Nostalgie: třiadvacítka už zase jezdí po Dvojce. PRAHA 2 NOVÝMA OČIMA
30.09.2022
Foto: MČ Praha 2 (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Tramvaj řady T3 číslo 23
Je to jako ponořit se do návratu v čase. Nostalgické vzpomínky vyvolává jízda po Praze 2 tramvají č. 23. Design vozu i jeho vnitřek s hnědými koženkovými potahy na sedačkách a dobové hlášení stanic dělá z projížďky tramvají turistickou atrakci.
Přitom to vzniklo jakoby mimoděk. Hlavním cílem bylo vrátit tramvajovou dopravu na Zvonařku, kde od úprav provozu během covidové pandemie citelně chyběla. Nakonec se to po dvouletých jednáních s pražským magistrátem radnici Prahy 2 a v prvé řadě jejímu místostarostovi pro dopravu Janu Korseskovi podařilo.
Ikonická tramvaj řady T3
Dopravní podnik teď nazývá tramvaj č. 23 nostalgickou linkou. Ikonická tramvaj řady T3 s typickým kulatým světlem se znovu vrátila do pražských ulic letos 16. května 2022. Tehdy poprvé po více než dvouleté pauze vyjela na svou trať z Královky na Zvonařku a od té doby nepřestává udivovat.
Takto vypadá interiér tramvaje řady T3, který si všichni ještě živě pamatujeme.
U zrodu tramvaje T3 stáli v 60. letech 20.století hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nezaměnitelný vzhled. Kardaus byl český designér, grafik a průmyslový výtvarník, což je na jeho tramvaji znát. S jeho výtvarnými díly se dodnes můžete setkat v prodejních galeriích. Jeho „tétrojka“ se stala legendou, a dokonce se dostala do Guinessovy knihy rekordů jako nejvyráběnější typ tramvaje (v r. 1988). Vyráběla se v ČKD a jezdila v různých českých i evropských městech.
Tramvaje vyráběné pražskou ČKD v závodě Tatra Smíchov vycházely z předchozího typu Tatra T2. Na svoji dobu byly velmi moderní, a to díky použitým materiálům - plastům a laminátu. Od roku 1964 se do nich montovaly typické sedačky ze sklolaminátu, které podle mnohých cestujících poskytovaly dodnes nepřekonanou míru pohodlí. Prototyp měl mnoho ozdobných prvků, které nakonec musely v rámci masové výroby zmizet. Ale to hlavní zůstalo: typická červeno-béžová barevná kombinace, zaoblený čumák, kulatá světla.
Nostalgická linka číslo 23 je v provozu v úseku Královka – Malovanka – Hládkov – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Bruselská – Zvonařka.
Nostalgická linka 23 teď jezdí po stejné trase, jako před přerušením provozu v březnu 2020, tj. na trase z Královky přes Malovanku, Pražský hrad, Královský letohrádek, Malostranskou, Malostranské náměstí, Újezd, Národní divadlo, Národní třídu, Karlovo náměstí, I. P. Pavlova, Vinohrady na Zvonařku. V provozu je denně od cca 8:30 do 19:00, v pracovní dny v intervalu 30 minut, o víkendech a svátcích v intervalu 15 až 20 minut.
Kde v Praze jezdily tramvaje typu T3
- Pravidelný provoz tramvají T3 zahájen 22. listopadu 1962 na linkách číslo 4 a 27.
- Poslední rozloučení s tramvajemi typu T3 v Praze proběhlo na Dni otevřených dveří v Hostivaři v roce 2011.
- Provoz linky 23 byl znovu zahájen 25. března 2017, tedy na 109. výročí narození Františka Kardause, designéra vozu T3.
- Pandemie covidu-19 zastavila provoz nostalgické linky 16. března 2020.
- Do pražských ulic se T3 vrátila 16. května 2022 jako linka 23.
|
Vložil: Markéta Vančová