Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kdo nás kvůli Vánocům zesměšnil? Svátky po česku: Největší útrata v historii a hlavní atrakce na návsi - kamion s limonádou a Santa Clausem. A ta skrytá reklama v jásající ČT

22.12.2015
Kdo nás kvůli Vánocům zesměšnil? Svátky po česku: Největší útrata v historii a hlavní atrakce na návsi - kamion s limonádou a Santa Clausem. A ta skrytá reklama v jásající ČT

Autor: Coca cola

Popisek: Ilustrační foto

I když se většina Čechů shoduje, že jim komercionalizace Vánoc vadí stále více, nedělají téměř nic pro to, aby se situace změnila. Naopak. Letos opět padají další rekordy v nakupování a lidé se neváhají kvůli dárkům ještě více zadlužit. Místo adventního zklidnění, rozjímání a očekávání, tráví čas v hodinových kolonách a ve frontách nebo čekají na návsi na kamion s limonádou.

A komercionalizaci Vánoc zdatně podporují i média. Televizní stanice se předhánějí ve vysílání reportáží z nákupních center coby hlavní zpravodajské atrakce. Všudypřítomná reklama, zvyšující spotřebu a nesmyslné plýtvání, je samozřejmostí. Letos dosáhla obludných rozměrů, když jistý mobilní operátor propagoval své výrobky  prostřednictvím vánočního stromečku, ověšeného namísto ozdobami mobilními telefony. Ani na veřejnoprávním kanálu se přitom nesnaží výchovně zapůsobit na veřejnost, aby se nad svým chováním zamyslela. Naopak. Česká televize pravidelně informuje o tom, že letos obchodníci očekávají tržby až o desítky procent vyšší a radostně konstatují, že předvánoční prodeje trhají všemožné rekordy. Nechybí zmínka o tom, že některé obchody budou mít otevřeno non stop. 

Nákupní horečka vrcholí

Zpravodajská ČT 24 dokonce zařadila  mimořádný pořad, nazvaný Nákupní horečka vrcholí, podkreslený dramatickou hudbou. Přinesla v něm reportáže ze tří největších českých nákupních center. Redaktoři stáli na přeplněných parkovištích a popisovali, co lidé nejvíce kupují. Nechyběly záběry na konkrétní druhy zboží.  Brněnský zpravodaj dokonce konstatoval, že doprava je plynulá. Leckoho tak mohl inspirovat k tomu, aby se právě do tohoto místa na nákup vydal. Navíc diváky uklidňoval, že v normě je i počet krádeží. Jeho kolegyni z Ostravy  kamera zabrala tak, že byly vidět konkrétní loga známých firem. Ale se skrytou reklamou si v České televizi již tradičně hlavu nelámou... 

Největší útrata v historii

Ekonomický expert poté konstatoval, že lidé více nakupují díky tomu, že je v naší zemi dobrá ekonomická situace. Podle něj jsou Vánoce obdobím, které si chceme užít, a tak nakupujeme. Nepadne ani slovo o skutečnosti, že si na dárky půjčuje peníze každý osmý Čech, protože na ně nemá. Moderátorka se  spíše zajímá, co je největším nákupním hitem. V Česku jsou to elektronika, hračky a knihy.  Záběr na tabulku s čísly ukazuje, že letos byla na e-shopech dosažena největší útrata v historii – sedm milionů korun. A opět skrytá reklama. V reportáži jsou totiž vidět stránky konkrétních e -shopů! Speciál ČT je zakončen slovy, že více už do tohoto pořadu ČT, věnovaného „specifikům čtvrté adventní neděle“ nevejde.  Co na tom, že původně bylo toto období  zasvěceno něčemu úplně jinému. 

Nefalšovaná česká kultura?

Předvánoční atmosféru v Česku zesměšnil ve svém článku také redaktor Britských listů Bohumil Kartous. Ten se pozastavil nad tím, jak se Češi obávají, že uprchlíci rozvrátí naše „jedinečné milieu, kulturu nefalšovaného a originálního češství“, ale kulturní poroba, či dokonce demence, u nás už dávno probíhá.  Jako příklad popsal prapodivnou nabídku vánočních trhů v centru Prahy, které  podle něj připomínají globální tržiště. Návštěvníci tohoto místa jsou navíc  neustále atakováni  pojízdnými reklamními poutači.  Tato naplavená změť nyní vytváří kolorit předvánoční Prahy, samozřejmě  společně s pulzujícími nákupními centry. Ale uznává, že ve srovnání s tím, co se děje na tradičním českém venkově, je to ještě „haute culture“. Tam se totiž jednou za rok lidé shromáždí na návsi, protože zde přijede vánoční náklaďák s nápisem Coca-Cola a se Santa Clausem.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.                         

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace