Pražané se dusí smogem. Městu za to hrozí mastná pokuta z Bruselu
10.04.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Množství polétavého prachu letos v Praze překročilo všechny meze
Špatné počasí, stále neřešené dopravní problémy a velké množství staveb přinesly letos obyvatelům Prahy rekordně špatné rozptylové podmínky. Špatný vzduch ale Praze způsobuje i další problémy. Hlavní město totiž už na konci minulého týdne vyčerpalo zákonem povolený počet dní, po který smí překročit množství prachu v ovzduší. Povolený limit polétavého prachu překročila jako první měřící stanice na Praze 2. Loni přitom město překročilo roční limit až v listopadu.
„Ty limity mohou být překračovány 35 dní v roce. Na Praze 2 v Legerově ulici ovšem už v dubnu monitorovací stanice Českého hydrometeorologického ústavu naměřila překročení už 36. den. Tudíž už teď v dubnu máme vyčerpány všechny dny, kdy mohou být ty koncentrace polétavého prachu zvýšené,“ uvedl pro KrajskeListy.cz expert na toxikologickou problematiku organizace Greenpeace Jan Freidlinger.
Vzduch v Praze nevyhovuje ani doporučení Světové zdravotnické organizace
Na skutečnost, že ovzduší v Praze je nyní doslova protizákonné upozornilo ve své zprávě Centrum pro životní prostředí a zdraví. V té se mimo jiné píše: „Pražané dýchají ovzduší zamořené prachem natolik, že překračuje nejen doporučení Světové zdravotnické organizace, ale i platné limity stanovené směrnicí pro kvalitu ovzduší.“
Kromě toho, že polétavý prach představuje enormní zátěž pro lidský organismus a způsobuje zvýšený výskyt zánětlivých onemocnění, nemocí cévního systému a zvyšuje i vyšší úmrtnost, hrozí nyní Praze za překročení limitů sankce ze strany Evropské unie.
Pokuta je zcela reálná. Výjimka dávno vypršela
„Protože se Praze nikdy nepodařilo tuto směrnici plnit, tak požádala o výjimku, ovšem ta výjimka vypršela už v roce 2011. Pokud s tím Praha brzy něco neudělá, tak Praze skutečně hrozí sankce od Evropské komise,“ vysvětlil Freidlinger.
Viníkem tak špatné situace je samozřejmě doprava, nezanedbatelný vliv má ale také počasí. Od začátku roku byly totiž rozptylové podmínky v hlavním městě velice špatné. Řešením problému by podle zmíněné zprávy Centra pro životní prostředí a zdraví zpoplatnění vjezdu aut do centra nebo vyhlášení takzvaných nízkoemisních zón, do kterých by měly zakázaný vjezd vozidla s vysokými emisemi.
Jako příklad uvádí autor zprávy MuDr. Miroslav Šuta švédský Stockholm: „Zavedení mýtného se osvědčilo například ve Stockholmu, kde jako mávnutím kouzelného proutku zmizela z centra skoro čtvrtina aut. Nízkoemisní zóny prokazatelně zlepšily ovzduší v řadě německých nebo dánských měst.“
Martin Tyburec