Dnes se všude maká za pár šupů. Jiří Lábus prozradil, na čem může herec vydělat. Je to ale velké riziko! dodává
25.06.2015
Foto: youtube.com
Popisek: V seriálu Jiřího Lábuse nikdy neuvidíme
V herecké branži nyní existuje pouze jediná možnost, která nabízí slušné výdělky. Jenže může vážně ohrozit, či dokonce úplně zlikvidovat celou další budoucnost. „Do toho bych nikdy nešel!“ říká populární herec a komik Jiří Lábus.
Když může herec nabídnout známou tvář, dokáže i za jediný den vydělat stejnou sumu, na kterou obyčejní smrtelníci leckdy makají celý měsíc. Má to ale obrovský háček. Pohádkové výdělky jsou zpravidla garantovány smlouvou na pár týdnů či měsíců, a navíc znemožňují jakoukoli jinou práci. „To bych v životě nedělal,“ prohlásil rázně Jiří Lábus.
Lákavé pozlátko na pár týdnů
Pokud jde o výdělky, odjakživa se spíš na tuto branži žehralo a nikoli nadarmo staré přísloví říká – být hladový jako herec. Jedinou oblastí, v níž se dají vydělat opravdu velké peníze, jsou televizní seriály. Když má někdo slavné jméno a známou tvář, dokáže si přijít na opravdu slušné peníze – třeba i na patnáct až dvacet tisíc korun denně, jako tomu je například v úspěšných nekonečných projektech televize Nova Ulice či Ordinace v růžové zahradě. Báječně to ale vypadá pouze na první pohled. Seriálová branže má totiž spoustu úskalí, která mohou dramaticky obrátit život svých hvězd vzhůru nohama.
„Myslím, že to lidé většinou dělají jenom pro peníze. Pro co jiného?“ řekl milovaný herec a komik Jiří Lábus serveru Korzár.sk. „Na tom se nikdy moc hrát nenaučí, i když uznávám, že dnes je situace pro herce mnohem složitější, než když jsem začínal.“ Každoročně totiž opouští herecké školy a fakulty zhruba stovka dalších nadějných herců, zatímco v době jeho mládí jich byla jenom zhruba třicítka, takže uplatnění v seriálu pro ně znamená možnost někde si zahrát a slušně si přivydělat. „Do angažmá se jim moc nechce, je to za pár šupů. Myslím, že na to nemají moc chuť. Bohužel. Jenže pak nastávají tragédie, když si herec vezme hypotéku, chce si postavit dům, jenže seriál mu skončí, on je potom na dně a neví, co má dělat. To jsou samozřejmě velmi nepříjemné chvíle,“ dodává.
V ateliéru hůř než ve fabrice
Kdo to nezkusil, předem vůbec netuší, že po dobu natáčení bude muset obětovat práci prakticky celý život. Ty tam jsou doby Československé televize, kdy se celý den pracovalo v klidu a pohodě třeba jenom na třech obrazech. Současný natáčecí plán připomíná spíš harmonogram přistání na letištní runwayi. Všechno musí šlapat jako hodinky, protože čas jsou peníze. A tak herci do maskérny nastupují zpravidla již kolem páté hodiny ráno a domů se vracejí v noci. Udržet si současně ještě třeba divadelní angažmá je téměř nemožné, to si mohou dovolit jen ti nejžádanější, kteří se odváží při sjednávání smlouvy klást nějaké podmínky. Navíc je otázkou, jak dlouho dokážou ještě večerní ‘druhou šichtu‘ na jevišti fyzicky a psychicky zvládnout.
U dlouhodobých projektů další práce nepřichází vůbec v úvahu, a přitom se hlavní představitelé dostávají do pozice rukojmí. Jejich osud je v rukou scenáristů, jenom na nich záleží, zda jejich postavu ‘potáhnou‘ dál, nebo se jim už třeba dál nehodí do děje, a tak ji dočasně pošlou na zahraniční stáž či ji nechají zemřít. Dobře to známe například z Ordinace v růžové zahradě, jejíž hlavní hrdina Čestmír Mázl už vystřídal několik životních partnerek. A že scenáristé leckdy dokážou úplně neuvěřitelné kotrmelce, to předvedli opravdu ve velkém stylu například tvůrci legendární americké série Dallas, kteří nechali jednoho z hlavních hrdinů Bobbyho Ewinga nejprve zemřít, aby ho po dlouhých měsících znovu vzkřísili a jeho smrt proměnili jenom ve zlý sen.
Studuje se zadarmo
Jednoduché to nemají umělci ani v současných divadlech. Pokud nejsou ve stálém angažmá, nedostávají pravidelně plat, ale berou jenom honoráře za odehraná představení. „Nyní budeme zkoušet nový muzikál, a tak musím počítat s tím, že budu tři měsíce dřít jako kůň od rána do večera při zkouškách, a přitom neuvidím ani korunu,“ prozradila mi před časem tanečnice přední muzikálové scény, která po založení rodiny raději dala přednost jiné práci se stálou zaměstnaneckou smlouvou. Klienty bez prokázaného pravidelného příjmu také nemají rády žádné finanční instituce, takže získat třeba půjčku či hypotéku bývá pro herce zpravidla téměř nemožné.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská