Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Radnice vyčistí centrum. Za „černou“ reklamu pokuta 2 miliony!

08.04.2013
Radnice vyčistí centrum. Za „černou“ reklamu pokuta 2 miliony!

Foto: MHMP

Popisek: První hříšník lapen? Reklama na unikátní výstavu plakátů Alfonse Muchy v Obecním domě zřejmě nemá potřebná povolení!

Černá reklama na území městské části Praha 1 je od dubna opět odstraňována. Radnice navíc plánuje i monitorování osob, které reklamu načerno umísťují. Po nasbírání dostatečného množství podkladů pro správní řízení jim hrozí pokuta až dva miliony korun.

Nelegální reklamou je centrum naší metropole zatíženo nejvíc. Zaměřena je především na zahraniční turisty, z nichž 99 procent tuto oblast během svého pobytu v Praze navštíví či jí alespoň projde. Loňský rok jednoznačně prokázal, že nad ní lze vyhrávat. zatímco v květnu 2012 evidovala radnice Městské části Praha 1 šest hlavních zadavatelů černé reklamy, v listopadu už byli pouze dva.

Všechno musí pryč

Ulicemi Prahy 1 v loňském roce systematicky procházel až tříčlenný tým, který je hlídal a čistil. Letáky, nálepky a plakáty na lampách, lavičkách nebo dopravních značkách či stromech do velikosti 0,6m2 odstraňoval okamžitě. Za denní monitorování, čištění, odstraňování, dohledávání, uskladňování a další činnosti, spojené s bojem proti černé reklamě, zaplatí Praha 1 denně 690 korun, tedy celkem 189 750 za rok.

„Nejinak tomu bude také letos. Součástí projektu v roce 2013 je pořízení fotodokumentace, dohledání identifikačních údajů o zadavatelích černé reklamy nebo statistické hodnocení nejčastějšího výskytu. Vše bude předáno dotčeným odborům ÚMČ Praha 1 a Magistrátu hlavního města Prahy, které tak budou mít, jak předpokládám, dostatek podkladů pro zahájení správního řízení,“ říká 1. zástupce starosty Městské části Praha 1 Daniel Hodek (ČSSD), zodpovědný za oblast čistoty a životního prostředí.

Informace o výskytu větších reklamních nosičů (nad 0,6m2) budou předávány Odboru dopravy Úřadu městské části Praha 1, který je v rámci pravidelného svozu protokolárně zajistí, a tím zahájí správní řízení. Pokud se jejich vlastník přihlásí, budou mu po uhrazení pokuty vráceny. Sebrané nosiče jsou uskladněny jeden rok.

Nevkusná „výzdoba“

Chytit někoho, kdo v ulicích umísťuje černou reklamu, je obdobně těžké jako chytit sprejera. Samotné umístění trvá jen pár minut. Navíc to není tak velký prohřešek jako čmárání sprejem po zdi. Svědci z řad náhodných chodců často ani netuší, že se jedná o umísťování nepovolené reklamy, tedy bez souhlasu vlastníka objektu nebo zařízení.

„Problémem je i samotný vzhled jednotlivých zařízení, napadených reklamou. Lampy, lavičky i zábradlí, jejichž vzhled a barevné provedení musely být schváleny několika institucemi včetně orgánů památkové péče, pak spíš než součást kulturního dědictví připomínají ulice Bankoku,“ objasňuje Hodek.

Letáková či nálepková reklama je sice malá, ale je umísťována do ulic v obrovském množství a bez následného úklidu. Navíc se při prvním větru či dešti letáky uvolňují, opadávají a znečišťují ulice. Leckdy se také stávají vítaným zpestřením nočních opileckých tahů.

První hříšník odhalen hned první den

Hned první den zahájení projektu byla radnice informována, že po celém jejím území byly instalovány desítky, možná až stovky sololitových desek s papírovým plakátem, upozorňující na výstavu Alfonse Muchy v Obecním domě, které zřejmě nemají potřebná povolení. Všechny plochy od 0,6 do 4 m2, umístěné v rámci Pražské památkové rezervace, totiž musí mít kladné závazné stanovisku NPÚ a Odboru památkové péče magistrátu. Situace je o to závažnější, že objednatelem reklamy je renomovaná reklamní společnost Bigboard a jejím umísťovatelem další, v reklamě zkušená společnost Eltodo, a. s. Tedy žádné malé divadlo, bojující tímto způsobem o přežití.

Adina Janovská