Do frasa Klasa, ročně stojí 150 milionů. Podle Svobodných jde o vyhozené peníze a pitomé sociální inženýrství. Obhájili autoři značku? Posuďte sami
24.04.2015
Foto: Archiv
Popisek: Klasa, ilustrační foto
Propagace kvalitních potravin pod značkou Klasa za miliony. To dráždí Stranu svobodných občanů. Roční rozpočet na informační, marketingové a mediální aktivity spojené se značkou Klasa se totiž pohybuje kolem 150 milionů korun. Jsou takové finanční prostředky nutné? Státní zemědělský intervenční fond ústy své mluvčí Vladimíry Novákové tvrdí, že ano. Podle Svobodných se však zároveň dopouští křivení trhu, plýtvání veřejnými prostředky a jde o zakázku s korupčním potenciálem.
„Přínos značky Klasa spočívá především ve zvýšení povědomí o kvalitních potravinách a edukaci spotřebitele, aby upřednostňoval kvalitní potraviny s vyšší přidanou hodnotou vyrobené v České republice. V obou uvedených cílech Klasa obstála velmi dobře. Co se týká povědomí o značce, pak z výsledků kvantitativních výzkumů vyplývá, že nejznámějším oceněním kvality potravin v ČR je právě značka Klasa, jejíž spontánní i podpořená znalost dosahuje 88 %,“ zastává se Klasy Nováková.
„Za dobu existence značky je zároveň znatelný posun v nákupním chování zákazníků, kteří se snaží potraviny s garantovanou kvalitou vyhledávat, preferovat a zároveň tak při svém nákupním chování vytvářet tlak na prodejce, aby měli ve svých prodejnách co největší nabídku oceněných produktů k dispozici,“ píše Nováková s tím, že zatímco dříve byl zákazník orientován téměř výhradně cenou výrobku, v dnešní době si už uvědomuje, že nízká cena výrobku může být vykoupena jeho nižší kvalitou a tím spojenými možnými dopady na zdravotní stav jedince i celé jeho rodiny.
„Uvažování spotřebitelů se mění, začínají se více zajímat o to, co jedí, o původ potraviny, suroviny a velký boom zaznamenávají také pořady o vaření,“ dodává.
Svobodní: Stát nemá důvod ovlivňovat chování lidí
„Stát nemá žádný rozumný důvod ovlivňovat nákupní chování obyvatel. Lidé mají vlastní rozum a umí podpořit české výrobky, chtějí-li. Také výrobci potravin se mohou sami dobrovolně na takovou propagační kampaň složit,“ oponuje však za stranu Svobodných mluvčí Kateřina Kašparová.
Svobodní zároveň upozorňují na to, že se podporují jedni výrobci na úkor druhých a že minulé reklamní kampaně neměly měřitelný efekt. „S tímto tvrzením rozhodně nesouhlasíme. Značka se za dobu své existence stala vyhledávanou a preferovanou ze strany zákazníků i výrobců – držitelů značky. K tomu, aby veřejnost, orientovaná při nákupu potravin většinou zejména dle ceny, začala upřednostňovat kvalitní produkty vyrobené v ČR, je zapotřebí osvěta a samozřejmě i čas, protože změny v nákupním chování zákazníků nejsou možné ze dne na den,“ hájí politiku Státního zemědělského intervenčního fondu Nováková. A dodává, že cílem je v zákazníkovi podnítit zájem o kvalitu výrobků.
„Nelze tvrdit, že by si zákazník cestu ke kvalitním výrobkům nenašel sám, ale za přispění propagace a osvěty k tomu dojde mnohem dříve, což má za efekt zvýšení úrovně našeho potravinářství a zároveň i ekonomicky podpůrný efekt,“ dodala Nováková.
Značky Klasa se zastal i tiskový mluvčí rodinného pivovaru Bernard, jehož dvě piva tímto oceněním disponují. „Těch označení kvality je na českém trhu více, ale značka Klasa je vnímána velmi dobře. Proto jsme rádi, že naše dvě piva ji mají. Zákazník tak dostává informaci, že je to skutečně dobré. Máme ji již několik let,“ uvedl mluvčí Bernardu Zdeněk Mikulášek. I toto však vadí Svobodným. „Stát na jedné straně tedy alkohol doporučuje a na druhé straně financuje programy za jeho nižší konzumaci,“ napadají Svobodní. Mikulášek však i toto obhajuje: „Pivo je sice alkohol, ale ve srovnání s tvrdým se pohybujeme někde jinde. Navíc jsou studie, které ukazují, že 1-2 piva denně jsou zdravá,“ uvedl.
Loni „jen“ 49 milionů
Ohledně financí Nováková dodala, že výše skutečně čerpané částky závisí na tom, zda je pro daný rok vybrána realizační agentura. „Například v loni byly čerpány finanční prostředky pouze ve výši 49 milionů,“ uzavřela Nováková.
Značkou Klasa však opovrhují někteří držitelé značek Regionální potravina. „Naše práce je totiž poctivá, snažíme se udržet české tradice a především zákazník pak ví, co si skutečně kupuje. A podporuje nás, malé výrobce v regionech. A může si být jistý, že je to pravý kozí sýr, nebo poctivý český med,“ řekl nám jeden z držitelů certifikátu Regionální potravina Pardubického kraje, jehož jméno redakce KrajskýchListů.cz zná. Certifikované regionální potraviny se teď stávají čím dál oblíbenějšími.
Projekt značek kvality zavedlo Ministerstvo zemědělství v roce 2013 u potravinové produkce zejména jako reakci na skutečnost, že čeští spotřebitelé jsou při nákupu potravin primárně orientováni pouze na cenu bez toho, aby tuto poměřovali kvalitou potravin.
Vendula Kvochová
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová