Stavba tunelu Blanka se zřejmě přeruší. Město dluží Metrostavu 1,5 miliardy
03.04.2013
Foto: Tunelblanka.cz
Popisek: Rozestavěný tunel Blanka čeká na peníze od města.
První řidiči by měli tunelem Blanka projet už v květnu 2014, zatím ale město, které dluží Metrostavu za Blanku peníze, uvažuje o zastavení stavebních prací.
Tunely jsou již vykopány a téměř dokončeny, stejně tak i hrubá stavba Trojského mostu. V červnu by se měla začít stavět vozovka. Její dokončení je plánováno na podzim tohoto roku. „Počítáme, že Blanku dokončíme 30. dubna příštího roku,“ říká mluvčí společnosti Metrostav František Polák a dodává: „První řidiči by tudy mohli projet už v květnu 2014.“
Praha dluží 1,5 miliardy korun
Tento termín otevření tunelu Blanka ale bude platit jen v tom případě, když Praha včas dokončí kontrolní analýzu a vyplatí firmě Metrostav dlužnou částku za stavbu, která činí zhruba 1,5 miliardy korun. Město slíbilo, že o proplacení částky rozhodne ke konci dubna.
Tunely jsou již téměř dokončeny, ale práce na křižovatce u Prašného mostu započnou na jaře. „V rámci definitivních úprav křižovatky Prašný most bude od 30. března vyloučen tramvajový provoz v úseku od křižovatky Prašný most ke křižovatce ulice Milady Horákové a U Brusnice,“ říká Aneta Řehková z dopravního podniku.
Zastavení stavebních prací kvůli administrativě
Praha ale uvažuje o zastavení stavebních prací. Podle serveru iDnes.cz se během stavby změnil projekt a město se nyní potýká s administrativními záležitostmi, bez kterých stavba nemůže pokračovat. Zastavení prací na tunelu by ale Prahu stálo jednorázově 418 milionů korun a každý další měsíc prodlevy přes 100 milionů korun. Zastavení stavby vyvrací pražský primátor Bohuslav Svoboda, který tvrdí, že pouze potřebuje znát všechny možnosti vývoje, tedy i na kolik by vyšlo zastavení projektu.
„Kdyby se to stalo, je to technicky velice nepříjemné, protože tam vznikají ohromné škody nejen na vlastních pracích, které by nebyly dokončeny, ale samozřejmě kdyby ta stavba byla zastavena, bude potřebovat trvalé provozní náklady - hlídání, čerpání, větrání… Dá se říct, že by škody šly do stamilionů, pokud by to stálo déle, tak to bude miliarda,“ vysvětluje mluvčí firmy Metrostav František Polák.
Praha přestala proplácet firmě Metrostav faktury z toho důvodu, že radní kontrolují všechny účty za vícepráce u dostavby tunelu Blanka. Podle odhadů se cena za tunel vyšplhala z původních 22 miliard korun až na 37 miliard. Podle informací České televize jsou v ceně zahrnuty i práce, které nikdo z magistrátu v minulosti neschvaloval.
Ivana Vaňkátová