Cyklostezka parkem Folimanka. Geniální, nebo nebezpečné?
02.05.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Cyklisté podle místních rychlou a bezohlednou jízdou ohrožují chodce. Ilustrační foto
Otevírání nových cyklostezek se mnohdy neobejde bez zdviženého obočí nad tím, kolik taková relativně jednoduchá stavba stojí milionů. To naštěstí není případ nové trasy v pražském parku Folimanka, kde stačilo usadit několik svislých o vodorovných značek a stezka byla za 100 tisíc korun hotová. Přesto z ní nejsou zdaleka všichni nadšeni.
Nová asi tři čtvrtě kilometru dlouhá cyklostezka vedoucí po příkré ale poměrně široké silničce parkem Folimanka cyklistům zásadně zjednoduší a zpříjemní cestu z Nuslí na Vinohrady a dál do centra. Pokud chtěli cyklisté dodržet všechny předpisy, museli totiž dosud parkem kolo buď vést anebo zápolit s auty na hlavní silnici, což je zvlášť při jízdě do kopce pro obě zúčastněné strany extrémně nepříjemné. Trasa, kterou zaplatila a zrealizovala Technická správa komunikací, tak elegantně spojila již stávající sítě cyklostezek.
Stezka propojí výškové hladiny
„Je to spojení dolní úrovně kolem Vltavy, kde dnes jezdí hodně lidí, a horní na úrovně Vinohrad, kde je mnoho pracovních příležitostí a kam se lidé potřebují dostat,“ říká Vratislav Filler ze sdružení Auto MAT a dodává, že lidé na kolech tudy jezdili i dříve, ale odporovalo to dopravním předpisům. Proto v podstatě stačilo jízdu v parku zlegalizovat tím, že se podél její trasy umístily příslušné značky. Dosud tady totiž stejně jako v jakémkoli jiném parku mohl cyklista dostat pokutu až 2000 korun, při správním řízení pak až 2500 korun.
Podle místních jsou cyklisté v parku nebezpeční a bezohlední
Najdou se ale i kritikové tohoto nápadu, který mimo jiné v loňském roce vyhrál hlavní cenu v soutěži „Cykloopatření pro Prahu“. Překvapivě jsou to místní lidé. Těm rychle projíždějící cyklisté vadí a tvrdí, že jsou nebezpeční. Značky upozorňující cyklisty, aby se k chodcům chovali ohleduplně pak považují za zcela nedostatečné nebo dokonce směšné. Sám Vratislav Filler pak přiznal, že by možná bylo vhodnější umožnit jízdu na kole pouze ve směru nahoru, tedy na Vinohrady. Někteří cyklisté totiž skutečně po parkové cestě projíždí velmi rychle, což je nebezpečné pro chodce, děti ale třeba i pro volně pobíhající psy.
Ušetřit za cyklostezky by se dalo i jinde
Sdružení AutoMAT nyní upozorňuje na další desítky míst, kde by se za velmi nízkou cenu mohla pouhou změnou značek výrazně podpořit skomírající podpora cyklistiky ze strany hlavního města.
Podle AutoMATu leží na Technické správě komunikací přes čtyřicet nedořešených takzvaných zadávacích karet – dokumentů k realizaci cyklistických opatření. Poslední tyto karty vznikly v roce 2011, od té doby se jejich příprava pozvolna zastavuje. Bez zpracování zadávací karty přitom není možné realizovat konkretní opatření. Navíc prý existuje seznam dalších 60 jednosměrných ulic určených ke zprůjezdnění pro cyklisty v opačném směru, což by také zásadně zvýšilo bezpečnost cestování zejména po centru Prahy.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na . Těšíme se na ně.