Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kolegové jí záviděli slávu, ženy krásu, peníze a hlavní role. Jak je možné, že česká Marlene Dietrich vydělávala třikrát tolik než ostatní? Tajnosti slavných

16.01.2016
Kolegové jí záviděli slávu, ženy krásu, peníze a hlavní role. Jak je možné, že česká Marlene Dietrich vydělávala třikrát tolik než ostatní? Tajnosti slavných

Autor: ČT

Popisek: Stále krásná Jiřina Šejbalová v roce 1978 v televizní inscenaci Babička je ráda

Peníze nebyly jediným důvodem, proč na ni především ženy žárlily. Od chvíle, kdy Jiřina Šejbalová nastoupila do Národního divadla, byla jednou z nejkrásnějších žen v Praze a muži všech generací jí leželi u nohou. Peníze jí ale nakonec štěstí nepřinesly.

Patřila do herecké generace, kterou formovali režiséři Frejka, Burian nebo Hilar, ale i avantgardní výtvarníci, koncertní umělci a samozřejmě i bohatí mecenáši, obdivovatelé, hvězdy sportovního nebe i představitelé mladé inteligence. Zkrátka všichni ti, kteří utvářeli společenskou atmosféru první poloviny 20. století. Jiřina Šejbalová oslovovala diváky neopakovatelnou barvou hlasu i zvláštním půvabem. Uměla být mondénní dámou i lidovou dryjáčnicí. A jakmile se objevilo nové médium, nemohla chybět ani mezi oblíbenými televizními tvářemi. Přízeň publika se přelévala od sympatií k nenávisti – podle rolí, které hrála tak přesvědčivě, až jí diváci ty protivné a hádavé ženské uvěřili. Až do počátku 70. let, kdy ji normalizační ředitel přiměl k odchodu do důchodu, patřila k největším jménům v souboru Národního divadla.

České Marlene Dietrich leželi všichni muži u nohou

České Marlene Dietrich leželi všichni muži u nohou

Rodiče její talent podporovali

Jiřina Šejbalová, později provdaná Pipková, se narodila 17. září 1905 v Praze, v rodině s bohatým kulturním zázemím – různým uměleckým oborům se věnovali její rodiče i prarodiče. Jeden dědeček měl sochařskou dílnu, druhý byl operním korepetitorem a ve volném čase skládal písničky, tatínek studoval mnichovskou malířskou akademii a hrál na několik hudebních nástrojů a maminka měla krásný soprán. Po matce Jiřina zdědila krásný hlas, zjevně ale měla i herecký talent. Zatímco jiným dívkám byl v té době sen o umělecké kariéře přísně zakázán, ona měla díky pochopení rodiny cestu k múzám otevřenou. Svým zpěvem zaujala ředitele chrámového sboru pražského kostela svatého Tomáše a na jeho doporučení začala v roce 1920 studovat zpěv na konzervatoři. Další dva roky pak získávala hereckou průpravu v jejím dramatickém oddělení.

S Lídou Baarovou v romantickém dramatu režiséra Otakara Vávry Maskovaná milenka

S Lídou Baarovou v romantickém dramatu Maskovaná milenka

I velkému dramatu uměla dát civilní podobu

Po absolutoriu úspěšně vystoupila jako zpěvačka na scéně Národního divadla v Brně, nabídku angažmá ale odmítla. Dala přednost avantgardní scéně Dada, kde se pod vedením E. F. Buriana a Jiřího Frejky vyvinula v zajímavou hereckou osobnost. Kromě obdivu mladého, intelektuálně založeného publika získala rychle pozornost i známých divadelních tvůrců. Nejprve dostala několik drobných rolí v Národním divadle, aby v roce 1928 získala stálé angažmá a na jevišti Zlaté kapličky působila až do vynuceného odchodu do důchodu v roce 1971. Ve 30. letech byly její doménou postavy moderních sportovních dívek nekomplikovaného charakteru. Na přelomu 30. a 40. let se začala propracovávat k titulním rolím dramatického žánru. Mimořádným způsobem dokázala dodat tragickým postavám civilní podobu, nevyhýbala se ale ani komediálnímu žánru. Již v 50. letech se začala přehrávat do postav stárnoucích a starých žen, vesměs životem zklamaných.

S Miroslavem Doležalem v dramatu Vlčí jáma

S Miroslavem Doležalem v dramatu Vlčí jáma

Mondénní panička i záletnice

Její první vystoupení na filmovém plátně spadá ještě do němé éry – v roce 1929 se objevila jako Hanka v melodramatu Hanka a Jindra. V počátcích zvukového filmu dostala zajímavou příležitost v dramatu Ze soboty na neděli. Typ mondénních paniček, záletných dívek a žen, které ztvárňovala na jevišti, ji provázel i ve filmu a během první republiky a protektorátu hrála podobné role v řadě leckdy průměrných filmů. Po Vávrově filmu Maskovaná milenka se kvůli poměrům v protektorátu raději zaměřila výhradně na divadlo a před kameru se vrátila až koncem 40. let, kdy dospěla k uměleckým vrcholům svého filmového herectví. Za připomenutí určitě stojí například její hostinská Božena v komedii Hostinec „U kamenného stolu“, přímo strhující výkon pak podala v roce 1957 v psychologicky složité úloze stárnoucí Kláry Rýdlové ve filmu Vlčí jáma. Za tento film získala v roce 1958 i Zlatou medaili za herecký výkon na festivalu v Benátkách.

S Janem Werichem v roce 1962 v komedii Martina Friče Slzy, které svět nevidí

S Janem Werichem v roce 1962 v komedii Martina Friče Slzy, které svět nevidí

Nezapomenutelná tetička

V 60. letech začala víc pracovat pro televizi, kde účinkovala v řadě kvalitních inscenací. K jejím nejkrásnějším rolím patří seriál Sňatky z rozumu, v němž stanula před kamerou jako paní radová Váchová po boku Miloše Nedbala, nebo tetička v legendárním seriálu Taková normální rodinka. Dvakrát vytvořila manželský pár se svým divadelním kolegou Bohušem Záhorským – ve filmech Zlatá svatba a Náš dědek Josef. Její poslední filmová role byla shodou okolností zároveň i hlavní – v psychologickém snímku Sólo pro starou dámu hrála Marii Hahnovou, která se po letech vrací do Prahy. Ambice slibného filmu sice zůstaly nenaplněny, přesto paní Šejbalová získala za svůj výkon několik cen včetně Zvláštního uznání za herecký výkon na mezinárodním filmovém festivalu ve španělském Valladolidu. Před kamerou stanula naposledy v roce 1980 v televizní inscenaci Nezralé maliny. Od roku 1968 byla profesorkou na pražské DAMU, kde vyučovala jevištní řeč, a ve stejné době napsala dvě kuchařské knihy, proložené hereckými vzpomínkami. Velmi často také spolupracovala s rozhlasem, kde vytvořila nový typ pořadu, jaký bychom dnes označili jako one women show.

S Danou Medřickou a Janou Štěpánkovou v seriálu Taková normální rodinka

S Danou Medřickou a Janou Štěpánkovou v seriálu Taková normální rodinka

Zálety jí manžel toleroval

Sice jí říkali česká Marlene Dietrich nejen pro její trochu cizokrajnou, tajuplnou krásnou tvář s mírně zešikmenýma očima a širokými lícními kostmi, ale také díky podmanivému hlasu a pěveckému nadání. Přesto se nikdy nesnažila stát se nějakým démonem. Současníci na ni vzpomínali jako na skvělou kamarádku a kuchařku a svým výrazným, operně školeným hlasem zpívala nejraději na hudbu Jaroslava Ježka, filmové songy či písničky k táborákům. I ona se ale občas chovala jako pravá filmová hvězda. Alespoň podle režiséra Otakara Vávry, který ve svých pamětech zmínil příhodu o jejím „nejstrašnějším vánočním zážitku“. Hereččin ctitel, zámožný majitel obchodu s módou, prý poslal svému idolu na Vánoce elegantní dlouhé rukavice a Šejbalová, která čekala luxusní kožich, je s rozhořčením vyhodila. Druhý den natěšený obchodník herečce zavolal, jak že se jí líbil jeho dárek. A čekal velkou pochvalu, protože do každého z prstů rukavic vložil pečlivě srolovanou pětitisícovku...

Přestože byla provdána za známého pražského advokáta Jaroslava Pipka, velmi často a ráda prý podléhala svodům kolegů. Jejími milenci údajně byli Zdeněk Štěpánek, Rudolf Deyl, Eman Fiala, a dokonce i legendární písničkář Karel Hašler. Manžel prý ale na ni nežárlil a milostná dobrodružství jí toleroval. Bydleli spolu na rohu Pařížské a Široké ulice a okna arkýře jejich bytu ve druhém patře secesního staroměstského domu měla barevná skla.

S Milošem Nedbalem a Otou Sklenčkou ve své poslední televizní inscenaci Nezralé maliny

S Milošem Nedbalem a Otou Sklenčkou ve své poslední televizní inscenaci Nezralé maliny

Peníze jí štěstí nepřinesly

V roce 1958 byla jmenována Zasloužilou umělkyní a při příležitosti šedesátých narozenin pak dostala titul Národní umělkyně. Její perfektní herectví bylo vždy velkoryse oceňováno, takže její honoráře zpravidla třikrát převyšovaly odměny ostatních herců, což jí také řada kolegů záviděla. Pohádkové výdělky jí ale štěstí nepřinesly. Nikdy neměla děti, manžela přežila o devět let a krátce po natáčení filmu Nezralé maliny, 23. srpna 1981, podlehla rakovině. Bylo jí pětasedmdesát let.

Čtěte také:

Vlastně se ženit nechtěl, styděl se to ale říct. Jak Milan Lasica vyfoukl krásku Abrhámovi a co všechno na něj práskla jeho dcera Hana. Tajnosti slavných

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace