Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nostalgie: třiadvacítka už zase jezdí po Dvojce. PRAHA 2 NOVÝMA OČIMA

30.09.2022
Nostalgie: třiadvacítka už zase jezdí po Dvojce. PRAHA 2 NOVÝMA OČIMA

Foto: MČ Praha 2 (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Tramvaj řady T3 číslo 23

Je to jako ponořit se do návratu v čase. Nostalgické vzpomínky vyvolává jízda po Praze 2 tramvají č. 23. Design vozu i jeho vnitřek s hnědými koženkovými potahy na sedačkách a dobové hlášení stanic dělá z projížďky tramvají turistickou atrakci.

Přitom to vzniklo jakoby mimoděk. Hlavním cílem bylo vrátit tramvajovou dopravu na Zvonařku, kde od úprav provozu během covidové pandemie citelně chyběla. Nakonec se to po dvouletých jednáních s pražským magistrátem radnici Prahy 2 a v prvé řadě jejímu místostarostovi pro dopravu Janu Korseskovi podařilo.

Ikonická tramvaj řady T3

Dopravní podnik teď nazývá tramvaj č. 23 nostalgickou linkou. Ikonická tramvaj řady T3 s typickým kulatým světlem se znovu vrátila do pražských ulic letos 16. května 2022. Tehdy poprvé po více než dvouleté pauze vyjela na svou trať z Královky na Zvonařku a od té doby nepřestává udivovat.

 

Takto vypadá interiér tramvaje řady T3, který si všichni ještě živě pamatujeme.

U zrodu tramvaje T3 stáli v 60. letech 20.století hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nezaměnitelný vzhled. Kardaus byl český designér, grafik a průmyslový výtvarník, což je na jeho tramvaji znát. S jeho výtvarnými díly se dodnes můžete setkat v prodejních galeriích. Jeho „tétrojka“ se stala legendou, a dokonce se dostala do Guinessovy knihy rekordů jako nejvyráběnější typ tramvaje (v r. 1988). Vyráběla se v ČKD a jezdila v různých českých i evropských městech.

Tramvaje vyráběné pražskou ČKD v závodě Tatra Smíchov vycházely z předchozího typu Tatra T2. Na svoji dobu byly velmi moderní, a to díky použitým materiálům - plastům a laminátu. Od roku 1964 se do nich montovaly typické sedačky ze sklolaminátu, které podle mnohých cestujících poskytovaly dodnes nepřekonanou míru pohodlí. Prototyp měl mnoho ozdobných prvků, které nakonec musely v rámci masové výroby zmizet. Ale to hlavní zůstalo: typická červeno-béžová barevná kombinace, zaoblený čumák, kulatá světla.

 

Nostalgická linka číslo 23 je v provozu v úseku Královka – Malovanka – Hládkov – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Bruselská – Zvonařka.

Nostalgická linka 23 teď jezdí po stejné trase, jako před přerušením provozu v březnu 2020, tj. na trase z Královky přes Malovanku, Pražský hrad, Královský letohrádek, Malostranskou, Malostranské náměstí, Újezd, Národní divadlo, Národní třídu, Karlovo náměstí, I. P. Pavlova, Vinohrady na Zvonařku. V provozu je denně od cca 8:30 do 19:00, v pracovní dny v intervalu 30 minut, o víkendech a svátcích v intervalu 15 až 20 minut.

 

Kde v Praze jezdily tramvaje typu T3

  • Pravidelný provoz tramvají T3 zahájen 22. listopadu 1962 na linkách číslo 4 a 27.
  • Poslední rozloučení s tramvajemi typu T3 v Praze proběhlo na Dni otevřených dveří v Hostivaři v roce 2011.
  • Provoz linky 23 byl znovu zahájen 25. března 2017, tedy na 109. výročí narození Františka Kardause, designéra vozu T3.
  • Pandemie covidu-19 zastavila provoz nostalgické linky 16. března 2020.
  • Do pražských ulic se T3 vrátila 16. května 2022 jako linka 23.

 

Vložil: Markéta Vančová