Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

České vánoční pohádkové orgie nemají v Evropě obdobu. Kdo se na ty české pohádky vlastně dívá? Hlavně dospělí! A proč filmaři nedělají hodnotnější věci?

26.12.2015
České vánoční pohádkové orgie nemají v Evropě obdobu. Kdo se na ty české pohádky vlastně dívá? Hlavně dospělí! A proč filmaři nedělají hodnotnější věci?

Foto: ČT

Popisek: Česká televize vysílá vyčištěnou a 'vybarvenou' verzi pohádky Tři oříšky pro Popelku, kterou získala od německých partnerů. Na digitalizovanou verzi, restaurovanou v Norsku z originálního negativu, budeme muset do kina.

I když si čeští filmaři pravidelně každý rok brousí zuby na Oscara, většina hodnotných tuzemských filmů zůstává v zahraničí bez povšimnutí. Výjimku tvoří pouze pohádky. Ty jsou naopak přes svoji spornou kvalitu veleúspěšné a jsou skvělým vývozním artiklem. Kultovní Tři oříšky pro Popelku na Vánoce sledují miliony diváků po celém světě a u nás byly vyhlášeny nejoblíbenější pohádkou vůbec.

Pro Čechy je zkrátka štědrovečerní pohádka součástí vánočních rituálů, ať je sebehloupější. Kromě dobrého jídla totiž mají rádi i dobré pohádkové konce. A tak se dívají i na pohádky, které se jim zrovna nelíbí. Každoroční premiéra nové vánoční pohádky je dokonce českým specifikem. Nikde v Evropě tuto tradici nedrží tak pevně jako u nás. Česká televize ji odstartovala v roce 1993, kdy odvysílala Sedmero krkavců, a od té doby natočila již dvaadvacet titulů. „Česká televize každý rok natočí dvě až tři premiérové vánoční pohádky, což snad nedělá žádná jiná evropská televize,“ tvrdí generální ředitel ČT Petr Dvořák. Důvod je nasnadě – obrovská sledovanost. Na každou z nich se dívá v průměru více než milion diváků, převažují přitom dospělí! Rekord drží Anděl páně v režii Jiřího Stracha, před deseti lety ho sledovaly dva miliony a sedm tisíc diváků. A tak ČT, která také podlehla kultu sledovanosti, právě natáčí její pokračování.

Česko-pohádková velmoc

A jak ČT rovněž prozradila, vánoční pohádky jsou i dobrým vývozním artiklem, vyváží je do celého světa. Zvláštní kapitolu tvoří kultovní Tři oříšky pro Popelku, které jsou v sousedním Německu snad ještě oblíbenější než u nás. V této souvislosti je ale třeba připomenout, že Němci ji považují spíše za „svoji“, vznikla totiž v česko-německé koprodukci a exteriéry se natáčely na pohádkovém saském zámku Moritzburg, kde díky tomu vznikla i speciální expozice, hojně navštěvovaná jak Němci, tak Čechy.

Norové dodali Popelce opravdu úžasnou barevnost. Někteří diváci ale žehrají, že ji tím připravili o tradiční pohádkovou nostalgii, na kterou byli zvyklí.

Norové dodali Popelce opravdu úžasnou barevnost. Někteří diváci ale žehrají, že ji tím připravili o tradiční
pohádkovou nostalgii, na kterou byli zvyklí.

Tři vajíčka pro Popelku?

Přestože se také v tomto případě uvažovalo, že by se natočilo její pokračování, již k tomu nedošlo. Ale realizována byla alespoň vylepšená verze. Restaurovanou kopii, díky níž Tři oříšky získaly především lepší barevnost, ČT odvysílala loni na Velikonoce. A to dost diváků naštvalo. Považují ji totiž za ryze vánoční. Vysílání i dalších milovaných pohádek mimo tento čas považují doslova za rouhání. Jistý divák Juraj doporučuje, aby se tedy na Velikonoce přejmenovala na Tři vajíčka pro Popelku. A mnozí nejsou nadšeni ani z oné vylepšené verze. Prý tak stará dobrá Popelka ztratila patinu...

Sváteční totalita

Je také zajímavé, že Češi sice pohádky milují, ale zároveň na nich nenechají nit suchou. To platí například o filmu Anděl páně, trhajícím všemožné rekordy, nakonec se ale diváci nechávají slyšet, že je to pohádka „hodně průměrná“. Oceňují spíš hvězdné herecké obsazení (Trojan, Bartoška, Dvořák). Filmoví kritici si už stačili smlsnout na další Strachově novince, Svatojánském věnečku. Ta měla být původně odvysílána letos na Štědrý den, ale Česká televize ji nakonec přesunula na Boží hod, prý ze strachu, aby ji neporazili Tři bratři na Nově. Recenze Martina Svobody na Aktuálně.cz konstatuje, že i tato pohádka uvízla v tradičním zajetí sváteční totality. Ale zamýšlí se na českými pohádkami a jejich tvůrci obšírněji. Ti si prý velmi dobře uvědomují, že jejich vznik není projevem vůle filmařů, ale diváků, a že by mnohem raději dělali hodnotnější věci. Ale společně s producenty jen naplňují touhu diváků uniknout do světa „totality dobra“, v němž je každý součástí křečovitého happy endu. Jde o svět, který neexistuje, neexistoval a nikdy existovat nebude.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na

Vložil: Adéla Hofmanová