Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Politolog o ČT: Moderátorky se změnily v manekýnky, co před kamerami pózují a přitom cosi čtou z teletextu

19.08.2013
Politolog o ČT: Moderátorky se změnily v manekýnky, co před kamerami pózují a přitom cosi čtou z teletextu

Foto: Profimedia.cz

Popisek: Česká televize na Kavčích horách, ilustrační foto

Na svém blogu se politolog Jiří Pehe zabývá hlavním publicistickým pořadem České televize Události. Píše, že spíše než případnou výchovou k aktivnímu občanství se pořad zabývá výchovou spotřebitele. Zde ovšem také připomíná, že ČT není obyčejné médium, protože kdokoliv si pořídí televizní přijímač, musí odvádět, ať chce, či nechce, koncesionářský poplatek.

„O hlavním publicistickém pořadu České televize Události v jeho nejnovějším formátu bylo už leccos napsáno a řečeno. Zejména o nadvládě formy nad obsahem, v kterémžto formátu se moderátorky změnily v manekýnky a moderátor v manekýna, kteří před kamerami postávají, pochodují a pózují, a přitom cosi čtou z teletextu,“ zahajuje Pehe svůj článek na blogu Akruálně.cz.

Politolog poukazuje na malou analytickou hloubku domácího zpravodajství či omezenou schopnost nabídnout zprávy z celého světa. Peheho kritika se snáší zejména na to, co nastane po první půl hodině relace. „Události“ se v tom okamžiku pravidelně mění v cosi, co bychom mohli popsat jako „výchova občana ve spotřebitele“.  Dozvídáme se prý, jak lépe a levněji cestovat, na co si dát pozor při nákupech, kam za nákupy, popřípadě jak číst informace o složení potravin a kosmetických výrobků.

 „Lze argumentovat, že pokud už by měla televize veřejné služby vůbec v hlavním zpravodajském pořadu nějak ,vychovávat', pak k aktivnímu občanství, nikoliv ke konzumu. Měla by kultivovat a spoluvytvářet ,veřejnost' coby základní kámen demokracie. To neznamená, že nějaký pořad pro spotřebitele, v jiném vysílacím čase, nemá mít ve veřejnoprávní televizi místo,“ vysvětluje Pehe.

Politika se stává druhem konzumu

Podle politologa Peheho si v Událostech dosyta užijeme zhruba dvaceti politiků, kteří pořád dokola cosi komentují nebo jen plkají. Pehe dále zdůrazňuje, že televize veřejné služby by ale měla zprostředkovávat především to, co si o politice myslí veřejnost. „Není divu, že mají občané politiky a politiků plné zuby,“ myslí si Pehe.

„Neměli bychom se divit, že když veřejnoprávní média vyrábí z občanů spotřebitele, nakonec i politika se stává druhem konzumu, v němž lze s pomocí reklamy a lhaní prodat občanům, pardon voličům-spotřebitelům, cokoliv a kohokoliv,“ píše v závěru svého příspěvku na blogu politolog Jiří Pehe.

dkr, Parlamentní listy.cz

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

 

Vložil: Anička Vančová