsou spisovatel Michal Viewegh nebo režisér Filip Renč. Ten dokonce dostal za pokračování úspěšného seriálu Sanitka Anticenu Zlatý citrón s odůvodněním, že jde o profesní propadák. Za ten je považován i nový film Jana Svěráka. Nejúspěšnější český režisér je však podle filmových kritiků příliš dokonalý. Trošku drzosti a ušpiněnosti by prý jeho dílům nevadilo. Navíc čelí kritice, že jeho verze Karkulky obsahuje pedofilní motiv…

Nad zatím posledním filmem Jana Svěráka, pohádkou Tři bratři,  se sešli  v kritickém pořadu  ČT Art  Jasná řeč Josefa Chuchmy  „tři pánové v brýlích a ve středních letech“. Vedle Chuchmy ještě kritici Marcel Kabát a Vojtěch Rynda. Nahlas přemítali, zda  jsou Tři bratři kromě nesporného úspěchu diváckého také  úspěchem uměleckým, a nebo zda se jeden z mála českých režisérů, oceněný Oscarem, pouze udržuje v kondici.   V zásadě se shodli, že měli  s ohledem na předchozí Svěrákovu pohádku Kuky se vrací  určitá očekávání, ale tentokrát byli spíše  zklamáni. 

Kritik Josef Chuchma na ČT ART

Lepší bez otce?

Shoda také panovala nad otázkou, zda je Svěrákova spolupráce s jeho otcem prokletím nebo výhrou. Z hlediska návštěvnosti je to prý výhra,  Tři bratři mají vynikající návštěvnost. Ale umělecky  lepší jsou podle nich filmy, kde s otcem nespolupracoval (Jízda, Akumulátor). Jedině tak má tento „národní hitmaker“ ještě šanci zazářit a natočit nějaký majstrštyk. Podle hostů ve studiu Svěrák marně čeká na šanci zfilmovat velký román a dodnes lituje, že nenatočil Pravidla  moštárny. Zatímco v Kukym se propojila Svěrákova kreativita a zralý pohled na život, byl to začátek nové éry, Tři bratři  jsou krokem zpátky.  I ve srovnání s dokumentem Tatínek, z něhož je cítit  určitá drzost a  kontroverze a ne hlazení po srsti. Byla to rebelie příliš hodného syna.

Příliš dokonalé a k smíchu...

Chuchma sám se přiznal, že mu osobně na pohádce vadí neuvěřitelná perfektnost, jak je to vše dokonalé, až reklamní, ale v tom perfekcionismu se ztrácí schopnost diváky oslovit.  Marcel Kabát ho v názoru  podpořil. Svěrák podle něj  „tlačí se na pilu, vše je nádherné, úžasné, strašně se tam šlape na plyn v těch emocích, statek je vypulírovaný, do toho národní symfonicky orchestr, zkrátka hrozně moc patosu“.  A dodává: „Trošku nadhledu a ušpiněnosti by neškodilo.“ Film prý moc nefunguje. Jeho ambice je sice bohulibá, vyprávět dětem pohádky, ale problematická je ta spojující linie, v níž se mísí tři známé české pohádky Červená Karkulka, Šípková Růženka a  O dvanácti měsíčkách. Všechny tři příběhy jsou totiž napěchované do stejné formičky, kde to všechno končí svatbou.

Pedofilní Karkulka?

Chuchma se ošíval také nad Svěrákovou verzí  Červené Karkulky. Když prý  s nim film viděla jeho patnáctiletá dcera, dostávala záchvaty smíchu, je podle ní příliš naivní. Navíc se  prý podivovala nad poněkud pedofilním momentem.  V pohádce Tři bratři se totiž osmiletá  Karkulka  zasnoubí s dospělým mužem.  Podle Svěráka si vždy Karkulku představoval jako malou holku, a  on si na ni holt někdo počká. Cílové publikum 5-12 let se nad tím prý asi podivovat nebude. Tak  uvidíme.

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace