Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Cykloteror aneb „to nejhorší, co se podpoře cyklistiky mohlo přihodit“: Velká jarní cyklojízda Prahou a tunelem Blanka vybudila vášně

22.04.2015
Cykloteror aneb „to nejhorší, co se podpoře cyklistiky mohlo přihodit“: Velká jarní cyklojízda Prahou a tunelem Blanka vybudila vášně

Foto: AutoMat

Popisek: Cyklojízda

FOTOGALERIE Na velkou jarní cyklojízdu tunelem Blanka se vypravilo kolem 5500 cyklistů. „Předpokládáme, že to časem někdo spočítá z videa,“ uvedl Jakub Holzer se sdružení AutoMat, které cyklojízdu pořádalo. Ta vzbudila značnou nelibost, ale také nadšení účastníků.

Důvodem k odporu bylo například zdržování dopravy. To Holzer vysvětluje následovně: „V obecné rovině je to jako při jiných podobných akcích. Konkrétně to mělo několik faktických důvodů, z nichž některé jsme nemohli ovlivnit. Byla větší účast, než se očekávalo. Bohužel, vlivem vyjednání trasy předem není možné tuto pak operativně změnit, přesunout na kapacitnější komunikace. Cyklojízdu jsme ještě o půl hodiny posunuli, oproti obvyklé 18. hodině, abychom se ještě více vyhnuli největší špičce, nakonec se vyjíždělo až před sedmou. Zdržování veřejné dopravy na Žižkově nebylo naším úmyslem,“ říká Holzer s tím, že při vyjednávání trasy nebyli informováni, že v tu samou dobu bude probíhat rekonstrukce Seifertovy ulice. Zároveň si stěžuje na přístup Policie ČR, z jejíž strany podle něj nebyl zajištěný průjezd po celé šířce magistrály. „Zde navíc bohužel nezodpovědnost jednoho řidiče značně přispěla k tomu, že cyklojízda nevyklízela prostor tak hladce, jak by bylo všem milé,“ dodává s tím, že v rámci možností se snažili pouštět veřejnou dopravu i chodce.

Bylo jich jako kobylek

Na komplikace v dopravě si postěžoval například pan Václav Choděra. „Vyrojila se masa lidí na kolech, kteří zablokovali provoz na hlavních dopravních tepnách. Lidem v zablokovaných autech se nepokrytě smáli, posměšně na ně pokyvovali a ironicky jim kynuli. Bylo jich jako kobylek,“ stěžuje si Choděra a popisuje, jak se jeho malý syn Váša v autě pokadil a zároveň jak se začal bát a plakat. „Ženě, která je v šestém měsíci těhotenství, se začlo chtít čůrat a v usazujícím se smogu v prostoru tunelu se jí špatně dýchalo, jako se tam nejspíš špatně dýchalo i ostatním astmatikům,“ popisuje Choděra ve svém příspěvku nazvaném příhodně Cykloteror. K jeho názoru se ostatně na Twitteru přidal i Filip Rožánek. „Nátlakové sluníčkové cyklojízdy AutoMatu jsou to nejhorší, co se podpoře cyklistiky mohlo přihodit.“

Malej brečel, sedě v hovnech

Choděra však ve svém boji s cyklisty ve svém popisu ještě pokračuje: „Ženě se chtělo čůrat čím dál víc a malej pořád brečel, sedě v hovnech. Poněkud jsem se nahnětl a odmítl být dále násilně omezovaným subjektem a stal se aktivním objektem. A jako takový jsem se vypravil svižným krokem k blokujícímu aktivistovi s otázkami na smysl jeho počínání a nějakého jeho smyslu pro čest a ohleduplnost k ostatním lidem. To jsem se ale hrubě přepočítal a nestačil se divit, co všechno je tomu bezohlednému sobci jedno. Pravil, že smyslem akce je zablokovat automobilovou dopravu a ukázat, že se lze přepravovat i jinak, tedy na kole, skejtu, koloběžce.“

To, že šlo skutečně o podporu cyklistiky, potvrzuje i Holzer. „Velká jarní cyklojízda současně propaguje naši kampaň Do práce na kole. Chtěli jsme tudíž, aby co nejvíc lidí jelo na kole už ráno. V sobotu je spousta lidí pryč, odjíždějí na víkendu. Chtěli jsme jízdu umožnit i jim,“ říká Holzer na vysvětlenou, proč se jelo ve čtvrtek. Zároveň dodává, že o cyklojízdě informovali média, kde se zpráva den předem objevila.

Imaginární výzva řidičům

Choděra se s „cyklistickým aktivistou“ dostal podle svých slov do výrazného sporu: „Zeptal jsem se ho, zda si myslí, že bych mohl přijet na kole nebo na skejtu ze zhruba devadesátikilometrové vzdálenosti s miminem, těhotnou ženskou a věcma, co máme sebou. Na to neřekl nic a dál se tvářil tak, aby bylo vidět, jak moc je mu to u prdele.“ Choděra zároveň uvedl, že muže upozornil na existenci cyklostezky, ale také nepochodil. „Zeptal jsem se ho tedy, jestli si uvědomuje, že v těch autech sedí taky staří a nemocní lidí, nebo velmi malé děti, lidé, kteří asi těžko pojedou do divadla ve velké večerní na kolech, či lidé jedoucí s kufry či bagáží na letiště, kde jim nejspíš jejich letadlo uletí. Opět ten samej ksicht a blekotání v neurčitcích. Ptal jsem se, zda se mu nezdá nehorázně bezohledné a sobecké při příkladech, co jsem mu uvedl a co musí být jasné i debilovi, který má místo mozku obsah pneumatik svého stroje, prosazovat své zájmy tím, že si bere za rukojmí lidi, kteří s tím nemají nic společného a kterým působí evidentní újmy. Bylo mu to jedno, jako kobylka s bočními klapkami na očích viděl jen vpřed, na svůj ušlechtilý cíl, ostatní spolužijící vlevo vpravo neviděl, vidět nechtěl a bylo mu to putna,“ popsal Choděra s tím, že navrhuje odvetnou akci ve stejném, úplně stejném stylu.

„Imaginárně vyzývám řidiče, aby svými vozy zablokovali cyklostezky a všechny cyklisty, kteří tam zrovna budou, ať už mají s dnešní sprosťárnou něco společného či nikoliv. Svými vozy a těly jim bránili v odjezdu. Protože my přece chceme jezdit auty po cyklostezkách. Malé a nejmenší děti uzavřít v malém prostoru bez možnosti pohybu a nechat je, ať se počůrají či pokálejí a začnou plakat. Nechat je plakat alespoň hodinu na jednom místě. Nebrat žádný ohled na staré a nemocné lidi,“ podotýká Choděra a dodává, že jde o čirou nadsázku. „Zní to velmi krutě a surově, viďte? Je to úplně absurdní, ano. A přesto úplně přesně to udělali ti cyklisté, v tlupě silní jako každý primát. Rozum do hrsti, proboha,“ uzavírá.

Cyklisté jezdili i po chodnících, což je vidět na fotkách

Sdružení AutoMat  píše: Několikrát jsme opakovali pravidla cyklojízd, kde je striktně řečeno, že po chodníku se nejezdí, lidé na náměstí k tomu dostali i letáčky s pravidly jízdy, tyto informace byly i na webu. Bohužel není v lidských silách ovládnout pudy některých jedinců, kteří se v pětitisícovém davu snadno najdou - i ztratí. V tunelu jsme v souladu s dohodou o užívání zajišťovali dohled nad tím, aby lidé nechodili, kam nemají. Když se ale lidé zblázní z toho, že jsou v tunelu, neuděláte s nimi nic,“ přiznává samo sdružení divoké chování účastníků cyklojízdy, které je dobře vidět i na fotkách, když se podíváte do fotogalerie.

A AutoMat pokračuje:  Bohužel někteří účastníci neposlechli naše prosby o to, jezdit bezpečně a pomalu a spletli si cyklojízdu s „downhillem", čímž ohrozili nejen sebe ale i ostatní. Došlo k ojedinělým úrazům lehčího charakteru.“ Holzera a AutoMat však ani negativní reakce, ani fakt, že Praha ve všední den na takové monstr cykloakce prostě není stavěná, od další práce neodradí. „Lidí na kolech je v Praze dost na to, aby mělo smysl cyklodopravu soustavně podporovat,“ zakončil svůj pohled Holzer.

Vendula Kvochová

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Anička Vančová

Galerie