Mattoni už není! Vypadalo to nadějně, nakonec ČT utopila miliony v trapné náhražce. Legendu proměnila v emocionálně porouchaného psychopata a výpravný seriál v přihlouplou telenovelu
16.09.2016
Foto: ČT-David Raub
Popisek: David Švehlík jako Heinrich von Mattoni
ČT se nebojí investovat do domácí originální tvorby. Já, Mattoni, který se na obrazovkách poprvé objevil 2. září v osm hodin večer, je v této vysílací sezóně nejdražší záležitostí. A výsledek? Nic než velké zklamání, píše Pavel Koutský na Mediahubu. A divácké ohlasy mu dávají za pravdu.
Fakta o seriálu jsou na české poměry více než velkolepá: 150 natáčecích dnů a z toho jen 10 dnů v ateliéru, 3200 komparzistů, 1200 kostýmů, 170 hereckých rolí a 126 natáčecích lokací. Taková výprava může směle soutěžit se zahraničními produkcemi, i když věřím, že stála sotva desetinu toho, co by za ni utratili v USA nebo Británii. Jisté tedy je jedno – dívat se na to bude dobře.
Krásné dekorace, obsah utekl
A také že dívá, exteriéry, interiéry a kostýmy jsou úchvatné. Co ale chybí, je ponor do příběhu podnikatele Heinricha Mattoniho. Ze seriálového děje se o něm nedozvíme skoro nic, což je u historického dramatu s takovou výpravou víc než škoda. Já, Mattoni ve výsledku není nic víc než telenovela. Na pozadí historických změn se odehrává příběh Heinricha Mattoniho plný nevěry, zrady, znásilnění, lásky, neopětované lásky, žárlivosti a nadpřirozena (v podání čarodějky, která Mattoniho provází celý život, a když je nejhůř, tak se zjeví a pomůže – takže ji vidíme dost často).
Vichry vášně a krinolíny
O tom, jak těžké bylo vybudovat na svoji dobu obrovský podnik, se dozvíme jen díky tomu, že se Mattonimu postupně hroutí rodinný život. Hlavní dějovou linkou totiž je konflikt mezi hlavním hrdinou a jeho ženou. Jenže tohle víme od samého začátku a víme i jak dopadne, protože seriál je vyprávěn formou retrospektivy, kdy starý Mattoni vypráví svůj životní příběh. Takže žádné překvapení, jen vichry vášně v dobových kostýmech.
Scénář k smíchu
Alespoň, že herecké výkony jsou naprosto skvěle zvládnuté, ale kdo by od české herecké špičky čekal něco jiného? Příliš jim ale nepomáhá scénář, jehož dialogy jsou místy k smíchu, navíc se místy drží dobové češtiny a místy sklouzávají do zcela současné. Marek Najbrt je naštěstí velice zkušený režisér, takže se přes zádrhele scénáře přenáší vcelku s elegancí. Skvělí herci, dokonalé kulisy, slušný režisér – tak proč se nekoná druhý Cirkus Humberto? Patrně opravdu jen proto, že scénář prostě rezignoval na zachycení neklidné doby a řeší jen to, kdo s kým spal a proč. Což je na seriál z českých dějin sakra málo.
Zklamání jak kráva, píší diváci
„Veskrze výtečně zahrané nic, jakkoli dík výpravě, kostýmům či kameře by jeden mohl srovnávat s Panstvím Downton, tradičně slabým scénářem a nablblými nedobovými dialogy.. Zklamání jako kráva, podobně jako První republika, od níž však jeden nic vlastně ani neočekával,“ píše divák na ČSFD. A První republiku připomínají i další diváci. „Pokud pominu vkusně provedené kostýmy a pár ojedinělých výtečných hereckých výkonů (především Vladimír Javorský), musím konstatovat, že po prvním dílu převládá veliké zklamání. Velký potenciál zničil absolutně neživotný scénář, kde se chodí od ničeho k ničemu, pak rovněž příšerná hudba – kde se autor jakoby nemůže rozhodnout mezi soudobou hudbou či rádoby moderními pazvuky. A role Vilhelmové? To si jako tvůrci seriálu opravdu myslí, že diváci jsou natolik stupidní, že jim sežerou skoro čtyřicetiletou Vilhelmovou v roli náctileté holky na vdávání? Ne, recyklace seriálu "První republika" do podoby "Já, Mattoni" se opravdu nepovedla,“ konstatuje divák Martin.
Podprůměrné dialogy a toporní herci
A další názory jsou ještě ostřejší. „Mattoni už není. To se nedalo odolat. Ale aby se neřeklo, že tenhle komentář taky není. To si vážně někdo myslí, že mě zajímá příběh naprosto nesympatického bezskrupulózního obchodníka ve statickém ztvárnění, s podprůměrnými dialogy a topornými herci? Proč jen tyhle pokusy natočit něco většího dopadají takhle bídně. Možná to není fér hodnotit po prvním dílu, ale fakt pochybuju, že by múza tvůrce osvítila až při druhém,“ píše divačka.
Mattoni (alespoň ten seriálový) byl emocionálně porouchaný prostitut, manipulátor nejhrubšího zrna a člověk s jedinou předností – uměl prý dobře kšeftovat (katechismus ani počty mu naopak moc nešly). Jako předobraz moderního úspěšného člověka výtečné. Jestli i zamýšlené, to nám prozradí další díly... Po prvním totiž víme jen to, že scénář je vážně problematický. Aspoň že je David Švehlík takový fešák, divačky mohou slintat nad ním a krinolínami dam a třeba si nevšimnou, že to jaksi není o ničem.
Čtěte také:
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');
Vložil: Dáša Vrchotová