Praha uvažuje o zrušení oblíbeného divadla Rokoko a ABC. Proboha, proč?!
18.07.2013
Foto: ABC
Popisek: Letos na jaře přijel do Divadla ABC na premiéru své hry i slavný spisovatel Robert Fulghum.
Pražský magistrát se již po mnoho let usiluje vyřešit otázku financování a správy pražských divadel. Nejnověji si radní pro kulturu Václav Novotný objednal u expertního týmu vedeného Ondřejem Černým vypracování studie s názvem Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě. Tým navrhl poměrně radikální řešení transformace pražských divadel, ovšem jak v obecných závěrech, tak v detailech budí studie nemalé rozpaky.
Už samo principiální doporučení transformovat všechna městem zřizovaná divadla do obecně prospěšných společností, tedy formy, která za několik měsíců ze zákona zanikne, je bizarní a spíše úsměvné.
Materiál také doporučuje ukončit činnost Divadla Rokoko, tedy divadla s více než šedesátiletou tradicí, což by v konečném důsledku znamenalo faktický zánik celých Městských divadel pražských. Podle expertního týmu je totiž spojení divadla ABC a Divadla Rokoko považováno v současné době za „přežitý, historický model“. Toto konstatování nenechalo chladným uměleckého šéfa MDP Petra Svojtku, který se ptá: „Kým je považováno za přežitý model? A na základě čeho? Studie toto likvidační tvrzení nijak nerozvádí, nijak neargumentuje. Je to výkřik bez jakékoli hodnoty. Mně osobně není známa žádná analýza, která by došla k podobnému závěru – ať z hlediska uměleckého, ekonomického či provozního. Naopak počet 191 000 diváků, kteří loni navštívili představení MDP a učinili tak z něj nejnavštěvovanější činoherní divadlo v ČR, spíše ukazuje na to, že takový svazek je živoucí a funkční.“
Relevantní důvody chybí
A jaké jsou věcné důvody, jimiž je návrh podložen? Ty prostě chybí, stejně jako nějaká relevantní analýza. V materiálu se jen zcela v rozporu s logikou uvádí, že „přestože obsazenost hlediště stoupla za sledované období o celých 9 %, je tento pozitivní ekonomický efekt pravděpodobně způsoben hlavně výrazným snížením počtu premiér (a tedy přímých nákladů) z devíti v roce 2008 na šest v roce 2012, což by mohlo mít negativní dopad v budoucnosti.“
Expertní komise vůbec interpretuje fakta nepochopitelným způsobem. Například v protikladu s předešlým tvrzením uvádí, že „za nárůstem odehraných představení během pěti let ze 450 na 607 za poklesu počtu premiér ve stejném období z 9 na 6 stojí jednoznačně pozitivní trend, který ukazuje, že divadla ABC a Rokoko mají na repertoáru tolik inscenací, o něž je divácký zájem, že prostě nemohou nasazovat další nové tituly, protože pro ně již nejsou termíny.
Chyby věcné i pravopisné
„Toto nesmyslné a zavádějící tvrzení překrucuje skutečnost a spíš působí dojmem, že chce cíleně poškodit naše divadlo. Je smutné, že tým teoretiků nespolupracoval a ani jakkoli nekonzultoval své závěry s praktickými divadelníky z dotčených divadel, a proto je plný takovýchto elementárních chyb,“ říká Petr Svojtka. A dodává: „Jen na okraj: doporučovali bychom expertům, aby celkově ke studii přistupovali pečlivěji, mohli by se tak vyvarovat velkého množství pravopisných chyb, které se v jednostránkové pasáži o MDP vyskytují.“
Ředitel MDP Ondřej Zajíc uvádí zcela otevřeně, že studie je vůči MDP nepřátelská. „Žádné divadlo nesmí být hodnoceno zaujatě. Proti zaujatosti se budeme bránit všemi prostředky. Kvůli Městským divadlům pražským a kvůli principu. Není možné, aby se o bytí a nebytí jakéhokoli divadla rozhodovalo na základě manipulací, zlých lží a pomluv, zdůrazňuje ředitel Ondřej Zajíc.“
Bohumil Brejžek, Parlamentní listy
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.
Vložil: Anička Vančová