Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Cykloteror aneb „to nejhorší, co se podpoře cyklistiky mohlo přihodit“: Velká jarní cyklojízda Prahou a tunelem Blanka vybudila vášně

22.04.2015
Cykloteror aneb „to nejhorší, co se podpoře cyklistiky mohlo přihodit“: Velká jarní cyklojízda Prahou a tunelem Blanka vybudila vášně

Autor: AutoMat

Popisek: Cyklojízda

FOTOGALERIE Na velkou jarní cyklojízdu tunelem Blanka se vypravilo kolem 5500 cyklistů. „Předpokládáme, že to časem někdo spočítá z videa,“ uvedl Jakub Holzer se sdružení AutoMat, které cyklojízdu pořádalo. Ta vzbudila značnou nelibost, ale také nadšení účastníků.

Důvodem k odporu bylo například zdržování dopravy. To Holzer vysvětluje následovně: „V obecné rovině je to jako při jiných podobných akcích. Konkrétně to mělo několik faktických důvodů, z nichž některé jsme nemohli ovlivnit. Byla větší účast, než se očekávalo. Bohužel, vlivem vyjednání trasy předem není možné tuto pak operativně změnit, přesunout na kapacitnější komunikace. Cyklojízdu jsme ještě o půl hodiny posunuli, oproti obvyklé 18. hodině, abychom se ještě více vyhnuli největší špičce, nakonec se vyjíždělo až před sedmou. Zdržování veřejné dopravy na Žižkově nebylo naším úmyslem,“ říká Holzer s tím, že při vyjednávání trasy nebyli informováni, že v tu samou dobu bude probíhat rekonstrukce Seifertovy ulice. Zároveň si stěžuje na přístup Policie ČR, z jejíž strany podle něj nebyl zajištěný průjezd po celé šířce magistrály. „Zde navíc bohužel nezodpovědnost jednoho řidiče značně přispěla k tomu, že cyklojízda nevyklízela prostor tak hladce, jak by bylo všem milé,“ dodává s tím, že v rámci možností se snažili pouštět veřejnou dopravu i chodce.

Bylo jich jako kobylek

Na komplikace v dopravě si postěžoval například pan Václav Choděra. „Vyrojila se masa lidí na kolech, kteří zablokovali provoz na hlavních dopravních tepnách. Lidem v zablokovaných autech se nepokrytě smáli, posměšně na ně pokyvovali a ironicky jim kynuli. Bylo jich jako kobylek,“ stěžuje si Choděra a popisuje, jak se jeho malý syn Váša v autě pokadil a zároveň jak se začal bát a plakat. „Ženě, která je v šestém měsíci těhotenství, se začlo chtít čůrat a v usazujícím se smogu v prostoru tunelu se jí špatně dýchalo, jako se tam nejspíš špatně dýchalo i ostatním astmatikům,“ popisuje Choděra ve svém příspěvku nazvaném příhodně Cykloteror. K jeho názoru se ostatně na Twitteru přidal i Filip Rožánek. „Nátlakové sluníčkové cyklojízdy AutoMatu jsou to nejhorší, co se podpoře cyklistiky mohlo přihodit.“

Malej brečel, sedě v hovnech

Choděra však ve svém boji s cyklisty ve svém popisu ještě pokračuje: „Ženě se chtělo čůrat čím dál víc a malej pořád brečel, sedě v hovnech. Poněkud jsem se nahnětl a odmítl být dále násilně omezovaným subjektem a stal se aktivním objektem. A jako takový jsem se vypravil svižným krokem k blokujícímu aktivistovi s otázkami na smysl jeho počínání a nějakého jeho smyslu pro čest a ohleduplnost k ostatním lidem. To jsem se ale hrubě přepočítal a nestačil se divit, co všechno je tomu bezohlednému sobci jedno. Pravil, že smyslem akce je zablokovat automobilovou dopravu a ukázat, že se lze přepravovat i jinak, tedy na kole, skejtu, koloběžce.“

To, že šlo skutečně o podporu cyklistiky, potvrzuje i Holzer. „Velká jarní cyklojízda současně propaguje naši kampaň Do práce na kole. Chtěli jsme tudíž, aby co nejvíc lidí jelo na kole už ráno. V sobotu je spousta lidí pryč, odjíždějí na víkendu. Chtěli jsme jízdu umožnit i jim,“ říká Holzer na vysvětlenou, proč se jelo ve čtvrtek. Zároveň dodává, že o cyklojízdě informovali média, kde se zpráva den předem objevila.

Imaginární výzva řidičům

Choděra se s „cyklistickým aktivistou“ dostal podle svých slov do výrazného sporu: „Zeptal jsem se ho, zda si myslí, že bych mohl přijet na kole nebo na skejtu ze zhruba devadesátikilometrové vzdálenosti s miminem, těhotnou ženskou a věcma, co máme sebou. Na to neřekl nic a dál se tvářil tak, aby bylo vidět, jak moc je mu to u prdele.“ Choděra zároveň uvedl, že muže upozornil na existenci cyklostezky, ale také nepochodil. „Zeptal jsem se ho tedy, jestli si uvědomuje, že v těch autech sedí taky staří a nemocní lidí, nebo velmi malé děti, lidé, kteří asi těžko pojedou do divadla ve velké večerní na kolech, či lidé jedoucí s kufry či bagáží na letiště, kde jim nejspíš jejich letadlo uletí. Opět ten samej ksicht a blekotání v neurčitcích. Ptal jsem se, zda se mu nezdá nehorázně bezohledné a sobecké při příkladech, co jsem mu uvedl a co musí být jasné i debilovi, který má místo mozku obsah pneumatik svého stroje, prosazovat své zájmy tím, že si bere za rukojmí lidi, kteří s tím nemají nic společného a kterým působí evidentní újmy. Bylo mu to jedno, jako kobylka s bočními klapkami na očích viděl jen vpřed, na svůj ušlechtilý cíl, ostatní spolužijící vlevo vpravo neviděl, vidět nechtěl a bylo mu to putna,“ popsal Choděra s tím, že navrhuje odvetnou akci ve stejném, úplně stejném stylu.

„Imaginárně vyzývám řidiče, aby svými vozy zablokovali cyklostezky a všechny cyklisty, kteří tam zrovna budou, ať už mají s dnešní sprosťárnou něco společného či nikoliv. Svými vozy a těly jim bránili v odjezdu. Protože my přece chceme jezdit auty po cyklostezkách. Malé a nejmenší děti uzavřít v malém prostoru bez možnosti pohybu a nechat je, ať se počůrají či pokálejí a začnou plakat. Nechat je plakat alespoň hodinu na jednom místě. Nebrat žádný ohled na staré a nemocné lidi,“ podotýká Choděra a dodává, že jde o čirou nadsázku. „Zní to velmi krutě a surově, viďte? Je to úplně absurdní, ano. A přesto úplně přesně to udělali ti cyklisté, v tlupě silní jako každý primát. Rozum do hrsti, proboha,“ uzavírá.

Cyklisté jezdili i po chodnících, což je vidět na fotkách

Sdružení AutoMat  píše: Několikrát jsme opakovali pravidla cyklojízd, kde je striktně řečeno, že po chodníku se nejezdí, lidé na náměstí k tomu dostali i letáčky s pravidly jízdy, tyto informace byly i na webu. Bohužel není v lidských silách ovládnout pudy některých jedinců, kteří se v pětitisícovém davu snadno najdou - i ztratí. V tunelu jsme v souladu s dohodou o užívání zajišťovali dohled nad tím, aby lidé nechodili, kam nemají. Když se ale lidé zblázní z toho, že jsou v tunelu, neuděláte s nimi nic,“ přiznává samo sdružení divoké chování účastníků cyklojízdy, které je dobře vidět i na fotkách, když se podíváte do fotogalerie.

A AutoMat pokračuje:  Bohužel někteří účastníci neposlechli naše prosby o to, jezdit bezpečně a pomalu a spletli si cyklojízdu s „downhillem", čímž ohrozili nejen sebe ale i ostatní. Došlo k ojedinělým úrazům lehčího charakteru.“ Holzera a AutoMat však ani negativní reakce, ani fakt, že Praha ve všední den na takové monstr cykloakce prostě není stavěná, od další práce neodradí. „Lidí na kolech je v Praze dost na to, aby mělo smysl cyklodopravu soustavně podporovat,“ zakončil svůj pohled Holzer.

Vendula Kvochová

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Anička Vančová

Galerie

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace