Mladý Svěrák to pořádně schytal: Natočil prý pedofilní Karkulku! Nejsou náhodou ti čeští kritici poněkud zapšklí?!
17.09.2014
Foto: repro
Popisek: Karkulka ve filmu Jana Svěráka Tři bratři
V Čechách je pravidlem, že skutečně úspěšní umělci to často schytají více než jejich méně zdatní kolegové. Příkladem jsou spisovatel Michal Viewegh nebo režisér Filip Renč. Ten dokonce dostal za pokračování úspěšného seriálu Sanitka Anticenu Zlatý citrón s odůvodněním, že jde o profesní propadák. Za ten je považován i nový film Jana Svěráka. Nejúspěšnější český režisér je však podle filmových kritiků příliš dokonalý. Trošku drzosti a ušpiněnosti by prý jeho dílům nevadilo. Navíc čelí kritice, že jeho verze Karkulky obsahuje pedofilní motiv…
Nad zatím posledním filmem Jana Svěráka, pohádkou Tři bratři, se sešli v kritickém pořadu ČT Art Jasná řeč Josefa Chuchmy „tři pánové v brýlích a ve středních letech“. Vedle Chuchmy ještě kritici Marcel Kabát a Vojtěch Rynda. Nahlas přemítali, zda jsou Tři bratři kromě nesporného úspěchu diváckého také úspěchem uměleckým, a nebo zda se jeden z mála českých režisérů, oceněný Oscarem, pouze udržuje v kondici. V zásadě se shodli, že měli s ohledem na předchozí Svěrákovu pohádku Kuky se vrací určitá očekávání, ale tentokrát byli spíše zklamáni.

Kritik Josef Chuchma na ČT ART
Lepší bez otce?
Shoda také panovala nad otázkou, zda je Svěrákova spolupráce s jeho otcem prokletím nebo výhrou. Z hlediska návštěvnosti je to prý výhra, Tři bratři mají vynikající návštěvnost. Ale umělecky lepší jsou podle nich filmy, kde s otcem nespolupracoval (Jízda, Akumulátor). Jedině tak má tento „národní hitmaker“ ještě šanci zazářit a natočit nějaký majstrštyk. Podle hostů ve studiu Svěrák marně čeká na šanci zfilmovat velký román a dodnes lituje, že nenatočil Pravidla moštárny. Zatímco v Kukym se propojila Svěrákova kreativita a zralý pohled na život, byl to začátek nové éry, Tři bratři jsou krokem zpátky. I ve srovnání s dokumentem Tatínek, z něhož je cítit určitá drzost a kontroverze a ne hlazení po srsti. Byla to rebelie příliš hodného syna.
Příliš dokonalé a k smíchu...
Chuchma sám se přiznal, že mu osobně na pohádce vadí neuvěřitelná perfektnost, jak je to vše dokonalé, až reklamní, ale v tom perfekcionismu se ztrácí schopnost diváky oslovit. Marcel Kabát ho v názoru podpořil. Svěrák podle něj „tlačí se na pilu, vše je nádherné, úžasné, strašně se tam šlape na plyn v těch emocích, statek je vypulírovaný, do toho národní symfonicky orchestr, zkrátka hrozně moc patosu“. A dodává: „Trošku nadhledu a ušpiněnosti by neškodilo.“ Film prý moc nefunguje. Jeho ambice je sice bohulibá, vyprávět dětem pohádky, ale problematická je ta spojující linie, v níž se mísí tři známé české pohádky Červená Karkulka, Šípková Růženka a O dvanácti měsíčkách. Všechny tři příběhy jsou totiž napěchované do stejné formičky, kde to všechno končí svatbou.
Pedofilní Karkulka?
Chuchma se ošíval také nad Svěrákovou verzí Červené Karkulky. Když prý s nim film viděla jeho patnáctiletá dcera, dostávala záchvaty smíchu, je podle ní příliš naivní. Navíc se prý podivovala nad poněkud pedofilním momentem. V pohádce Tři bratři se totiž osmiletá Karkulka zasnoubí s dospělým mužem. Podle Svěráka si vždy Karkulku představoval jako malou holku, a on si na ni holt někdo počká. Cílové publikum 5-12 let se nad tím prý asi podivovat nebude. Tak uvidíme.
Vložil: Adéla Hofmanová