Jaký slavík, taková doba. Kdo vlastně vyhrál populární anketu? Kdo o tom rozhodoval a kdo to zachránil? A posměch na Twitteru...
01.12.2014
Autor: ČT, repro
Popisek: Slavíkem je... Karel Gott!
Anketa o nejpopulárnější české zpěváky a skupiny Český slavík dopadla téměř stejně jako loni. A vzápětí odstartovala bouřlivá diskuse naštvaných čtenářů a diváků, která se také od té loňské příliš nelišila. Podiv na tím, že celá léta boduje prakticky stejná sestava a jak je to možné, vystřídá tu a tam obdiv ke Karlu Gottovi, či výkřik nějakého fanouška Lucky Vondráčkové. Lucie Bílá to zase schytala za svoji politickou angažovanost. Ale málokdo se zamýšlí nad tím, jak nepatrné procento lidí o vítězích Českého slavíka rozhoduje.
Samozřejmě, že současnou generaci, která pravidelně sleduje českou hudební scénu, musí notorické vítězství Karla Gotta, Lucie Bílé a Kabátu štvát. Jenže stačí, aby si spočítal, že o jejich prvenství rozhodlo pouhé jedno procento obyvatel České republiky a bude se na celou věc dívat jinak. Naprostá většina totiž anketu ignoruje. A pokud podstatně více lidí sleduje přímý televizní přenos z udělování cen, činí tak většinou ze zvědavosti nebo s určitou mírou zlomyslnosti. Soudný člověk totiž show s trapným moderátorem, který především hlídá, aby hvězdy naší pop music příliš nemluvily (a větší prostor dá nakynuté podnikatelce, propagující kliniku na hubnutí), brát vážně nemůže.
Nemá to cenu
To nám potvrdila i marketingová specialistka Bára z Prahy: „Pro nás je slavík taková malá domácí Katovna, podobně jako udělování Českých lvů. Když jsme zjistili, že slavíky bude uvádět Bouček, tak jsme věděli, že si přijdeme na své. Šíleli jsme taky z nováckých hvězd. Ken a Barbie zase nezklamali, vrcholem byl Hruška, “ směje se. Když se jí ptám, proč sama nerozhoduje o tom, kdo zvítězí, s dalším záchvatem smíchu odpovídá: „To je ztráta času, jednou jsem to udělala a stejně vyhráli zase ti samí.“ Na otázku, zda nám prozradí, pro koho hlasovala, bez váhání odpovídá: Vytisková, Ruppert, Tata Bojs. Bára také říká, že se jinak na televizi většinou nedívá. „My si na internetu najdeme, co chceme a ne, co nám někdo naservíruje, prošpikované reklamou.“
Zachránil to internet
Fenomén internetu se ostatně na letošním Českém slavíkovi výrazně projevil a potvrdil, že tradiční anketa, v níž většina zpěváků dostává pár tisíc hlasů, skomírá a válcuje ji nejsvobodnější médium. Zpěvák Xindl X získal Cenu za nejstreamovanější českou skladbu, což byla v letošním ročníku Českého slavíka úplná novinka. Hit V blbým věku vyhledaly na webu již přes tři miliony návštěvníků. Hvězdou internetu se stal většině televizních diváků zcela neznámý zpěvák Voxel, jehož svižné hity Trip a V síti na You Tube zhlédly miliony jeho fanoušků. V další skladbě Hitmaker Voxel zpívá, jak se dělají super hity pro masy: „Sloky by měly bejt nudný a ne výrazný, slovo o ničem a tóny dány nedbale... každý kdo ve světě pop music něco znamená ví, že pecka má bejt na refrénu postavená... o lásko má, já mám tě rád, o srdce tvý teď se chci rvát, text průměrný, muzika duplikát.“
A publicista Filip Rožánek na Twitteru dodal: Český slavík je populární anketa, která nabízí trendy roku 1994 s účinkujícími z roku 1974.
Vložil: Adéla Hofmanová