Kdo nás kvůli Vánocům zesměšnil? Svátky po česku: Největší útrata v historii a hlavní atrakce na návsi - kamion s limonádou a Santa Clausem. A ta skrytá reklama v jásající ČT
22.12.2015
Autor: Coca cola
Popisek: Ilustrační foto
I když se většina Čechů shoduje, že jim komercionalizace Vánoc vadí stále více, nedělají téměř nic pro to, aby se situace změnila. Naopak. Letos opět padají další rekordy v nakupování a lidé se neváhají kvůli dárkům ještě více zadlužit. Místo adventního zklidnění, rozjímání a očekávání, tráví čas v hodinových kolonách a ve frontách nebo čekají na návsi na kamion s limonádou.
A komercionalizaci Vánoc zdatně podporují i média. Televizní stanice se předhánějí ve vysílání reportáží z nákupních center coby hlavní zpravodajské atrakce. Všudypřítomná reklama, zvyšující spotřebu a nesmyslné plýtvání, je samozřejmostí. Letos dosáhla obludných rozměrů, když jistý mobilní operátor propagoval své výrobky prostřednictvím vánočního stromečku, ověšeného namísto ozdobami mobilními telefony. Ani na veřejnoprávním kanálu se přitom nesnaží výchovně zapůsobit na veřejnost, aby se nad svým chováním zamyslela. Naopak. Česká televize pravidelně informuje o tom, že letos obchodníci očekávají tržby až o desítky procent vyšší a radostně konstatují, že předvánoční prodeje trhají všemožné rekordy. Nechybí zmínka o tom, že některé obchody budou mít otevřeno non stop.
Nákupní horečka vrcholí
Zpravodajská ČT 24 dokonce zařadila mimořádný pořad, nazvaný Nákupní horečka vrcholí, podkreslený dramatickou hudbou. Přinesla v něm reportáže ze tří největších českých nákupních center. Redaktoři stáli na přeplněných parkovištích a popisovali, co lidé nejvíce kupují. Nechyběly záběry na konkrétní druhy zboží. Brněnský zpravodaj dokonce konstatoval, že doprava je plynulá. Leckoho tak mohl inspirovat k tomu, aby se právě do tohoto místa na nákup vydal. Navíc diváky uklidňoval, že v normě je i počet krádeží. Jeho kolegyni z Ostravy kamera zabrala tak, že byly vidět konkrétní loga známých firem. Ale se skrytou reklamou si v České televizi již tradičně hlavu nelámou...
Největší útrata v historii
Ekonomický expert poté konstatoval, že lidé více nakupují díky tomu, že je v naší zemi dobrá ekonomická situace. Podle něj jsou Vánoce obdobím, které si chceme užít, a tak nakupujeme. Nepadne ani slovo o skutečnosti, že si na dárky půjčuje peníze každý osmý Čech, protože na ně nemá. Moderátorka se spíše zajímá, co je největším nákupním hitem. V Česku jsou to elektronika, hračky a knihy. Záběr na tabulku s čísly ukazuje, že letos byla na e-shopech dosažena největší útrata v historii – sedm milionů korun. A opět skrytá reklama. V reportáži jsou totiž vidět stránky konkrétních e -shopů! Speciál ČT je zakončen slovy, že více už do tohoto pořadu ČT, věnovaného „specifikům čtvrté adventní neděle“ nevejde. Co na tom, že původně bylo toto období zasvěceno něčemu úplně jinému.
Nefalšovaná česká kultura?
Předvánoční atmosféru v Česku zesměšnil ve svém článku také redaktor Britských listů Bohumil Kartous. Ten se pozastavil nad tím, jak se Češi obávají, že uprchlíci rozvrátí naše „jedinečné milieu, kulturu nefalšovaného a originálního češství“, ale kulturní poroba, či dokonce demence, u nás už dávno probíhá. Jako příklad popsal prapodivnou nabídku vánočních trhů v centru Prahy, které podle něj připomínají globální tržiště. Návštěvníci tohoto místa jsou navíc neustále atakováni pojízdnými reklamními poutači. Tato naplavená změť nyní vytváří kolorit předvánoční Prahy, samozřejmě společně s pulzujícími nákupními centry. Ale uznává, že ve srovnání s tím, co se děje na tradičním českém venkově, je to ještě „haute culture“. Tam se totiž jednou za rok lidé shromáždí na návsi, protože zde přijede vánoční náklaďák s nápisem Coca-Cola a se Santa Clausem.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adéla Hofmanová