Přehlídka sprostých slov, provokací a zkažených charakterů: Multi-kulti Trpaslík v ČT splní studentovi přání stát se černochem, ten pak čelí údajnému českému rasismu
10.01.2017
Foto: ČT
Popisek: Trpaslík
Pozastavovat se nad tristní úrovní práce České televize už snad ani nemá cenu. Nezbývá než doufat, že se tak dlouho chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Není přece donekonečna možné, aby veřejnoprávní stanice plýtvala koncesionářskými poplatky na natáčení ubohých pořadů a seriálů, které diváky podceňují a vysmívají se jim. Ale když mají tnout skutečně do živého, cuknou.
Poté, co Česká televize urazila své koncesionáře skandálním vánočním a silvestrovským programem, nabídla jim po Novém roce očekávané novinky. Až na výjimky pro ně však platí, že je snad lepší zůstat u repríz prověřených pořadů. V uplynulém týdnu odvysílala ČT několik nových seriálů. Ti, kteří doufali, že si tato stanice konečně napraví dosti pošramocenou reputaci, zůstali zklamáni či dokonce znechuceni. Totální rozčarování například přinesli Četníci z Luhačovic. Ale proč se nad tím rozčilovat? Vždy jde jenom o další nepodařenou kriminálku, parazitující na skvělých Četnických humoreskách, která je přínosem tak akorát pro ty, co na ní vydělají balík.
Další fiasko
Ale zoufalou úroveň má i nová tvorba v kategorii zábava. Po fiasku s pokusem o politickou satiru Kosmo spustila ČT vysílání dalšího podobného projektu, pohádkové komedie Trpaslík. Ta ale tentokrát přece jenom stojí za pozornost. Kritik Martin Svoboda si ve své obsáhlé analýze na serveru Aktuálně.cz. všímá momentů, u nás v recenzích většinou opomíjených. Autorský tandem Trpaslíka Petr Kolečko a Jan Prušinovský (upozornili na sebe například Okresním přeborem nebo Čtvrtou hvězdou) se tentokrát podle Svobody nezmohl na více než na povrchní humor, o němž není jasné, komu je vlastně určen. Především však konstatuje, že hlavní postavy jsou pouhými vágními nehmotnými karikaturami, které jsou tvořeny podle předsudků a dodává: „Jenže parodie je vtipná a účinná, jen když se vztahuje k něčemu opravdovému.“
Pro děti ne
Svoboda také upozorňuje na to, že tato, tzv. „dobrodružná rodinná komedie“, rozhodně není určena pro děti. Nejen že je vulgární, což je bohužel v České televizi stále častějším jevem, ale obsahuje i řadu dalších kontrovezí. Všechny postavy jsou „zlé, sobecké a velmi hloupé“, většina z nich neprojde žádným vývojem a nedojde nápravy. Příkladem je otec, který radí své dceři: „Buď sobec jako já, jinak ti budou srát na hlavu.“ Zatímco je podle kritika Trpaslík přehlídkou sprostých vtipů, jednorázových provokací a bezstarostnou zkažeností postav, ve všem, v čem by scénář mohl tnout do živého, ucukává.
Brutální multi-kulti Trapaslík
Bohužel už se u nás stává pravidlem, že čím více je to či ono dílo vulgárnější a zbytečnější, o to více jej určitá vrstva lidí obdivuje. Podle části diváků je Trpaslík super boží oddychovka, podle jiných je to naprostá příšernost, slátanina, plná sprosťáren, zkrátka „Trapaslík“. Tentokrát se ale ozvala i skupina diváků, zcela alergická na trend pozitivní diskriminace. Trpaslíka totiž považují za brutální multi-kulti. Připomeňme, že hlavnímu hrdinovi, studentovi Luďkovi, splní Trpaslík přání stát se „negrem“, aby cítil hudbu jako oni, což se posléze stane zdrojem většinou ubohých gagů. Rasisty se v nich stávají především hloupí čeští maloměšťáci.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová