V blízké budoucnosti by měly vést tramvajové linky až na Jižní Město
05.04.2013
Foto: Novyopatov.cz
Popisek: Nový Opatov v budoucnu nabídne tramvaje jedoucí až na Háje.
Jižní Město se může těšit na rozsáhlou proměnu. Podle plánu by měli cestující po roce 2020 dojet tramvají číslo 11 přes nově zastřešený Spořilov až na Háje a zásadně se promění především okolí nedaleké stanice metra Opatov, kudy bude tramvaj také projíždět.
U stanice metra Opatov vyroste P+R parkoviště pro tisíc automobilů a především šest budov, které budou základem komplexu Nový Opatov a mimo kancelářských prostor nabídnou také obchody, kavárny a služby především pro místní obyvatele. „V dalších patrech budou převážně univerzální kancelářské prostory s možností využití od umístění radnice městské části po sídlo vysoké školy,“ uvádí vedení společnosti Starochodovská. Stavět by se mělo začít v říjnu příštího roku.
Opatov také čeká v rámci výstavby komplexu vybudování nových silnic, náměstí s modernizovanými přístupy do stanice metra a nové autobusové zastávky. Poblíž bude založen také park s cyklostezkami. Společnost Reflecta Development chce v rámci akce Nový Opatov také opravit stávající zastávky městské hromadné dopravy.
Tramvaje jedoucí po střeše
Plán počítá i s prodloužením tramvajové trasy ze Spořilova až na Jižní Město. Na Opatově by tramvaje měly jezdit středem Chilské ulice a zastávka je plánována v těsné blízkosti metra Opatov. Možností, kudy na Jižní Město vést tramvajovou trať na Jižní Město je více. Vzhledem k tomu, že se Praha rozhodla zastřešit Spořilovskou ulici kvůli nadměrné hlukové zátěži, se mimo jiné uvažuje o umístění kolejí na tuto střechu nebo pod ní. „To jsou hlavní zvažované varianty. Momentálně se trochu přikláníme spíš k té, která by nevedla po zastřešení,“ říká Jakub Zajíček z Útvaru rozvoje města.
Kamiony ničí životní úroveň
Spořilovská ulice bude zastřešena kvůli množství projíždějících kamionů, které se před dvěma lety nahrnuly téměř pod okna místních lidí, když se otevřela část Pražského okruhu a kamiony svedla spojka mezi dálnicí D1 a D5 na Spořilov z důvodu, že další část nenavazuje od brněnské dálnice k Běchovicím. Jana Růžičková ze sdružení SOS Spořilov poukazuje na zvýšení hluku a větší množství zplodin u Spořilovské: „Obyvatelé Spořilova proto požadují odvedení poloviny kamionů z místa jejich bydliště. Optimální řešení tedy je, aby město umožnilo kamionům najíždět na Jižní spojku u Kačerova. Zároveň požadujeme zastřešení Spořilovské. Peníze na zakrytí však město nemá.“
Zastřešení, po kterém by mohla vést trať, by stálo více peněz, ale v městské kase zatím nejsou finance ani na samotné zastřešení. Až čas ukáže, jestli opravdu budou v Praze jezdit nadzemní tramvaje. S projektem Nový Opatov se ale počítá a měl by stát již v roce 2018.
Ivana Vaňkátová