Vondráčková a Bílá na veřejnoprávním pranýři. Kvůli kontroverznímu Ortelu a Bangovi. Ale hajlující blbečci zůstali v anonymitě... Další ukázka mizerné, nevyvážené práce České televize
06.12.2016
Foto: ČT repro
Popisek: Obličeje nácků režisér i televize rozostřili...
Další ukázku své nevyvážené „veřejnoprávnosti“ předvedla Česká televize. V publicistickém pořadu 168 hodin se věnovala kauze zpěváka Radka Bangy, který veřejně protestoval proti tomu, že zpěvák Tomáš Ortel a jeho skupina získali druhé místo v anketě Český slavík. Zatímco redaktoři 168 hodin postavili na pranýř zpěvačky Lucii Bílou a Lucii Vondráčkovou, o Bangovi leccos zatajili. A hajlující blbečci zůstali v anonymitě.
Další veřejnoprávní reportáž České televize byla jednou z mnoha ukázek odfláknuté novinářské práce. Radek Banga, který je sám velmi kontroverzním umělcem a vulgarita některých jeho textů je naprosto šokující a neomluvitelná, byl prezentován jako hrdina, bojující proti náckům. Mimo jiné proto, že jeho příbuzní skončili v koncentračním táboře. To je samo o sobě samozřejmě velmi vážná věc. Ale namísto toho, aby se dosti sledovaný pořad České televize věnoval tomu, zda skupina Ortel porušuje zákony naší země a pokud ano, jak je to možné, postavil na pranýř dvě zpěvačky, které vůči Ortelu projevily určitou míru tolerance.
ČT přiživila vášně
Připomeňme, že Lucie Vondráčková vyslovila názor, že v hudbě je dobrá větší pestrost a celá kauza by se měla brát s nadhledem. Lucie Bílá si zase myslí, že kritiku by si umělci měli vyříkat v soukromí. Proti nim byly ukázány v lepším světle, v rolích moralistů, herečka Iva Pazderková a zpěváci Marta Jandová a Dan Bárta. Bohužel se tím nic podstatného nevyřešilo, diváci se tak jako většinou stali terčem jednostranně zaměřené propagandy a ČT tak akorát ještě přiživila vášně, které letošní Český slavík vyvolal.
Hajlující blbečci
Je velmi pravděpodobné, že cílová skupina publika pořadu 168 hodin nepatří mezi fanoušky Ortelu a většinou naštěstí nezná její texty. Ale mnohé velmi silně zneklidnila část dokumentu z koncertu Ortelu, na němž fanoušci hajlují. A nutně se jim vnucovaly otázky, proč tomu nikdo neučiní přítrž a jak je možné, že se skupina s takovou fanouškovskou základnou může sbírat ceny popularity. Vrcholem byl okamžik, když se autor záběrů režisér Vít Klusák přiznal, že identitu hajlujících blbečků nechtěl zveřejnit, aby poukázal na nenávistnou atmosféru této sluníčkově vlastenecké produkce. Tak to je vskutku hrdinský čin. Namísto blbečků, kteří se chovali protizákonně, ČT národu předhodila popovou královnu a princeznu.
Pracovitý bulvár
Mnohem lepší práci v tomto směru předvedli redaktoři bulvárního deníku Blesk, kteří si posvítili na texty Ortelu a vzali si přitom na pomoc namísto hvězd z umělecké branže odborníky. Deník například získal vyjádření advokátky Adély Hořejší, která považuje přítomnost a společenské uznání podobných kapel za nežádoucí a škodlivé a je přesvědčena, že jde o protiprávní jednání. Blesk přitom připomněl, že Tomáš Ortel začínal ve skupině vzývající ideologii Adolfa Hitlera. Právník Aleš Rozehnal se ale domnívá, že tato skupina otevřeně nevyzývá k násilí a že jde spíše o projev rádobyumělecké svobody. A svoboda v demokratické společnosti znamená, že lze diskutovat o všem, podle něj dokonce umožňuje právo šokovat, znechutit, útočit či urážet, což mimochodem názorně předvádí kromě Ortelu i Banga.
V této souvislosti Rozehnal ještě konstatoval, že svobodný trh idejí slouží tomu, aby občané slyšeli všechny strany argumentů a vytvořili si svůj vlastní názor. Namísto toho však pořad České televize nabídl jen názorový souboj mezi popovými hvězdami.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová