Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zemětřesení v Národním. Národ se škodolibě směje: Mnoho povyku pro nic

26.01.2015
Zemětřesení v Národním. Národ se škodolibě směje: Mnoho povyku pro nic

Foto: ND

Popisek: Obecně panuje názor, že Národní divadlo již dávno není pro národ, doba velkých herců je prý ta tam a na první scéně hrají outsideři nebo zprofanované tváře televizních seriálů

Výměna na hlavních postech Národního divadla, ředitelem počínaje a hereckým ansámblem konče, má své logické oběti, což vyvolalo další mediální smršť. Jestliže se tak v Čechách stane kdekoliv jinde, pes po tom ani neštěkne. Ale Zlatá kaplička je Zlatá kaplička. I když, jak se zdá, u lidí stále více ztrácí na prestiži a hrdost na to, že si ji vybudoval Národ sobě, je dávno pryč.

Dokazuje to až překvapivě vstřícná reakce čtenářů na články, které bombasticky oznamují propouštění v Národním divadle v domnění, že snad lidé vyjdou do ulic. Podle většiny z nich ale Národní již dávno není pro národ, doba velkých herců je prý ta tam a na první scéně hrají outsideři nebo zprofanované tváře televizních seriálů. Zatímco někteří si alespoň postesknou nad ohlášeným odchodem herecké a režisérské legendy Jana Kačera, druzí jsou toho názoru, že Národní není zaopatřovací ústav pro přestárlé. Pokud byla vůbec vyjádřena upřímná lítost nad odchodem některé z dosavadních hvězd, tak jedině nad Janem Hartlem. Ten k překvapení mnohých již odchází do důchodu.

Mnoho povyku pro nic?

Někteří diskutující si dokonce myslí, že je to mnoho povyku pro nic. Zajímavé je, že se nezastávají ani populárního Miroslava Donutila, který Národní divadlo opustil kvůli personální politice už dřív. Někdo si myslí, že ti ‘pracháči‘ se neztratí a mají hodně kšeftů. Dokonce ani nepodporují myšlenku, že by se měl Donutil do Národního vrátit.

A Igor Bareš nebo Miluše Šplechtová, jimž už nový šéf činohry Dan Špinar naznačil, že s nimi dále nepočítá, zase nejsou takovými miláčky publika, aby pro ně ronilo slzy. Je zřejmé, že v diskusích více než lítost vítězí závist a také jistá míra cynismu: „Myslíš si snad, že v Národním bude ostrov socialismu v kapitalistickém moři?“ ptá se například Ivo svého soupeře v debatě.

Nastupuje nová krev

Namísto těch, co budou ‘odejiti‘, se má na první scéně například objevit loňský Talent roku Patrik Děrgel, který na sebe upozornil rolí Hamleta ve Smíchovském divadle. Proti jeho angažmá lze těžko něco namítat. Navíc je jmenování Dana Špinara podle divadelních kritiků dvojnásobně dobrou volbou. Umí prý prolomit setrvačnost divadelní produkce.

Ředitel Národního divadla Jan Burian je zase přesvědčen, že pětatřicetiletý Špinar je člověk plně oddaný divadlu. Když ho výběrová komise za nového šéfa činohry ND vybrala, on sám se přiznal, že je v šoku. Není od věci připomenout, že komisi zaujal svou vizí divadla 21. století, nazvanou Nová krev.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adéla Hofmanová