Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Co není Babišovo, je Bakalovo, Křetínského, Tkáče či Savova, tvrdí o „nezávislosti“ médií politik. Zrůdná manipulace debilů, dodává šéfredaktor. Kdo tu ohýbá pravdu?

30.04.2015
Co není Babišovo, je Bakalovo, Křetínského, Tkáče či Savova, tvrdí o „nezávislosti“ médií politik. Zrůdná manipulace debilů, dodává šéfredaktor. Kdo tu ohýbá pravdu?

Autor: Twitter

Popisek: Dva šéfredaktoři. Dalibor Balšínek a Pavel Šafr, kteří oslavovali rok existence Balšínkova internetového projektu ECHO24. Obrázek si dal na svůj Twitter Dalibor Balšínek a napsal k němu: Jak říká Ondřej Štindl, veličiny nezávislé žurnalistiky.

„Nezávislá a nestranná média“ byla a jsou chimérou, nechal se slyšet zastupitel za hnutí ANO v Uherském Hradišti Jan Zapletal. A želbohu, v mnohých případech je tomu tak. Stávajícím rozložením vlastnických sil v Česku se v minulých dnech zabývala v diskuzi i společnost Newton Media.

Zapletal si však tak kopl do vlastních řad. Jedno z nejvýznamnějších českých vydavatelství, MAFRA, totiž společně s Rádiem Impuls vlastní sám ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. „Nejsem si vědom toho, že by iDnes.cz změnil směr nebo podlézal Andreji Babišovi. Nikdo mě nekontaktoval s tím, že mám něco konkrétního napsat, nebo že jsem to s nějakým článkem přehnal. Pak bych v Mafře zůstat nemohl,“ zastal se svého chlebodárce na summitu Newton Media člen představenstva skupiny Mafra Michal Hanák. Sabina Slonková, bývalá šéfredaktorka listu, však hovoří jinak, o tom o pár řádků níže.

Proti Babišovi, který tak má páky ovlivňovat MF Dnes i Lidové noviny vydavatelství Mafra, se tak vyrojil šik „nezávislých a nestranných novinářů“. Jsou ale tak nestranní, jak se tváří?

Pouhá fikce v hlavách?

„Nezávislá a nestranná média jsou pouhou fikcí v hlavách novinářů Šafra, Balšínka, Steigerwalda, Taberyho, Moravce a spol., snažících se nám vsugerovat, že jsou jejich listy, tabloidy a názory objektivní, šířící skutečnou pravdu a poznání,“ uvedl Zapletal.

Jedním z dalších velkých hráčů kromě Babiše jsou na mediálním poli Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, kteří ovládají Czech News Center (dříve Ringier Axel Springer CZ), vydavatelství, jež stojí za Bleskem či Reflexem. Šéfredaktor Reflexu Radek Bajgar na summitu Newton Media, uvedl, že redakce týdeníku Reflex bude svobodná tak dlouho, dokud se svobodná bude cítit. Podle něj panuje v Reflexu ostrá zeď mezi redakcí a vlastníky, majitelé neznají plány redakce a redakce plány majitelů.

František Savov je další dravou štikou mediálního světa. Vlastní vydavatelství Mladá fronta, které vydává tituly E15 či Euro. Savov je v tuhle chvíli uprchlíkem, podle dostupných informací žije ve Velké Británii. Policie jej podezírá ze stamilionových daňových úniků. Podle Zapletala je Savov v politicko-společenské a mediální branži chápán jako spojenec Miroslava Kalouska (TOP 09). Šéfredaktor týdeníku Euro Michal Půr si majitele na diskuzi Newton Media pochvaloval. „Nikdy jsem ho neviděl. Je to komfortní situace,“ řekl.

Bývalí spojenci z dob totality na nože

Tady je Bakalovo. To by se dalo říct o Economii, která vydává deník Hospodářské noviny, časopis Ekonom, Respekt, deník Insider a vlivné Aktuálně.cz. „Silné vazby Bakaly na českou politickou scénu (TOP 09, Alexandr Vondra, Bohuslav Sobotka) byly a jsou stále opečovávány. Bakala vždy působil pragmaticky a pokaždé podporoval kohokoliv, kdo je zrovna u moci,“ zkonstatoval Zapletal.

Nad Respektem a jeho šéfredaktorem Erikem Taberym se pozastavil na serveru RevolverRevue.cz Adam Drda, a to v textu nazvaném „Taberyho vykutálená obhajoba sama sebe“. Pikantní na tom je, že jak Revolver Revue, tak Respekt vyrůstají ze společného podhoubí médií, fungujících v undergroundu již za totality, které tvořili autoři sobě velmi politicky i osobně blízcí… „Leitmotivem je snaha vysvětlit, že – a proč – se právě Respekt chová i v naší složité ‚éře‘ příkladně,“ popisuje Drda a dodává, že mu to připadá znepokojivé, dělá to na něj dojem, jako by Taberyho postoje a způsoby dnes poskytovaly falešné alibi nezanedbatelnému množství lidí.

Další snímek z roční oslavy ECHO24, který sdílel Balšínek na Twitteru. Tento s poznámkou: Tady se rodí nová demokracie

A právě proto reaguje. A nebere si servítky. „Redakce Respektu zaujímala k mediálnímu magnátovi, politikovi atd. Andreji Babišovi během uplynulých dvou let nemastnou neslanou pozici tzv. vyvážené kritiky v určitých mezích. V praxi to vypadalo tak, že sice Babišovi leccos vytkla, ale současně mu při různých příležitostech podkuřovala a také ‚krotila vášně‘ – to se projevovalo i tím, že shazovala novináře, kteří si počínali méně obojetně, svobodněji, zodpovědněji,“ konstatuje Drda a kritizuje postup Respektu a Taberyho v reakci na odchod redaktora Macháčka do Lidových novin k Babišovi. „Tabery měl jako šéfredaktor v téhle situaci dvě možnosti: konstatovat, že se jeho list před časem v lecčem mýlil, podcenil situaci a byl nespravedlivý k lidem prozíravějším, anebo věc nekomentovat. Zvolil třetí cestu: vykutálenou obhajobu časopisu a sebe sama, opřenou o řádnou dávku demagogie. Zajímavé na tom je, že ač se Tabery dovolává ´kritické a nezávislé novinařiny‘, postupuje spíše v duchu nepěkné, leč časté politické strategie,“ konstatuje Drda.

„Nezávislý politický novinář nemusí být chytřejší než politik nebo volič, ale jelikož je trvalé studium politiky jeho řemeslo, měl by se v této oblasti orientovat líp než většina čtenářů, měl by být schopný dát si věci rychleji do souvislostí, a především by je měl umět pojmenovat,“ poskytuje Drda definici nezávislého novináře.

Šafr a Slonková: Neohnutá pravda, ale za čí peníze?

„Píší-li novináři v protibabišovských médiích o ohrožení demokracie v Česku, tak by měli dodávat, že demokracie je vzhledem ke své nedokonalosti a křehkosti ohrožována neustále. Babiš koupil velkou mediální skupinu a přihlásil se k tomu. Bakala a spol. vlastní v součtu mnohem vlivnější a silnější média a navenek působí, jako by byli nad věcí a mimo politickou sféru. A daří se jim to,“ pokračuje Zapletal.

Zapomenout však nesmíme ani na šéfredaktora internetového deníku Svobodné fórum Pavla Šafra. Bývalý šéfredaktor Českého deníku, MF Dnes, Reflexu, ABC či Blesku spustil nedávno web, který provozuje zapsaný spolek Free Czech Media. Ve spolku je kromě Šafra také někdejší šéfka Radiožurnálu Barbora Tachecí, dále novinář a sociolog Jan Jandourek či bývalý mluvčí Václava Klause Tomáš Klvaňa. Financování skupiny je nejasné, na e-mailový dotaz KrajskýchListů.cz, kdo Svobodné fórum platí, Šafr nereagoval.

A poslední fotka z oslavy. Kníže tam nemohl chybět, že.

Svůj web Neovlivní.cz také spustila bývalá redaktorka Aktuálně.cz a bývalá šéfredaktorka MF Dnes Sabina Slonková. Financován by měl být ze zakázek vydavatelství, z grantů a z vlastních zdrojů. Podle serveru Lupa.cz by zmiňovaným vydavatelstvím měla být firma Dead Line Media, s. r. o., jejímž zakladatelem byl Jakub Unger, spoluzakladatel online deníku Aktuálně.cz a přítel Slonkové. Ani Slonková se na e-mailový dotaz ohledně financování nenamáhala odpovědět.

Jak Slonková uvedla po odchodu ze šéfredaktorské pozice v MF Dnes, novináři  by se podle ní měli držet základu. „Zprávu nesmíte ohýbat, klíčem ke zprávám je nová, zajímavá, pravdivá informace,“ řekla Českém rozhlasu s tím, že za ohnutou informaci považuje zprávu, která se neobjeví. „Ve chvíli, kdy zamlžíte, tváříte se, že neexistuje,“ řekla. Dalším příklad ohnuté zprávy je podle ní situace, kdy přijde zadání z vedení, že novinář musí zvolnit, ubrat na rétorice. I z toho důvodu prý MF Dnes opustila. „Šla jsem tam za určitých podmínek. V situaci, kdy jsem nebyla schopná garantovat, že zprávy nebudou ohnuté, tak buď se tomu přizpůsobíte, nebo odejdete,“ vysvětluje.

Na summitu Newton Media pak uvedla, že prostředí v současných českých médiích není ideálním pro nezávislou žurnalistiku. Přestože i v médiu, které patří podnikateli a politikovi, může novinář ctít svá pravidla, vždy bude podle Slonkové toto médium narážet na to, že jeho vlastníkem je politicky aktivní majitel. „Všechno, co noviny přinesou, bude smetené s tím, že pracujete pro někoho. Práce je tím devalvovaná. Majitel ničí noviny,“ uvedla.

Balšínka a jeho ECHO24 financuje Klenor

A za zmínku stojí bezesporu i Dalibor Balšínek, vlastník deníku Echo24.cz, který má za sebou pestrou minulost. „Financování mu poskytuje bývalý šéf finanční skupiny Patria Finance Jan Klenor, u něhož na první pohled není patrný střet zájmů v politice či ekonomice. Klenor se zavázal na tři roky investovat do tohoto Balšínkova projektu neurčitou částku,“ konstatuje Zapletal. Zapletalova slova pro KrajskéListy.cz Balšínek potvrdil. „Od počátku vzniku Echo Media jsem říkal, že peníze na financování nám půjčil Jan Klenor,“ napsal e-mailem.

„Další přeskupování v médiích bude jistě pokračovat vstupem ‚agresivní’ finanční skupiny Penta, Pavla Tykače, nebo (zatím pouze) regionálních vlastníků tiskovin, milionářů, jakým je Ivo Valenta, který nedávno koupil podíl ve vydavatelství OurMedia, jež stojí za ParlamentnímiListy.cz,“ uzavírá Zapletal.

ČT pod ostrým tlakem

Stížnosti na nezávislost se však poslední dobou množí i na Českou televizi, především v souvislosti s boji na Ukrajině. Jak informoval týdeník Respekt, ČT zároveň čelí v poslední době neuvěřitelnému politickému tlaku, jaký v posledních 15 letech nezažila. K ruské propagandě se podle něj přidali i domácí politici, kteří chtějí odvolat televizní radu a sebrat část financí. Českou televizi zkritizoval za vysílání i mediální analytik Petr Žantovský pro server ParlamentníListy.cz, a to konkrétně v minulých týdnech za pořad Horizont ČT.

„Pořad byl o manipulaci a přitom sám byl plný manipulace,“ uvedl. Tehdy také řekl, po událostech s vrahem v Uherském Brodě je přesvědčen, že v této zemi už seriózní tištěná média v podstatě neexistují. „Už se snad ani nechci zabývat tím, co píší MF Dnes, Lidové noviny nebo Hospodářské noviny o dění na Ukrajině. Když se do nich člověk podívá jakýkoliv den a otočí na nějakou zahraniční stránku, tak zjistí, že ten hlas je tak jednostranný, že je ztrátou těm novinám věnovat svůj čas. Když vezme jiné stránky, zjistí, že většina těch novin, včetně těch Hospodářských, které bývávaly seriózními a plnými zajímavých informací, se zabývá bulvárními náměty. Pro ně je klíčové téma masová vražda v Uherském Brodě nebo nějaký skandál mezi politiky. To jsou věci, kterým se věnují takzvaná seriózní média,“ pozastavil se mediální analytik.

Zrůdná manipulace debilů

Pro KrajskéListy.cz se k nezávislosti médií exkluzivně vyjádřil i šéfredaktor bulvárního serveru Extra.cz Pavel Novotný. „Dlouho jsem byl alergický na hysterii okolo faktu, že si ‚velcí kluci‘ skoupili a rozdělili média a že u nás média nejsou svobodná. Poukazoval jsem na fakt, že na takovém Slovensku a vlastně kdekoliv dál na východě jsou média mnohem nesvobodnější než u nás. Navíc prostě vím, že Babiš do MF Dnes nevolá,“ uvedl a pokračoval: „V posledních měsících jsem ale prošel poměrně zásadním názorovým přerodem, kdy se ke mně dostaly skutečnosti zjevně dokazující, že čeká média nejenže nezávislá většinou nejsou, ale navíc často slouží skutečně zrůdné manipulaci debilů, kteří tvoří devadesát procent české populace. Jsem osobně přesvědčen, že šéfové zpravodajství TV Nova a tištěného Blesku patří mezi hrstku lidí, kteří mají reálně moc ovlivňovat veřejné mínění a také to, často z prapodivných pohnutek a pod tlakem nátlakových skupin „údajně, prý, jedna bába povídala,“ dělávají. Konkrétněji o tom hovořím pouze se studenty, za kterými jsem poprosil manželku, ať mi zakáže jezdit, protože až mě jednou někdo natočí na mobil, když názorně ukazuji, jak, proč a především za čí peníze a kudy byla ovlivněna poslední prezidentská kampaň, tak mě někdo zabije,“ uzavřel s tím, že česká média vesměs nezávislá nejsou a už nikdy nebudou.

Vendula Kvochová

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Anička Vančová

Tagy
média,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace