Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Světoznámý kameraman Ondříček si musel práci v zahraničí tvrdě vyvzdorovat na režimu i StB. Za úspěch a slávu tvrdě zaplatil. Tajnosti slavných

30.03.2015
Světoznámý kameraman Ondříček si musel práci v zahraničí tvrdě vyvzdorovat na režimu i StB. Za úspěch a slávu tvrdě zaplatil. Tajnosti slavných

Autor: ČT

Popisek: Světoznámého kameramana Miroslava Ondříčka, který nás v sobotu večer navždy opustil, považoval i Hollywood za mimořádného umělce a obrazového mága. On sám ale říkával, že jde především o dobře zvládnuté řemeslo.

Po několika týdnech v nemocnici zemřel v sobotu večer Miroslav Ondříček, jeden z nejvýznamnějších a nejznámějších kameramanů v historii naší kinematografie. Práci v zahraničí, která ho proslavila po celém světě, si však musel tvrdě vybojovat.

„Nemyslím si, že kameraman musí nutně za kamerou i umřít,“ říkával s úsměvem muž, který byl ostatními považován za umělce a obrazového mága. Miroslav Ondříček však byl přesvědčen, že základem opravdového úspěchu v jeho branži je především důkladně zvládnuté řemeslo. Dlouholetý spolupracovník režiséra Miloše Formana se mimo jiné podílel i na tak slavných projektech, jako je Taking Off, Lásky jedné plavovlásky či Vlasy, a dvakrát byl dokonce nominován na Oscara – poprvé za Ragtime a podruhé za Amadea.

Žižkovák, kterého zná celý svět

Budoucí kameraman světového jména se narodil tři roky po založení barrandovských ateliérů, 4. listopadu 1934, na pražském Žižkově v rodině holiče a kloboučnice. Než se dostal k celovečerním filmům na Barrandově i v Hollywoodu, musel se vyučit filmovým laborantem, odsloužit pár let v pomocných profesích na Barrandově a ve Zpravodajském filmu, vystudovat FAMU a dvanáct let pracovat jako asistent kamery.

S Cenou za dlouholetý umělecký přínos světové kinematografii, kterou převzal v roce 2004 na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech

S Cenou za dlouholetý umělecký přínos světové kinematografii, kterou převzal v roce 2004
na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech

Jeho filmy, které natočil s neméně známým rodákem, režisérem Milošem Formanem, patří do zlatého fondu kinematografie. Celkem jich natočil na čtyři desítky, z toho polovinu v zahraničí. Natáčel s předními světovými režiséry, například si ho vybral britský režisér Lindsay Anderson a za film If (Kdyby) dostali v Cannes Zlatou palmu, nebo George Roy Hill pro válečné drama Jatka číslo 5. Spolupracoval i se slavnými filmovými hvězdami, mimo jiné s Robertem de Niro, Meryl Streep či Tomem Hanksem.

Emigrace ho nikdy nezlákala

Na rozdíl od Formana Ondříček v zahraničí nikdy nezůstal, vždy se vracel ke své rodině i práci na českých filmech. Tehdejší vládnoucí režim mu ale světoběžnictví a úspěch v cizině náležitě ztrpčoval. Doma měl v patách tajnou polici a mnohé projekty měl zakázané. Ke spolupráci na filmu Přelet přes kukaččí hnízdo nedostal povolení, nesměl točit s George Roy Hillem ani další, budoucí oscarový film Podraz s Paulem Newmanem a Robertem Redfordem ani Tři oříšky pro Popelku s Václavem Vorlíčkem, s nímž už byl na spolupráci domluven.

S Milošem Formanem při práci

S Milošem Formanem při práci

Nejvíc amerických filmů natočil s režisérkou Penny Marshall, která mu před kameru postavila Roberta De Niro (Čas probuzení), Whitney Houston (Kazatelova žena) či Madonnu (Velké vítězství). Poslední film s americkou herečkou Drew Barrymore Riding in Cars with Boys dokončil před osmi lety. „Když jsme s Formanem natočili Hoří, má panenko, naštvali se na nás bolševici, naštvali se na nás i hasiči, pak to různě zakazovali a povolovali… A pak to běželo po světě a dodnes to hrají v Americe. Dokonce si tam i leckdy neuvědomují, že je to český film, ale mají pocit, že se to odehrává u nich. To se tak někdy s filmem povede,“ prohlásil před časem v rozhovoru pro časopis Pražská pětka.

Kameraman? Dost riskantní profese!

Doma natočil v roce 1979 s režisérem Krejčíkem mimořádně úspěšnou Božskou Emu, životopisný projekt o slavné operní pěvkyni Emě Destinnové, a vzápětí začal točit adaptaci Čapkova Krakatitu režisdéra Otakara Vávry, nazvanou Temné slunce. Nemohl ji však dokončit, protože ho při simulaci atomové exploze zasáhla výbušnina. V obličeji a na rukou utrpěl zranění, jejichž léčba si vyžádala delší dobu, a jizvy mu zůstaly až do smrti.

Ani vážné problémy se srdcem ho nezastavily, jen už raději dál kráčel životem o holi

Ani vážné problémy se srdcem ho nezastavily, jen už raději dál kráčel životem o holi

Ondříček byl stoprocentní profesionál, takže obrovský tlak a stres, kterým byl vystaven především proto, že odmítal spolupracovat s StB, se na kvalitě jeho práce neprojevily. Stály ho však zdraví. Zradilo ho při pražském natáčení velkofilmu Amadeus, kdy prodělal záchvat mrtvice. Se zodpovědností sobě vlastní však roztočený projekt nevzdal. Denně jezdil do nemocnice na kapačky a injekce, nemohl mluvit, takže své instrukce spolupracovníkům celé tři týdny psal, ale film dokončil. „Kdyby mrtvice byla o trochu silnější, Amadea bych nikdy nedotočil. Bylo to štěstí v neštěstí. Asi ten filmařskej Pánbůh nechtěl, aby ti estébáci nade mnou vyhráli,“ prohlásil.

Krásy zažil hodně a také za ni zaplatil

Léta náročné kameramanské profese a vzdorování tlaku tajné policie si vybraly daň. Počátkem roku 2010 prodělal těžkou akutní operaci srdce kvůli výduti aorty, po níž se téměř nemohl hýbat. Polehoučku se učil znovu chodit, pomohl mu až dvouměsíční pobyt v rehabilitačním ústavu Malvazinky, takže si troufl dokonce znovu i za volant, čímž podle svých slov málem přivodil infarkt své ženě Evě. „Byla zvyklá, že se z bytu nehnu ani na krok. A najednou mě nemohla nikde najít. Dostala o mě velký strach, doslova zpanikařila,“ prozradil tenkrát Blesku. „Za kameru si už ale nestoupnu. Na to už nemám. Zatím mi to ale nechybí a doufám, že ani nebude. Vždyť já už mám nárok na zasloužený odpočinek,“ dodal trochu posmutněle.

S manželkou Evou před dvěma lety na předávání Českých lvů

S manželkou Evou před dvěma lety na předávání Českých lvů

Ani zdravotní problémy ho však nedokázaly navždy usadit doma v pohodlném ušáku. Dál jezdil na besedy do filmové školy v Písku, která nese jeho jméno. Po čtyřech desetiletích, strávených za kamerou, říkal o svém řemesle, že je sice krásné, ale také fyzicky i psychicky hodně náročné. „Za krásu se platí. Já jí zažil hodně a také jsem za ni dost zaplatil. Jenže proto tu na světě asi jsme, abychom tady odvedli kus pořádné práce,“ nechal se slyšet. Další zdravotní komplikace na Miroslava Ondříčka zaútočily před šesti týdny. Musel být převezen do nemocnice a poslední týden života strávil v umělém spánku. „Odchod byl nakonec milosrdný,“ řekl jeho syn, režisér David Ondříček, serveru iDnes.cz a prozradil, že si otec přál poslední rozloučení „v americkém stylu“.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace