Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Adresář Ondřeje Suchého

Adresář Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Čest památce uměleckého páru manželů Radových. PRAHA 2 NOVÝMA OČIMA

20.10.2023
Čest památce uměleckého páru manželů Radových. PRAHA 2 NOVÝMA OČIMA

Foto: MČ Praha 2 (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Pamětní deska Pravoslavu a Jindřišce Radových

Pamětní desku k poctě Pravoslavu a Jindřišce Radových, dvou významných osobností české a světové keramiky a designu, nechala vytvořit městská část Praha 2. Deska na domě č. 32 ve Francouzské ulici, kde Radovi do konce života žili, byla odhalena 16. října, u příležitosti stého výročí narození Pravoslava Rady.

Slavnostního aktu se zúčastnily dcery manželů, akademická sochařka a autorka desky Šárka Radová, její sestra Jitka a členové širší rodiny Radových, přátelé a kolegové z Umělecké besedy, výtvarníci, sochaři a keramici. Setkání zahájil radní Prahy 2 pro kulturu Jaroslav Šolc: „Odhalení této pamětní desky je pro nás svým způsobem osvěžující. Odehrává se tentokrát bez vojenských poct a piety pro hrdiny odboje. Jde vlastně o radostný hold, který vzdáme dvěma tvůrčím osobnostem, v jejichž tvorbě a životě nechyběly poetika, optimismus a humor,“ řekl Jaroslav Šolc, který oběma tvůrčím osobnostem vzdal hold jazzovou interpretací jejich oblíbené skladby na flétnu.

 

Radní Prahy 2 pro kulturu Jaroslav Šolc slavnostně odhaluje pamětní desku.

Nerozlučné manželské a pracovní duo

Pravoslav Rada se narodil v roce 1923 do rodiny významného malíře, ilustrátora, karikaturisty, spisovatele a humoristy Vlastimila Rady. Vydal se však cestou sochařství a se svou ženou, keramičkou Jindřiškou Radovou, vytvořili nerozlučné manželské a pracovní duo, přestože každý měl svůj jedinečný styl. Věnovali se užité i dekorativní keramice, vytvářeli architektonické a sochařské realizace, plastiky i velké objekty. Radovi patřili k poválečné generaci umělců, kteří se podíleli na rozšíření prostoru pro nekonvenční umění. „Byli nejen aktivními tvůrci, ale také pořadateli a organizátory kulturního života. Právě v tomto domě, kde sedmdesát let žili, vytvořili v padesátých až osmdesátých letech jakési neoficiální centrum setkávání osobností tehdejšího kulturního života,“ uvedla kurátorka a autorka publikací o Radových Vendula Fremlová. Manželé Radovi byli mnohokrát za svou tvorbu oceněni, velmi úspěšní byli například na první poválečné výstavě EXPO v Bruselu, dále v Montrealu, Osace apod. 

K vytvoření pamětní desky oslovila městská část dceru manželů, rovněž keramičku, Šárku Radovou. Deska s motivem z díla Pravoslava Rady je vyrobena z porcelánu, materiálu, s nímž rodiče autorky posledních třicet let pracovali.

 

Pravoslav Rada

Pravoslav Rada byl sochař, keramik, designer, publicista odborných knih, spoluorganizátor mezinárodních keramických sympozií a výstav a pedagog.

Narodil se 14. října 1923 v Železném Brodě, jeho otec byl Vlastimil Rada, malíř. V letech 1939–1943 vystudoval Vyšší průmyslovou školu sochařskou v Hořicích, pokračoval v letech 1943–1949 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u profesora Jana Laudy, Bedřicha Stefana, po příchodu prof. Eckerta do obnoveného ateliéru keramiky přešel na tento obor. V roce 1947 obdržel semestrální stipendium dánské vlády. V Kodani studoval na uměleckoprůmyslové škole a pracoval v keramickém studiu Natálie Krebs. Na VŠUP absolvoval roku 1949, v letech 1958–1960 pokračoval jako aspirant ve specializaci porcelánového designu.

Od roku 1949 až do své smrti žil na Vinohradech ve Francouzské ulici č. 32. V ulici Šmilovského 7 v suterénu sdílel se svou ženou Jindřiškou Radovou společný keramický ateliér do roku 1993, kdy se přestěhovali se svou prací do větších a kvalitnějších prostor na pomezí Žižkova.

Ještě během studia v sobě objevil nadšení pro keramický obor v přesvědčení, že si zaslouží větší uplatnění a rozvoj, než v té době bylo běžné. Získal pro tuto práci i svoji ženu Jindřišku, která studovala v textilním ateliéru. Věnovali se zpočátku užité keramice. Sochař Pravoslav Rada stále častěji vytvářel figurativní práce, které souzněly svým výrazem s trendy současného světového umění (Fernand Leger, Joan Miró), ale s vlastním nezaměnitelným humorně minimalistickým výrazem. Pracovním materiálem byla zpočátku v 50. a 60 letech červenice s barevnou glazurou (majolika), později tvrdší kamenina a porcelán. V roce 1949 se stal členem Umělecké besedy a z jejích členů spoluzakládal skupinu Bilance, která se prezentovala především užitým uměním. V roce 1958 vystavoval své práce na Expu 58 v Bruselu, kde získal zlatou medaili. V šedesátých letech opouští oblast užitého umění a věnuje se figurální keramice. Své práce staví v jednoduchých formách vycházejících ze základních tvarů, užívá groteskní zkratky, geometrický dekor, či kontrastní fotografické a květinové motivy.

Pravidelně od roku 1950 se účastnil nesčetných kolektivních výstav v Čechách i zahraničí, především s AIC, Uměleckou besedou, Sdružení umělců keramiků aj. Od roku 1953 až do své smrti 2011 vystavoval samostatně nebo s Jindřiškou Radovou doma i v cizině.

V šedesátých letech začal spolupracovat s architekty, vytvořil řadu kameninových a porcelánových reliéfů a plastik, které dotvářely architektonický prostor nových staveb. Často v interiérech a exteriérech škol, restaurací a bytových domů v Praze, Brně, Ostravě, Havířově, Plzni, Vlašimi, Berlíně, většinou spolu se svou ženou Jindřiškou Radovou. Pro Expo 67 v Montrealu byl pověřen architektem Řepou k vytvoření skupiny keramických plastik, která oživila barevnou hravostí terasu výstavního pavilonu. Podobně rozsáhlá realizace vznikla v atriu v Koospolu v Praze 6.

V letech 1968–1969 vedl ateliér keramiky na Southern Connecticut State Collage v USA.

Ve Studiu loutkového filmu Zlín se podílel na tvorbě pěti filmů jako loutkář a scénograf filmů režiséra a kameramana Antonína Horáka: Alarm (1962), Pozor myš (1976), či filmů Bu bu bu (1979), Jak ulovit mamuta (1982), Myší kočičiny (1987) režiséra Ludvíka Kadlečka a kameramana Antonína Horáka.

V roce 1966 spoluzakládal Mezinárodní keramické sympozium v Bechyni, na jehož organizaci se podílel dalších dvacet let. Účastnil se mezinárodních keramických symposií v rakouském Wilhelmsburgu (1966), Bechyni (1970), Uherském Hradišti (1971).

Významná je jeho publikační činnost. S Karlem Hettešem vydali sborník světové keramiky Modern Ceramics (Spring Books London 1956). V českém jazyce nebyla k dispozici pro výtvarníky rukověť keramických technik, proto se Pravoslav Rada rozhodl napsat „Knihu o technikách keramiky“ (SNKLHU, 1956). Pro zájmové kroužky byla určena „Jak se dělá keramika“ (Mladá Fronta, 1963). Pozdější „Techniky keramiky“ (Aventinum, 1989) vyšly v šesti jazykových mutacích, „Slabikář keramika“ (příručka pro začátečníky, Grada 1997), doplněné o nové poznatky „Výtvarné techniky keramika“ (Aventinum, 2007).

Od roku 1956 byl členem Mezinárodní keramické akademie (AIC), řadu let předsedou Sdružení výtvarných umělců keramiků. Na výstavě keramiky AIC v Praze 1962 získal zlatou medaili.

Svým dílem je zastoupen ve veřejných i soukromých sbírkách doma i v zahraničí. V Uměleckoprůmyslovém muzeum v Praze, Moravské galerii v Brně, Alšově jihočeské galerii, Muzeu keramiky ve Faenze v Itálii, Musée de l´Ariana v Ženevě, v Keramion Museum Frechen a v Museum für Kunst und Gewerbe v Hamburku v Německu a dalších.

 

Jindřiška Radová

Jindřiška Radová začínala jako textilní výtvarnice, později se věnovala keramice: užité tvorbě, volnému umění a spolupráci s architekty.

Narodila se v Libkově u Nasavrk v Železných horách na zemědělské usedlosti. Otec Antonín Švadlenka byl rolník, později též pojišťovací úředník. Před válkou pronajal statek a rodina se odstěhovala do Chrudimi. Během nacistické okupace byl otec členem protifašistické organizace a v odboji položil život. Jindřiška Radová v Chrudimi vychodila rodinnou školu a pokračovala v Brně na Škole uměleckých řemesel v letech 1941–1943. Svůj malířský talent a zájem o textilní výtvarnictví uplatnila také později při studiu v Praze na Umělecko-průmyslové škola v letech 1945–1950 v ateliéru prof. Antonína Kybala. Po seznámení s Pravoslavem Radou v roce 1946 se začala věnovat také keramice a po absolutoriu školy propadla zcela kouzlu keramického materiálu.

Pracovala od počátku své kariéry s glazovanou keramickou technikou – majolikou, běžně užívaným materiálem v padesátých letech. Měla přirozený cit pro užité umění, vázy, mísy a nápojové soupravy dekorovala stylizovanými rostlinnými dekory. V roce 1949 se stala členkou Umělecké besedy a později skupiny užitého umění Bilance, vzniklé z besedních členů. Účastnila se úspěšné prezentace na Expo 58 v Bruselu.

V sedmdesátých letech stále více upřednostňovala ve své práci tvrdý porcelán, objevila krásu vysoko pálených glazur. Přirozeně uplatnila monumentální formy a do její tvorby vstoupil porcelánový reliéf převážně s přírodními motivy flóry.

V sedmdesátých letech začala spolupracovat s architekty. Pro nově vznikající stavby realizovala řadu keramických prací – plastiky, reliéfy v interiérech a exteriérech, převážně z porcelánové hmoty. Samostatná, nebo společná díla s Pravoslavem Radou vytvářeli pro architekturu v Praze, Brně, Ostravě, Havířově, Plzni, Vlašimi, Berlíně a jinde. Její keramická plastika Strom života, vytvořená roku 1974 pro ZŠ Červený vrch v Praze 6, byla v roce 2019 zrestaurována a zrekonstruována za přispění MČ Praha 6 v ateliéru Šárky Radové, dcery autorky.

Od roku 1956 byla členem Mezinárodní keramické akademie (AIC), na výstavě keramiky AIC v Praze 1962 získala zlatou medaili. Na Mezinárodním bienále keramiky ve městě Vallauris ve Francii získala v roce 1972 zlatou medaili.

Pravidelně od roku 1950 se účastnila nesčetných kolektivních výstav v Čechách i zahraničí, především jako členka s AIC, Uměleckou besedou, Sdružení výtvarných umělců keramiků, aj. Od roku 1953 vystavovala samostatně, nebo s Pravoslavem Radou doma i v cizině. K výročí jejích devadesátých narozenin 2015 byla uspořádána úspěšná bilanční výstava „Život s keramikou“ v prostorách Novoměstské radnice za podpory MČ Praha 2 a starostky Jany Černochové. K výstavě by vydán obsažný katalog.

Podílela se obětavě na organizaci Mezinárodních keramických sympozií v Bechyni. Roku 1966 se zúčastnila Mezinárodního sympozia v Einhodu v Izraeli, Mezinárodního keramického symposia v Bechyni roku 1966, 1968, 2000 a 1971 v Karlových Varech.

Svým dílem je zastoupena ve veřejných i soukromých sbírkách doma i v zahraničí. V Uměleckoprůmyslovém muzeum v Praze, Moravské galerii v Brně, Alšově jihočeské galerii, Muzeu keramiky ve Faenze v Itálii, Musée de l´Ariana v Ženevě, v Keramion Museum Frechen a v Museum für Kunst und Gewerbe v Hamburku v Německu, ve Slovenské národní galerii v Bratislavě a dalších.

Vložil: Markéta Vančová