Stát nás bezostyšně okrádá. Chcete nahlásit poruchu? Zaplatíte za jediný hovor desítky až sto korun. A jede v tom i Česká pošta a další a další
30.04.2015
Autor: Pixabay.com
Popisek: Ilustrační foto
Desítky i stovky korun stojí Čechy nahlášení poruchy či pojistné události. Řada společností, jako jsou mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci, banky, pojišťovny i obchody totiž využívá modré a bílé linky pro své zákazníky, ceny za tyto hovory jsou však významně vyšší než při volání na běžnou pevnou linku. U jednotlivých operátorů se navíc liší a obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání. Cena za jednu minutu se tak může vyšplhat až na sedm korun.
Problémem také je, že bílé i modré linky začínají rovněž osmičkou, stejně jako linky zelené, které jsou zdarma. Zdarma jsou však pouze linky začínající číselnou řadou 800-809.
dTest se pustil do boje
Proti této praxi začal bojovat dTest, který oslovil ministerstvo průmyslu a obchodu s návrhem na novelizaci zákona o ochraně spotřebitele. „České národní právo poskytuje spotřebitelům nižší úroveň ochrany, než jakou garantuje evropská směrnice. Ta říká, že pokud obchodník provozuje telefonní linku vyhrazenou pro záležitosti týkající se uzavřených smluv, spotřebitel nesmí za hovor platit vyšší částku, než je běžná sazba,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Český zákon o ochraně spotřebitele výslovně zakazuje prodávajícímu v souvislosti s uzavřenou smlouvou používat při komunikaci se zákazníkem pouze takzvané devítistovky. „Vůbec tudíž legislativně neošetřuje využívání modrých a bílých linek ve stejné situaci. Směrnice však garantuje spotřebiteli ochranu před všemi typy telefonních linek, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba. Tedy i před modrými a bílými linkami,“ konstatuje pro server MoneyMag.cz Lukáš Zelený s tím, že oslovili v této věci již Český telekomunikační úřad, operátory i obchodníky a vyzvali je ke změně.
Dělají to banky, pojišťovny, ale i státní Česká pošta
A s podivem je, že v této praxi jede i státní Česká pošta. Ta má totiž linky dvě, jednu zelenou, zdarma, na kterou můžete volat kvůli poštovním podmínkám, a zpoplatněnou infolinku, začínající však rovněž osmičkou. V případě, že na tuto linku zavoláte, jenom půl minuty trvá, než vám automat sdělí, že jste se dovolali na informační linku České pošty a že hovor bude monitorován. Poté vám začne radit, pod jakým číslem najdete služby. Než si vyberete, můžete provolat i desetikoruny. Až poté budete spojeni s operátorem, kde již záleží na vašich problémech.
Nehorázné zcela jistě je, že tyto placené informační linky využívají i opravárny výtahů KONE, pokud chcete servis, či Pražské vodovody a kanalizace. V případě, že například chcete nahlásit poruchu a jste ve stresu, neuvědomujete si, že mluvíte s automatem a vaše účty mohou jít do neuvěřitelných výšin.
Vendula Kvochová
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová