Radnice vyčistí centrum. Za „černou“ reklamu pokuta 2 miliony!
08.04.2013
Foto: MHMP
Popisek: První hříšník lapen? Reklama na unikátní výstavu plakátů Alfonse Muchy v Obecním domě zřejmě nemá potřebná povolení!
Černá reklama na území městské části Praha 1 je od dubna opět odstraňována. Radnice navíc plánuje i monitorování osob, které reklamu načerno umísťují. Po nasbírání dostatečného množství podkladů pro správní řízení jim hrozí pokuta až dva miliony korun.
Nelegální reklamou je centrum naší metropole zatíženo nejvíc. Zaměřena je především na zahraniční turisty, z nichž 99 procent tuto oblast během svého pobytu v Praze navštíví či jí alespoň projde. Loňský rok jednoznačně prokázal, že nad ní lze vyhrávat. zatímco v květnu 2012 evidovala radnice Městské části Praha 1 šest hlavních zadavatelů černé reklamy, v listopadu už byli pouze dva.
Všechno musí pryč
Ulicemi Prahy 1 v loňském roce systematicky procházel až tříčlenný tým, který je hlídal a čistil. Letáky, nálepky a plakáty na lampách, lavičkách nebo dopravních značkách či stromech do velikosti 0,6m2 odstraňoval okamžitě. Za denní monitorování, čištění, odstraňování, dohledávání, uskladňování a další činnosti, spojené s bojem proti černé reklamě, zaplatí Praha 1 denně 690 korun, tedy celkem 189 750 za rok.
„Nejinak tomu bude také letos. Součástí projektu v roce 2013 je pořízení fotodokumentace, dohledání identifikačních údajů o zadavatelích černé reklamy nebo statistické hodnocení nejčastějšího výskytu. Vše bude předáno dotčeným odborům ÚMČ Praha 1 a Magistrátu hlavního města Prahy, které tak budou mít, jak předpokládám, dostatek podkladů pro zahájení správního řízení,“ říká 1. zástupce starosty Městské části Praha 1 Daniel Hodek (ČSSD), zodpovědný za oblast čistoty a životního prostředí.
Informace o výskytu větších reklamních nosičů (nad 0,6m2) budou předávány Odboru dopravy Úřadu městské části Praha 1, který je v rámci pravidelného svozu protokolárně zajistí, a tím zahájí správní řízení. Pokud se jejich vlastník přihlásí, budou mu po uhrazení pokuty vráceny. Sebrané nosiče jsou uskladněny jeden rok.
Nevkusná „výzdoba“
Chytit někoho, kdo v ulicích umísťuje černou reklamu, je obdobně těžké jako chytit sprejera. Samotné umístění trvá jen pár minut. Navíc to není tak velký prohřešek jako čmárání sprejem po zdi. Svědci z řad náhodných chodců často ani netuší, že se jedná o umísťování nepovolené reklamy, tedy bez souhlasu vlastníka objektu nebo zařízení.
„Problémem je i samotný vzhled jednotlivých zařízení, napadených reklamou. Lampy, lavičky i zábradlí, jejichž vzhled a barevné provedení musely být schváleny několika institucemi včetně orgánů památkové péče, pak spíš než součást kulturního dědictví připomínají ulice Bankoku,“ objasňuje Hodek.
Letáková či nálepková reklama je sice malá, ale je umísťována do ulic v obrovském množství a bez následného úklidu. Navíc se při prvním větru či dešti letáky uvolňují, opadávají a znečišťují ulice. Leckdy se také stávají vítaným zpestřením nočních opileckých tahů.
První hříšník odhalen hned první den
Hned první den zahájení projektu byla radnice informována, že po celém jejím území byly instalovány desítky, možná až stovky sololitových desek s papírovým plakátem, upozorňující na výstavu Alfonse Muchy v Obecním domě, které zřejmě nemají potřebná povolení. Všechny plochy od 0,6 do 4 m2, umístěné v rámci Pražské památkové rezervace, totiž musí mít kladné závazné stanovisku NPÚ a Odboru památkové péče magistrátu. Situace je o to závažnější, že objednatelem reklamy je renomovaná reklamní společnost Bigboard a jejím umísťovatelem další, v reklamě zkušená společnost Eltodo, a. s. Tedy žádné malé divadlo, bojující tímto způsobem o přežití.
Adina Janovská