Tesco míří ke dnu! Tryskáč zpovykaného managementu je na prodej, na jeho luxus přispíváme i my svými nákupy. Co se stalo?
02.11.2014
Foto: Tesco
Popisek: Tesco, ilustrační foto
Sotva vedení britského řetězce Tesco obdrželo loni objednané luxusní tryskové letadlo Gulfstream G550, už se ho zbavuje. Firma se totiž kvůli aktuálnímu účetnímu skandálu a propadu ziskovosti potýká s největší krizí ve své téměř stoleté historii. Podle britského listu Daily Mirror je tryskáč k mání za 23 milionů liber, přičemž byl zakoupen za 30 milionů.
Další Gulfstream společnost už sedm let vlastní, a tak vedení za svými manažery, rozesetými po celém světě, rozhodně cestovat běžnými leteckými linkami nebude. Nový šéf firmy Dave Lewis, který nedávno nahradil Philipa Clarka, pojímá prodej zánovního tryskáče jako součást plánu na ozdravění řetězce. Ten totiž nadhodnotil zisk za letošní první pololetí o 263 milionů liber, čímž si vykoledoval vyšetřování britským úřadem pro závažné podvody a korupci. Žalobě investorů čelí firma Tesco ve Spojených státech.

Sotva si vrcholní manažeři Tesca dopřáli další tryskáč, už ho prodávají s téměř čtvrtinovou ztrátou.
Ve stamilionových podfucích se ale dalších prošustrovaných 7 milionů liber nejspíš ztratí
Třetina hypermarketů v problémech
Podle internetové verze deníku The Sunday Times bojuje Tesco s klesající ziskovostí. Lewis v rozhovoru s analytiky připustil, že třetina jeho hypermarketů má problémy. V poslední zveřejněné výroční zprávě přiznal britský maloobchodní gigant více než miliardovou ztrátu. Navíc ve své vlasti čelí sérii skandálů, souvisejících s účetnictvím. O křeslo přichází jeden vysoký manažer za druhým a akcie společnosti míří ke dnu.
Británie považuje situaci ve firmě za velmi vážnou, protože do vypuknutí aféry patřilo Tesco k nejvýše ceněným národním značkám. Zatímco ekonomický list Financial Times nabádá ke zdrženlivosti, dokud neskončí vyšetřování, levicový Guardian poukazuje na problém úzkých vazeb mezi společností a jejím auditorem.
Podvádělo se i loni?
Zjištění, že účetní oddělení zaúčtovalo 250 milionů liber neexistujícího zisku, stálo místo osm manažerů a investoři jsou znepokojeni. Fikcí totiž může ve skutečnosti být i značná část loňských zisků. Ukazuje se, že řetězec byl dlouhodobě příliš blahosklonný. Údaje o prodejích byly vším, údaje o nákladech se schovávaly ve tmě. Není tudíž divu, že je záležitost ve Velké Británii předmětem hned dvojího vyšetřování.
Jak je možné, že firma nechala zvláštní praxi předčasného započítávání prodejů a opožděného účtování nákladů dojít tak daleko, a jakou roli v tom sehrál auditor? Ještě v květnové zprávě auditorské firmy PwC bylo údajně vše v pořádku. Po třech měsících auditor poznamenal, že v číslech je cosi nezvyklého, a jelo se dál. Audit je jediná možnost, jak se investoři, partneři či regulátoři mohou dozvědět pravý stav společnosti. PwC audituje Tesco přes tři dekády, z deseti předsedů představenstva firmy pocházeli dva z PwC. Loni Tesco ocenilo služby PwC dohromady 14 miliony liber.
Miláček investorů zklamal
Na zprávu o nadhodnocení zisku reagovaly akcie společnosti poklesem o 4,5 procenta a od počátku října firma ztratila přes 20 procent tržní hodnoty. Tesco také uvedlo, že ve druhém čtvrtletí do konce září její tržby jenom na britském trhu klesly o 5,5 procenta po poklesu o 3,8 procenta v prvním čtvrtletí. Podle agentury Reuters to je její nejhorší výkon za 40 let. Tesco bylo od 90. let miláčkem investorů, dokud jeho zisky nepřetržitě rostly. V poslední době navíc omezilo investice v Británii ve prospěch zahraniční expanze a poškodilo se u zákazníků zvyšováním cen v době ekonomického poklesu, aby se zavděčilo investorům. V jeho neprospěch zapůsobil též pokles zájmu zákazníků o obří prodejny na okrajích měst ve prospěch menších nákupů u místních prodejců nebo na internetu.
Své postavení firma postupně ztrácí i na českém trhu, kde už také ztratila svůj kredit nejvyhledávanější firmy, lákající zákazníky extrémně výhodnými cenami a akcemi. Vzhledem k znepokojivým zprávám z britské centrály firmy není tudíž ani divu, že Tesco začalo zmenšovat plochy některých velkých prodejen i v České republice. Společnost vstoupila na tuzemský trh v roce 1996 a v současnosti má více než 200 obchodů, 19 čerpacích stanic a sedm obchodních center. Navíc provozuje i franšízingovou síť potravinářských obchodů Žabka, která čítá více než 100 provozoven.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská