Máme výbornou FAMU a mizerné filmy. Proč, vysvětluje děkan. Mluví o zbrklosti a hlouposti, s níž se zničily tradice
14.02.2017
Foto: Cinepur
Popisek: Zdeněk Holý
Děkanem naší nejprestižnější filmové školy je Zdeněk Holý necelý rok, v lecčem už ale má jasno – a leccos říká natvrdo. Třeba v rozhovoru pro Aktuálně.cz. český film vážně nešetřil. Podle něj je naše filmařská alma mater pěkně rozhašená, spousta věcí nefunguje, třeba nákup nových technologií, o komunikaci už vůbec nemluvě. A nespokojený je děkan i se svými studenty.
Studenti neznají historii a řemeslo je pro ně sprosté slovo
Začíná to podle něj morálkou studentů, kteří si neustále přerušují a nastavují studium – a přitom FAMU byla tradičně postavena na týmové práci. A to není to nejhorší, současní studenti podle děkana neznají filmovou historii, neznají zásadní díla a nemají tak na čem stavět. A navíc, chybí jim naprosté základy. Chybí jim znalost řemesla. „Řemeslo je na škole hojně diskutovaný pojem, protože vzbuzuje dojem normativnosti, ztráty umělecké integrity. Takový pohled mi ale přijde zjednodušující a zavádějící. … Zkrátka existuje základ, který musí každý znát, bez něho nic uměleckého nevytvoříte,“ vysvětluje děkan Holý.
Srovnejme se s cizinou
A proto by české studenty rád trošku pošťouchl – a to srovnáním se zbytkem Evropy - jednou ročně podle něj přijedou učitelé z pěti jiných evropských filmových škol, přivezou s sebou i svoje studenty, a všichni pak společně porovnávají své přístupy k práci. Zatím to funguje na katedře střihu, mělo by to ale smysl pro všechny fakulty. Kontakt se zahraničím totiž podle Holého českému filmu zásadně chybí. A nejen tomu studentskému.
Posledním úspěšným absolventem byl Jugoslávec Kusturica, pak přišlo vakuum
Poslední absolvent FAMU, který se výrazněji zapsal do dějin filmu, byl Jugoslávec Emir Kusturica, z mladších ještě možná Jan Svěrák. Jenže i tomu je dvaapadesát. Podle děkana FAMU je to tím, že u nás neexistuje dlouhodobě pěstovaná umělecká kinematografie. „Už během děkanské volby jsem připomínal, že jsme ve zbrklosti a naivitě devadesátých let zničili tradice. Marnotratně jsme se ke všemu otočili zády a najednou čekali, že ze dne na den začnou vznikat úžasná dramata, jimiž se zařadíme po bok západních zemí. Během normalizace vznikla alespoň řada kvalitních komedií a pohádek – oboje bylo rozbořeno a nevím o tom, že by až na výjimky vznikaly dobré komedie, pohádky nebo cokoliv jiného. Přitom zrovna pohádky se k nám jezdili učit dělat až z Íránu – stály na počátku tamního filmového zázraku,“ hořce konstatuje děkan. Začali jsme prostě na zelené louce. Jediné, co podle Holého ještě udržuje tradici, je díky Heleně Třeštíkové časosběrný dokument.
České filmy jsou zoufale neinovativní a nezajímavé
Ani ten ale neobstojí ve srovnání se zahraničím. Pár mladých tvůrců se objevilo, rozpočet státního fondu kinematografie se navyšuje, ale to, jak se vybírá, kdo podporu dostane, podle děkana nefunguje. Rozhodnutí rady je podle něj málo radikální, to, co vybere, není umění, ale nadstandardní průměr. České tvorbě podle Holého prostě chybí koule, odvaha pokoušet se o něco extrémního. „Stačí si uvědomit, že od roku 1972 jsme neměli film v hlavní soutěži v Cannes! Ukazuje se, jak zoufale neinovativní a nezajímavé naše filmy jsou. A existuje jen jediná cesta ven: nebát se,“ říká otevřeně děkan FAMU Holý.
Neopovrhujme televizní tvorbou, podívejme se na quality TV
Zaspali jsme podle něj i v oblasti televizní tvorby, kterou u nás tvůrci stále ještě lehce opovrhují. A zaspali jsme výrazně. „Co se týče televize, je potřeba zdůraznit, že od seriálu Sopranos je tady něco jako quality TV. Že je potřeba změnit povýšený pohled elity na televizi, že jde o něco úpadkového. Dnes nejlepší filmoví režiséři často pracují pro televizi, televize se stala bodem i nejvyšších uměleckých ambicí. Navíc jsem přesvědčen, že každý televizní formát se dá dělat kvalitně a seriózně. Nakonec dva autorští dokumentaristé Vítek Klusák a Filip Remunda dělají kuchařskou show Ano, šéfe! a myslím, že je to naplnění toho, že každý televizní formát může být seriózní,“ podotýká Zdeněk Holý.
Divácký úspěch jako cesta do pekel?
Zrádné je podle něj i to, že se u nás tradičně na české filmy chodí, a tak tvůrci nemají potřebu točit něco radikálně jiného, uměleckého, proč taky, doma si jakžtakž vydělají a festivalové ambice nemají… Jenže pozor, podle Holého u nás nemáme ani kvalitní mainstream. Důvod se jmenuje nezvládnuté řemeslo, tedy odfláklá studia a příprava.
Spasí Holý s Jarchovským zarezlou FAMU?
Problém podle něj byl i na katedrách scenáristiky a dramaturgie. „I režiséři byli vedeni k individualismu a často si tedy psali scénář sami, aniž by přišli do kontaktu se scenáristy. Dokonce se říkalo, že jsou tu dvě katedry scenáristiky, jen jedné se říká režie. Tuto chronickou nekomunikaci se nyní vehementně snažíme odstranit,“ říká děkan s tím, že tohle všechno přispělo k úpadku dramaturgie. Také proto je nově v čele Petr Jarchovský, od kterého si Holý slibuje, že navrátí výuce scenáristiky ztracený lesk. Stejně jako je děkan Holý příslibem oprášení celé FAMU.
Originální rozhovor najdete ZDE.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Dáša Vrchotová