Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Proč tajila ČT 24 hodin záběry o tajné schůzce v Lánech? Prý záměrná manipulace! Na Kavkách je teď je pořádně horko

01.11.2013
Proč tajila ČT 24 hodin záběry o tajné schůzce v Lánech? Prý záměrná manipulace! Na Kavkách je teď je pořádně horko

Autor: ČT

Popisek: Česká televize, ilustrační foto

Server Česká pozice se pozastavil nad chováním České televize v prvním povolebním dni, kdy vypukla krize v sociální demokracii. Chování veřejnoprávní televize lze prý vykládat jen jako neuvěřitelný šlendrián nebo velmi alarmující záměrnou manipulaci s fakty. To ale není vše - zaměstnanci zpravodajství si stěžují na údajnou neobjektivitu svého šéfa. A uvádějí řadu příkladů...

Jednalo se o schůzku prezidenta Miloše Zemana v Lánech se špičkami sociální demokracie. Jednání se měl účastnit první místopředseda strany Michal Hašek, společně s dalšími čtyřmi příslušníky „jeho“ křídla. Předseda Bohuslav Sobotka v té době seděl ve studiu České televize a debatoval s ostatními stranickými lídry.

Česká televize měla o schůzce v letním prezidentském sídle informace a redakce zpravodajství o ní v průběhu večera natáčela reportáž. Přesto nikdo nebyl schopen dát exkluzivní a senzační informaci Václavu Moravcovi nebo jeho týmu, aby s nimi mohli odstrčeného předsedu Sobotku konfrontovat.

Moravcovo velké mlčení

Ještě neuvěřitelnější pak je, že informaci Moravec nepoužil ani druhý den v poledne, když měl ve studiu prezidenta Miloše Zemana. Tajná schůzka několika straníků s hlavou státu by nepochybně měla na investigativního novináře působit jako červený hadr, Moravec však toto téma Zemanovi ani nenadhodil.

V následující hodině mu se zástupci dalších stran přišel do studia první místopředseda Hašek a ani jeho se moderátorské hvězda nezeptala, co dělal v Lánech. Přitom Česká televize měla záběry z předchozího večera, které o schůzce svědčily.

V odpoledních hodinách přišel s informací právě server Česká pozice a až poté, co zprávu převzala všechna média, televize nasadila do zpravodajství reportáž z předchozího večera. Podle serveru je neuvěřitelné, že by největší zpravodajské médium v zemi „sušilo“ exkluzivní svědectví o dění v největší straně téměř dvacet čtyři hodin.

Pokud se nejednalo o selhání, ale o záměr, je to podle serveru alarmující.

Samotní zaměstnanci ČT si stěžují

Někteří zaměstnanci ČT si stěžují na neobjektivitu politického zpravodajství. Daniela Drtinová a Adam Komers podali oficiální stížnost. Vedení ČT ale odmítlo sdělit, koho měla televize poškozovat. Spekuluje se však o prezidentu Miloši Zemanovi, píší Novinky.cz.

„Dnes jsem měl možnost nahlédnout do anonymní stížnosti adresované Radě ČT, která obsahuje dílčí výhrady k práci redakce zpravodajství,“ uvedl ve čtvrtek generální ředitel Petr Dvořák. „O tom, že někteří ze sedmi zaměstnanců ČT24 mají výtky k určitým reportážím, jsem věděl již od své schůzky s moderátorkou Danielou Drtinovou,“ prozradil.

Ředitel zpravodajství to pokládá za zarážející

Jejich výhrady ale označil za vytržené z kontextu. Podle svých slov je nicméně bere vážně. „Požádal jsem proto o vyjádření ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala a rozhodl jsem se, že k posouzení těchto dílčích výhrad přizvu nezávislého a důvěryhodného auditora. Zároveň předpokládám, že celé vyjádření vedení zpravodajství k popsaným výhradám nechám posoudit Etickým panelem ČT předtím, než ho budu prezentovat Radě ČT,” dodal.

Ředitel zpravodajství Šámal ale celou věc považuje za podivnou. „Za zarážející považuji rovněž to, že člen vedení redakce zpravodajství Adam Komers, který měl každý den možnost vyjadřovat své připomínky a výhrady, se nyní účelově staví do role stěžovatele. Navíc ve výhradách, které jsem si mohl přečíst, dominovaly pouze výtky směrem k jedinému politickému subjektu, což je pro mě v objemu reportáží, které každý den vyrobíme, a v počtu politických i nepolitických subjektů, kterým se průběžně věnujeme, rovněž znejisťující,” brání se Šámal.

Třiadvacet zaměstnanců kanálu ČT24 včetně moderátorky Daniely Drtinové a zástupce šéfredaktora zpravodajství Adama Komerse poslalo Radě České televize dopis s kritikou zpravodajství. Podle dokumentu, jehož text  zveřejnil server idnes.cz, šéfredaktor redakce zpravodajství Petr Mrzena zasahoval do zpravodajství televize ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné strany SPOZ. Vedení televize chce stížnost nechat posoudit nezávislým auditorem.

Jde o Zemana a jeho SPOZ, píše Blesk

„Cenzorské zásahy či pokusy o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaní před volbou prezidenta ČR a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu," uvádí se prý ve zmíněné stížnosti.

Autoři listu předkládají řadu konkrétních případů. Poukazují například na to, že po oficiálním stanovisku o údajné viróze hlavy státu u korunovačních klenotů byly ze zpravodajství staženy záběry vrávorajícího prezidenta. Dalšími příklady jsou zpravodajství o vztyčeném prostředníčku výtvarníka Davida Černého směrem k Hradu, které se objevilo jen ve čtené zprávě a bylo vyřazeno z hlavní zpravodajské relace Události, nebo fakt, že po personálním zemětřesení v resortu ministerstva dopravy dostal prostor k vyjádření jen ministr Zdeněk Žák kandidující za SPOZ.

Odvysílána nebyla také tiskovka Karla Schwarzenberga k problematice Benešových dekretů, přestože na ni byl přichystán přenosový vůz. Mrzena ho údajně nechal stáhnout se slovy, že neví, co předseda TOP 09 řekne.

Jméno byli ochotni zveřejnit jen Drtinová s Komersem, všechny signatáře zná pouze předseda Rady České televize Milan Uhde. „Jména nezveřejňujeme kvůli obavám z pomsty a taky po zkušenostech z dob minulých," píše se v textu dokumentu. Když s obdobnými námitkami na konci roku 2011 vystoupil redaktor Jakub Kalenský, byl o pár týdnů později na hodinu propuštěn, uvedli signatáři. Podle Uhdeho to svědčí o tom, že v ČT vládne atmosféra obav z otevřeného jednání. „To je podle mě neméně znepokojivá zpráva jako obsah toho podnětu. Obojí je pro mě jako člena rady velmi znepokojivé," poznamenal.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace