Pražský DP si nachystal další milionový tunel, cinknutou zakázku. Kverulant mu na to přišel a lehl si do dveří. Co na to ale stát a jeho protikorupční tažení?!
13.02.2015
Foto: repro
Popisek: Pražský Dopravní podnik, ilustrační foto
Pražský Dopravní podnik si v roce 2013 přichystal další tunel. Obecně prospěšné společnosti Kverulant.org se zatím daří bránit realizaci tohoto tunelu a ušetřit tak Dopravnímu podniku, respektive všem Pražanům do ledna 2015 téměř 75 milionů korun.
V únoru 2013 vznesla policie obvinění exšéfovi pražského dopravního podniku Martinu Dvořákovi. Byl obviněn z porušování povinnosti při správě cizího majetku v souvislosti se zakázkou pro firmu Cross Point, jež prodávala jízdenky. Dvořák měl firmu zvýhodnit při výběrovém řízení. Firma Cross Point získala kontrakt na prodej jízdenek v roce 2008. Do tendru se nikoliv překvapivě přihlásila jako jediná. Jízdenky předtím 15 let prodávala společnost Šoch. Dopravní podnik ale nově žádal certifikát, který firma neměla a ani ho nemohla ve lhůtě stihnout vyřídit. Cross Point pak za své služby dostával 130 milionů ročně, do té doby přitom dopravní podnik platil 30 milionů. Ale jako by toho již nebylo dost. V roce 2013 byl nachystán další vypečený tunel na rozpočet pražského Dopravního podniku (DPP). A princip tunelu byl stejný. Opět byl ve hře certifikát.
Nová vlna se starým obsahem
Začátkem léta 2013 vypsal DPP výběrové řízení na hlídání svých 26 objektů. Nešlo o žádná atomová sila vyžadující speciální bezpečnostní péči. Jednalo se o budovu ředitelství, depa a vozovny. Předmětem dodávky mělo být především postávání lidí v černých uniformách, a jejichž hlavní starostí má být, aby nikdo neukradl ani jedinou tramvaj.
Teoreticky se do výběrového řízení mohl přihlásit prakticky kdokoliv z velkých firem, které provádějí ostrahu objektů. Teoreticky se mělo rozhodovat na základě nejnižší ceny. Tak by podle Kverulantova kvalifikovaného odhadu měla pohybovat kolem 240 milionů korun bez DPH. Nikoliv kolem 400 milionů korun bez DPH, jak předpokládal DPP. Ale pouhých 240 milionů bylo na rozdělení peněz organizátorům výběrového řízení málo. A tak bylo třeba vymyslet takovou kvalifikační podmínku, která by umožnila přihlásit se jen tomu, kdo se organizátory výběrového řízení rozdělí. A tak kreativci z DPP vymysleli, že soutěžit může jen držitel přesně specifikovaného certifikátu na vysílačky. Pánové z DPP s tím přece mají bohatou praxi.
Konektel to s pražskými politiky prostě umí
Kverulant se domnívá, že šikulové z DPP to měli vymyšleno takto: Jediným držitelem certifikátu Motorola Dimetra IP, verze R 8.1 je v České republice firma Konektel. A tak se zájemci o poskytování ostrahy museli nutně spojit s firmou Konektel. Ta však odmítala každou bezpečnostní agenturu, mimo tu správnou, která je s hochy z DPP předem dohodnutá. A získat od Motoroly další certifikát nešlo ve lhůtách výběrového řízení stihnout. Ani když byl termín pro předložení nabídek prodloužen do září 2013. Klíče k výběrovému řízení a tedy klíče k penězům tak ve svých rukou držela firma Konektel. A s Konektelem se pánové s DPP dokážou dohodnout. Již to prokázali. Na konci roku 2012 Praha podepsala smlouvu na rádiový systém Tetra za 236 milionů právě s firmou Konektel. Ta bude mít rádiový systém na starosti dalších dlouhých deset let. Podle Českých Radiokomunikací byly podmínky tendru v rozporu se zákonem a výběrové řízení ušito na míru právě Konektelu. Konektel to s pražskými politiky prostě umí. A nejen s nimi. Brněnským strážníkům prodala radiokomunikační systém za víc než 80 milionů korun. Tentokrát dokonce bez výběrového řízení. Smlouvu uzavřenou v roce 2012 nyní prošetřuje Úřad na ochranu hospodářské soutěže.
Kverulant to zveřejnil
Zdá se však, že Kverulantovi se medializováním této kauzy dosáhnout toho, že se bezpečnostním agenturám přihlásili zahraniční držitelé požadovaného certifikátu na Motorolu. A tak se nakonec do soutěže přihlásilo více firem a možná nakonec skutečně rozhodne nejnižší cena. Kverulantovi se podařilo úspěšně nabourat konstrukci připraveného tunelu a tak ještě v lednu 2015 DPP ještě nevybral vítěze soutěže na ostrahu.
Překažením cinknutého tunelu Kverulant tak Dopravnímu podniku, respektive Pražanům ušetřil od září 2013 do ledna 2015 téměř 75 milionů korun. DPP po tu dobu zadává objednávky bezpečnostním agenturám, které vysoutěžil v minulých letech. V roce 2013 tak utratil 74,0 milionů korun a v roce 2014 74,6 milionů. Což je ročně o cca 56 milionů méně než, kdyby bylo dokončeno cinknuté výběrové řízení.
Co antimonopolní úřad?
Kverulant si myslí, že antimonopolní úřad by se měl podívat na mnohá výběrová řízení DPP a na tohle obzvlášť. A tak na ÚOHS podal podmět k šetření. Kverulant se domáhal zrušení celého výběrového řízení. ÚOHS si však jako už tolikrát rozhodl nepřidělávat práci a Kverulantovým podmětem se zabývat nebude. Kverulant si občas říká, jak zjevný by musel být chystaný tunel, aby se jím už konečně ÚHOS zabýval. Napříště bude patrně nutné předložit ÚHOSu notářsky ověřené prohlášení nejméně dvou pražských kmotrů, že se skutečně chystají něco ukrást.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová