Proč je Česká pošta na odpis? Odpovědí je staré dobré lemplovství: Stále třeba totiž doručují místo balíků kus papíru
10.12.2014
Foto: Měšec.cz
Popisek: Česká pošta, ilustrační foto
Služba Balíkobot.cz (ze skupiny cenového srovnávače Srovnáme.cz), která pomáhá internetovým obchodům agregovat přepravní služby a zefektivnit systém expedice a sledování zásilek, monitorovala v průběhu listopadu celkem 10 000 náhodně vybraných zásilek pro studii porovnání rychlosti a kvality služeb jednotlivých přepravců a jejich připravenosti na letošní vánoční sezónu. Z výsledků této studie vyplývá, že např. Česká pošta nedoručí adresátům při prvním pokusu více než 25 % zásilek, což je 23 krát více než například u společnosti PPL. Namísto doručení zásilky adresátovi je 29 % balíků vyzvednuto na poště, aniž by o to adresáti předem stáli.
V období testu v listopadu 2014 bylo 58 % balíků z internetových obchodů zaplaceno předem, a jen 42 % bylo hrazeno dobírkou nebo hotově. Největší procento dobírek evidoval Balíkobot.cz u České pošty (50 %), na druhé straně nejnižší počty dobírek byly evidovány u přepravce DPD (37 %) a Zásilkovny (38 %).

V den podání zásilky obchodníkem je doručeno jen velmi mizivé procento zásilek. Tato služba buď není přepravci nabízena vůbec, anebo je zastoupena pouze do 1 % z monitorovaných zásilek (Česká pošta). Přes 1 % se dostala pouze společnost Zásilkovna.cz. Simona Kijonková, zakladatelka a ředitelka Zásilkovny k tomu dodává: „Službu same-day delivery, tj. doručení v den podání obchodníkem, nabízíme již nyní ve třech největších městech v ČR. Důraz na rychlost dodání zboží bude jednou z klíčových konkurenčních výhod e-shopů, proto se na rozšíření same-day delivery do dalších měst zaměříme i v příštím roce.“
PPL zvládne 80 %, Česká pošta jen 57 %
Martin Šauer, manažer projektu Balíkobot.cz, říká: „Pro zákazníky je nejdůležitější, aby přepravce splnil, co slíbí a přijel v daný den a slíbený čas. V tom však stále velké množství přepravců pokulhává. Zatímco například PPL úspěšně doručí přes 80 % zásilek druhý den po jejich podání, u České pošty je to pouze 57 %. Úplně jiné statistiky pak vidíme u společností typu Zásilkovny, kde je odběr zásilek rozložen téměř rovnoměrně do 5 dnů po jejich odeslání. U společností tohoto typu je na volbě zákazníka, který den zásilku vyzvedne.“
Komunikace s adresátem přepravcům šetří peníze při marných doručeních, kterých je například u České pošty 25 %. I proto se na komunikaci většina přepravců zaměřuje.
Ondřej Vaňha, obchodní a marketingový ředitel DPD k tomu říká: „Počet spokojených zákazníků DPD výrazně roste díky nově spuštěné službě DPD Kurýr. Zákazník si upravuje doručení zásilky podle potřeby. Snadno si může změnit termín a místo doručení nebo se s kurýrem přímo spojit.“
Na vlastní kůži
Vše, co zjistili experti, zažívám již léta na vlastní kůži. Nakonec mne to donutilo napsat až poštovnímu ombudsmanovi: „Dobrý den, zažívám již několik let situaci, kdy jakékoliv balíky doručované Českou poštou mi nedorazí domů, ale místo toho dostanu oznámení, ať se dostavím na poštu. Pracuji doma, moje dcera taktéž pracuje doma a můj syn má invalidní důchod, je také doma. Dříve alespoň fungovalo zavolat na telefonní číslo uvedené na výzvě. Teď, již podruhé, číslo nikdo nebere. Když se mi toto stalo před půl rokem , odebrala jsem se na hlavní poštu Prahy 5, abych vznesla stížnost. Off the record jsem se od paní vedoucí dozvěděla, jak to celé funguje, že za to vůbec nemůže moje malá poštovní pobočka v Ostrovského ulici, ale jakési balíkové depo, které je těmito praktikami pověstné, prý to právě o nich všichni na poštách Prahy 5 vědí a není v jejich silách s tím cokoliv udělat. A nyní opět. Výzva k vyzvednutí balíku na poště, za který jsem v rámci zakázky zaplatila cca 100Kč poštovného, nefunkční telefon na výzvě... Mluvila jsem také s vedoucím tiskového odboru České pošty. Ani on nebyl rád, že se navenek, třeba podle svých webových stránek, Česká pošta usilovně snaží vyjít vstříc zákazníkům, jenže takovéto zkušenosti, respektive práce pár sabotérů (což ale musí velmi dobře vědět jejich vedoucí, podle toho, co mi sdělila vedoucí hlavní pošty na Praze 5, viz výše) její úsilí zcela maří... Prosím o odpověď, jak jste tento setrvalý špatný stav řešili, pokud tedy vůbec.“
A hádejte, co? Prý mi odpovědí. Za měsíc. A balík jsem si vyzvedla na poště, kde jsem hodinu přešlapovala ve frontě…
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová