Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

15 milionů pro Renče: Skandální rozhodnutí rozklížilo Fond kinematografie, čteme. Nebudu se s vámi otravovat, idioti, vzkazuje režisér. Jenže ono je to celé jinak

04.12.2014
15 milionů pro Renče: Skandální rozhodnutí rozklížilo Fond kinematografie, čteme. Nebudu se s vámi otravovat, idioti, vzkazuje režisér. Jenže ono je to celé jinak

Autor: ČT

Popisek: Filip Renč při natáčení Sanitky

O rozruch se postaral Fond kinematografie, když většinu z 25 milionů, které měl k dispozici, přidělil na natáčení snímku Lída Baarová, který má režírovat Filip Renč. Jenže někteří radní Fondu kinematografie nyní naznačují, že hlasování bylo zmanipulované, dokonce vydali v tom směru prohlášení, kde se od rozhodnutí distancují. Server Lidovky.cz při této příležitosti položil Renčovi několik otázek a k celé aféře se vyjádřila i přední česká filmová kritička Mirka Spáčilová, která s rozvahou a rozhledem chladí rozpálená čela…

Co se vlastně stalo? S informací přišly jako první Lidovky.cz:  Fond kinematografie se rozdělil na dva znepřátelené tábory. Může za to letošní rozdělení grantů, kdy velkou část přidělených peněz totiž získal Filip Renč. Na protest se od rozhodnutí fondu distancovalo pět radních včetně předsedy Rady Petra Vítka. Naznačují, že hlasování bylo zmanipulované. „Došlo ke zneužití institutu tajného hlasování,“ píší ve společném prohlášení radní, kteří se od výsledků distancovali.

Rozhodnutí vzbudilo značný rozruch v umělecké obci. Oproti minulým letům přisoudilo nebývale velkou část peněz jednomu snímku, navíc radní dříve hodnotili lépe úplně jiné snímky. „Mezi podpořenými projekty ve výrobě není jediný, který by byl podpořen v předchozí fázi vývoje. Naopak projekty podpořené ve vývoji zůstaly mimo podporu ve výrobě, ačkoli dosáhly ve fázi přípravy přesvědčivé kvality a byly výborně připravené k realizaci. Uvedené výsledky se také rozcházejí s hodnocením expertů,“ píše pětice nespokojených radních, k nimž se přidaly i dvě členky Rady, které kvůli podjatosti nebodovaly Tereza Brdečková a Zuzana Kopečková. Zbylých pět členů Rady ve svém prohlášení obviňuje protistranu „z naprosto nepřípustného a nedemokratického chování“.

A rozhodnutí fondu budí velké pochybnosti. Radní, kteří se od rozhodnutí fondu distancovali, naznačují, že došlo k podvodu. Každý radní může udělit hodnocenému snímku maximálně 100 bodů. Výsledek se zprůměruje. A zde je právě problém, jak napsaly Lidovky.cz. Pokud někdo dá jednomu snímku plnou stovku, což by měl dostat jen naprosto výjimečný film, a jiným schválně dává málo, deformuje tak celkový průměr. A to přesně podle sedmi radních učinila zbývající pětice.

Prý skandální a neregulérní bodování

„Pro český film je to velká momentální ztráta. Je nás v Radě sedm, kdo považujeme tento výsledek bodování za skandální a neregulérní, protože ve výzvě se sešly mimořádně silné projekty předních producent i autorů. Peněz na ně bylo velice málo, přesto se nabízelo několik čestných řešení,“ citoval Respekt.cz Terezu Brdečkovou. „Tady ovšem nešlo o zdravou různost názorů, nýbrž o tzv. účelové, špinavé bodování. Bohužel, špinavé bodování, tj. diskreditaci žádosti lze sice poznat, nikoliv ale dokázat.“

Naštvaní radní vidí problém v anonymní volbě. Dává podle nich prostor pro korupční jednání a aktivity různých lobbistů. „Anonymita založila nové aktivity: stále častěji slyším o parlamentních lobbistech, kteří po kanceláři Fondu chtějí to či ono. Vyrojily se rádobyhistorické filmové projekty s vysokým rozpočtem, které se tváří jako vlastenecké počiny a mají podporu poslanců,“ napsala Brdečková.

Renč se bránil v Lidovkách: Ani jsem o tom nevěděl

Režisér Filip Renč v rozhovoru vysvětlil, že žádost o grant podává producent, nikoliv on. „Ani nevím, že zasedala nějaká rada, nevím, kdy bylo nějaké zasedání a tak dále,“ uvedl.

Vyjádřil radost nad tím, že peníze z fondu dostal právě film o Lídě Baarové. „Ty peníze jsem nedostal já osobně, já z nich neuvidím nic, je to injekce pro start možnosti natočit hezký scénář Ivana Hubače,“ vysvětlil s tím, že na zmíněný film shání peníze víc než deset let.

Jiní kolegové dostávají granty každý rok na cokoli, co natočí

Na svoji obranu uvádí i to, že příští rok mu bude padesát let, a za 25 nebo 30 let, co točí filmy, v životě nedostal ani korunu z českého nebo československého grantu. „A teď se mám omlouvat nebo bránit, že náš film dostal velice příjemný grant i z tak malého rozpočtu, který komise měla?“ rozhořčil se Renč s tím, že jiní jeho kolegové dostávají granty prakticky každý rok na cokoli, co natočí.

Renč odpověděl i na námitku, že „mnohými“ je teď považován za prominenta. Server upozornil na to, že ve filmových kruzích je Renč vnímán negativně v souvislosti s oceněním od prezidenta Miloše Zemana. „Jako že by prezidentská kancelář zajistila, že jsem dostal grant? To jsem nedostal já, ale ten projekt,“ namítl Renč s tím, že je jen jeden z mnoha lidí co na filmu dělají. A za absurdní považuje, aby to bylo propojené s tím, že dostal státní vyznamenání. „To je absolutní nesmysl,“ uvedl. Závěrem pak dodal: „Po výsledcích mých předchozích projektů, které dostaly x Českých lvů, x cen ze světových festivalů a já se mám omlouvat, že jsem poprvé v padesáti letech dostal podporu od Fondu kinematografie? To je směšné.“

„Nebudu se otravovat idioty, kteří mě nenávidí. Ať si pražská kavárna mluví, jak chce, o čem chce. Mně je to jedno. Dělám svojí práci a je mi to jedno," vzkázal ještě Renč.

Miliony na film o Baarové nežádal Renč. A už tu byly dražší, píše kritička Spáčilová

1. prosince vyšel na iDnes.cz komentář přední filmové kritičky, která je považována za jednu z nejzasvěcenějších ve filmové branži. „Po řádu od prezidenta dostal Filip Renč i státní peníze. Tak se vykládá fakt, že radní fondu kinematografie jeho filmu „přiklepli“ miliony a pak se rozhádali. Aféra však spíše odhaluje záludnost grantů,“ píše ve svém komentáři Mirka Spáčilová. A pokračuje ve vysvětlování: „Patnáct milionů korun pro Lídu Baarovou v režii Filipa Renče, šest milionů na film Miloše Zábranského Tenkrát v Ráji, čtyři miliony projektu Josefa Abrháma ml. Když nemůžeš, přidej. Tak rozdělila Rada Státního fondu kinematografie částku, již měla k dispozici. Přesně podle součtu vlastního bodování a strategie, že je lepší dát menšímu počtu titulů víc peněz, než je drobit ve stylu „každému aspoň trošku“. Jenže pak se sedm radních, ačkoli se pět z nich hlasování také zúčastnilo, od rozhodnutí distancovalo. A začaly se rojit dohady, že tak protestují proti „lobbingu“ pro Renče. Spor je těžké rozsoudit, ale stojí za to si připomenout, jak fond peníze vlastně rozděluje.“

Spáčilová potvrzuje, co už řekl v Lidovkách Renč, že  totiž oněch patnáct milionů nezíská režisér, nýbrž producent, jmenovitě společnost NoGup. Dále pak, klíčový podle Spáčilové je pro posouzení kvality projektu scénář; ani ten však nenapsal Renč, nýbrž Ivan Hubač. „Zatřetí, patnáct milionů vypadá velkolepě, ovšem rekord to zdaleka není. Jiný dobový film, Protektor, dostal od fondu 16 milionů. Celkové předpokládané náklady Lídy Baarové činící 80 milionů jsou skromné jak na historickou látku – vzpomeňme na Bathory za 300 milionů, tak na evropské poměry; podobný rozpočet má jeden díl německé krimi. Začtvrté, Renč na žádné své dílo dosud nikdy podporu fondu nezískal – na rozdíl od jiných tvůrců,“ poznamenala také kritička.

Záludnosti grantové politiky

Spáčilová celou aféru pojala jako odrazový můstek k úvaze o „záludnosti jakékoli grantové politiky“. Píše: „Rebelové z Rady právem žádají „veřejné hodnocení a bodování projektů“. Zbylí členové je zase stejně logicky vyzývají, aby zvážili své setrvání v Radě, jestliže nejsou schopni přijmout výsledky demokratického hlasování.  Nespokojenci tvrdí, že někteří radní Renčovy konkurenty v bodování záměrně podhodnotili. „Nikdo však nemá právo případnou manipulaci zjistit, protože Rada ze zákona hlasuje anonymně a zveřejňuje jen výsledek,“ přiznává jeden z radních. Hlavně však v Radě trvá odvěký spor: zda pomoci spíše filmům natolik umělecky menšinovým, že by jinak nevznikly, či naopak v dobrém slova smyslu diváckým, které do fondu nesou zpět peníze na příští projekty v podobě jednoho procenta z každé prodané vstupenky.  Například loni dostaly od fondu po třech milionech jak pohádka Tři bratři, tak příběh dívky a gaye MY 2. Svěrákova pohádka už má přes půl milionu diváků a 65 milionů na tržbách, MY 2 startoval o minulém víkendu ve 29 kinech, kam přišlo 680 lidí,“ poznamenává na závěr Spáčilová.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Anička Vančová

Tagy
Renč,

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace