Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

S Pirátem na palubu EU

S Pirátem na palubu EU

Evropské volby se blíží, pojďme do toho

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

(P)alba Thomase Landerse

(P)alba Thomase Landerse

Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vystrčte si hlavy ze zadků, brání nové šéfy mladá herečka z Ulice. Válku o Fidlovačku Eliška Balzerová prohrála. Byl to podraz, říká a…

02.08.2017
Vystrčte si hlavy ze zadků, brání nové šéfy mladá herečka z Ulice. Válku o Fidlovačku Eliška Balzerová prohrála. Byl to podraz, říká a…

Autor: Facebook Divadla na Fidlovačce

Popisek: Eliška Balzerová ve hře Až naprší a uschne

Cosi divného se děje, nebo dělo v Divadle na Fidlovačce. Z divadla odešla jeho zakladatelka a bývalá ředitelka, žena, která s ním byla velmi úzce spojena, herečka Eliška Balzerová. A neodešla v dobrém, jak se svěřila v interview pro Seznam.cz. Na obranu vedení divadla však vystoupila třeba herečka Aneta Krejčíková, která o Elišce tvrdí, že využívá svého výsostného postavení a toho, že ji mají zkrátka a dobře diváci rádi. Na čí straně je pravda?

Divadlo v Nuslích dlouhá léta chátralo, až v roce 1995 Eliška Balzerová s Tomášem Töpferem jeho provoz obnovili. Podařilo se jim sestavit kvalitní soubor, divadlo vzkvétalo a našlo si své početné publikum. Tomáš Töpfer odešel v roce 2012 ředitelovat na Vinohrady, poté se stala Eliška Balzerová ředitelkou.

Scéna se ale začala potýkat s problémy s financováním, mimo jiné se jí nepodařilo získat grant na provoz. Řešením bylo vyhledání „mecenášů“, jak je Eliška Balzerová sama nazvala: „Divadlo bylo v nouzi, proto jsem ho předala do rukou finančníků. Jiná věc byla, že nám nedali grant, což bylo politické rozhodnutí. Já jsem stála před rozhodnutím divadlo zavřít, přitom bylo oblíbené, byl tam velký soubor. Udělala jsem to narychlo a pod tlakem těch dvou pánů, kteří divadlo převzali a kteří na mě tlačili. Celkem dost,“ prohlásila v rozhovoru pro Seznam.

Babiš slíbil okamžitou injekci 

Nové vedení divadla do něj přivedla ona sama, šlo o Jana Koťátka, který byl zakladatelem investiční skupiny Natland, dále pak o neznámého vlastníka ze společnosti Benewell. Podporu hledala ale také u Andreje Babiše: „Andrej Babiš jednou přišel do divadla, viděl naši premiéru, líbila se mu a řekl, že nám pomůže. Já jsem potřebovala okamžitou injekci. On mi ji slíbil, ale ta protiváha pro mě byla nepřijatelná,“ řekla v rozhovoru s tím, že spolupráci vlastně hned zavrhla: „Já jsem si říkala, že se divadlo nemá spojovat s politickou stranou, nebo s politiky, i když vás mají v ruce, protože přerozdělují peníze. Divadlo by mělo zůstat svobodné.“ 

Bašta ODS? 

Tomáš Töpfer byl přitom řadu let senátor za ODS na Praze 4, což prý divadlu podle Elišky Balzerové neprospělo: „Jeden vysoce postavený politik, když jsem šla říct, že nám nedali ani korunu grantu, řekl: Nedivte se, Divadlo Na Fidlovačce je bašta ODS. Teď nastoupila nová politická reprezentace a ta už má nové kamarády.“ 

Mecenáši si koupili prestiž

Eliška Balzerová chtěla sama odejít z divadla už před časem, kdy cítila, že její pozice je neudržitelná: „Od prvního předávání jsem cítila, že si mecenáši koupili prestiž. První rok jsem pracovala s ředitelem (Jan Koťátko – pozn. red.) poctivě, dávala jsem mu know how, on o divadle nevěděl nic, byl finančník. Přivedla jsem mu deset režisérů, se kterými je dobré spolupracovat. On se s nimi seznámil a mě od nich odstřihl.“

blazerova_eliska

Herečka Eliška Balzerová při otevřené výpovědi v pořadu Výzva 

Balzerová versus Dušková

Herečka pocítila, že se situace zhoršila zejména po jmenování Kateřiny Duškové. Ta přišla do Prahy z Jihlavy. Coby režisérku ji přivedla Eliška Balzerová a její jmenování šéfkou souboru ji prý překvapilo, neboť údajně neznala většinu her divadla: „Přišla do Prahy, kde  ji nikdo neznal, měla velkou touhu stát se šéfovou,“ uvedla na její adresu, aniž by Duškovou přímo jmenovala. Dušková s ředitelem divadla prý Elišce Balzerové připravili pěkně dusnou atmosféru: „Odstřihli mě od komunikace s diváky a od komunikace se souborem, už mě nezvali na souborové schůzky, záměrně, i když vždy řekli, že zapomněli. Od nové šéfové jsem dostala pokyn nejednat s režiséry, nemluvit na tiskové konferenci hry, kterou jsem nazkoušela. Neměla jsem být tváří divadla. Stála jsem před ní, diváci vnímali spíš mě a ona chtěla veškerou pozornost uchopit do svých rukou,“ tvrdí herečka v rozhovoru pro Seznam.

Derniéry divadlo neoznámilo

S diváky se navíc chtěla rozloučit, a to tím, že odehraje derniéry her, což jí nebylo umožněno. Vedení prý ani neoznámilo divákům, že se jedná o derniéry. To vedení v tiskové zprávě dementuje: „Divadlo bylo otevřeno požadavkům Elišky Balzerové a derniéry jejích představení byly organizovány na její popud.“ Nicméně diváci na Facebooku divadla uvádějí, že skutečně nevěděli, že jde o poslední představení: „Kdybych věděla, že se hraje Babička naposledy, šla bych na ni,“ vyjádřila třeba lítost jedna divačka. 

Odešla kvůli nové šéfce

Divadlo se snažilo vše ututlat, což herečku patřičně naštvalo: „Vedení divadla vydalo tiskovou zprávu, že je jim líto, že odcházím. Nová paní šéfová řekla, že ji to mrzí. Přitom ona to byla, kdo vykonal tento akt mého odchodu z divadla, nebo mě k tomu přinutil. Odešla jsem dobrovolně, ale v divadle byla atmosféra, ve které jsem už nemohla pracovat. Tvůrčí člověk musí pracovat svobodně a já jsem se tam cítila už velmi nepříjemně, což způsobila právě ona s panem ředitelem.“ 

Herečka Aneta Krejčíková kope za novou šéfku

Na obranu současného vedení divadla se postavila herečka Aneta Krejčíková: „Byli jste u toho, když Eliška Balzerová jednala s vedením o svém odchodu. Nebyli! Nebuďte hloupí a vystrčte si hlavy ze zadků. Naštěstí máte na výběr z dosti divadel v Praze, kam zajít. Nikdo vás nenutí zůstávat zde divákem, pokud jste tak zabednění a jednodušší, abyste si nedokázali říct: Vždyť já o tom vlastně vůbec nic nevím, ty lidi neznám. O to horší je, že Eliška Balzerová si je moc dobře vědoma své síly před veřejností a právě ji báječně využila,“ vzkázala natvrdo těm, kdo se Elišky Balzerové zastávali. Podobně to vidí i Darek Král, hudební skladatel a externista v divadle: „Nevěřila byste, s jakou arogancí paní Balzerová s režisérkou Duškovou jednala a jak ji i na konci sezóny ignorovala, i když byla snaha komunikovat. Je příznačné, že lidé z divadla stojí za režisérkou Duškovou. To je to, co paní Balzerová nevydýchala - že někdo dosadil na šéfovské místo někoho bez jejího svolení. A začala režisérku Duškovou ignorovat.“ 

krejcikova_aneta_sen_noci_svatojanske

Herečka Aneta Krejčíková (vpravo) a její kolegyně v představení Sen noci svatojánské

Byla bych blázen, kdybych se chtěla zbavit herečky, co plní hlediště

Kateřina Dušková se proti výrokům Elišky Balzerové v úterý ohradila. „Přesvědčivost, s jakou mluví o mé mocichtivosti a touze po funkci, je fascinující a opravdu jen moji přátelé vědí, že to je neuvěřitelná pomluva. Jsem klidná, protože kolegové z Divadla Na Fidlovačce znají pravdu a ostatní nemá smysl přesvědčovat.“ Podle Duškové je celá situace orámovaná lží. „To, že jde o nehorázné nepravdy, mohu dokázat jen skutkem.“ Sama říká, že do divadla nastoupila proto, že cítila, že mu může svou prací pomoci. „Jako umělecký šéf bych byla opravdu šílená, kdybych měla potřebu zbavit se herečky, která naplňuje hlediště divadla, v němž pracuji.“ Balzerové ale vyčítá to, že nebyla nakloněná komunikaci a ani se nechtěla účastnit schůzek, na které byla pozvána.

Kam až mohou spory mezi lidmi vygradovat? „Na funkci umělecké šéfky Divadla Na Fidlovačce nelpím a nikdy jsem nelpěla. Tímto ji také dávám k dispozici,“ oznámila Dušková s tím, že odchodu Balzerové z divadla lituje.

Mladí versus staří, nebo nevděk legendě?

Jedná se tedy o střet mladé a nové versus staré pořádky? Eliška Balzerová připomíná, jak pro divadlo málem dýchala: „Do divadla jsem nosila i svoje peníze, udělala jsem i půjčku na svůj majetek.“ Nyní si prý chce dát chvíli přestávku a užít si odpočinku, i když se jí již ředitelé divadel ozývají. Divadlo na Fidlovačce připravuje novou sezónu.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .

Vložil: Michaela Špačková

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace