RECENZE Bravurní slovenský prozaik představil krvavý příběh rudolfínské Prahy

27.11.2014

Autor: teraz.sk

Popisek: Juraj Červenák při autogramiádě

Po obrovském úspěchu knihy Mrtvý na Pekelném vrchu přichází druhý případ kapitána Steina a notáře Barbariče ze série historických detektivek. Tentokrát se děj románu odehrává přímo v rudolfinské Praze. Potenciální bestseller roku, jak píše Argo, právě vychází. Nezapomínejme navíc, že Červenák je držitelem mnoha žánrových ocenění včetně Ceny Fantázie a Ceny o nejlepší fantasy a třikrát obdržel Cenu Akademie sci-fi, fantasy a hororu v kategorii „Nejlepší česká a slovenská kniha roku“.

Červenák pro české čtenáře představil již třetí knihu: Písně temných věků (2013), letošní Mrtvý na Pekelném vrchu a recenzovanou Krev prvorozených. Čím je třetí v pořadí natolik zajímavá a poutavá, že se odlišuje? Je to zvláštní, ale dva čelní představitelé tohoto stylu na Slovensku, tedy Červenák a Dán (jemuž aktuálně Slovart vydal román Uzel), mají jakýsi zvláštní dar pro detail. V případě Dána jde o desítky let trvající zájem o vyšetřování zločinů a v případě Červenáka o dokonalý vhled do reálií s fiktivním příběhem. Zde bychom měli upozornit, že Argo před několika týdny vydalo knihu Marka Tomana Veliká novina o hrozném mordu Šimona Abelese. Pokud máte tento žánr rádi, doporučujeme, ačkoli Toman (mj. překladatel důležité knihy Auschwitz, Auschwitz… nezapomenu na tebe, dokud budu naživu) kombinuje současnost s historickou tragédií. Zpět k recenzovanému titulu.

Jak již bylo řečeno, Červenák zcela jistě rozkreslí veškeré dobové reálie, vztahy, zjistí maximum detailů o životech dotyčných, načež vymyslí příběh. Možná, že to dělá opačně, ale tak či tak: funguje mu to. Nezapomínejme navíc, že jde o Slováka a ruku na srdce, kdo si vzpomene na souvislosti s Nitranským knížectvím anebo Arpádovci?

Krev prvorozených v devatenácti kapitolách (ty mají vždy krátkou anotaci o tom, co daná část přinese, což je velmi hezké vodítko zejména ke konci příběhu, kdy je jmen mnoho) líčí tento lineární příběh: Zločin se rozmáhá jako nikdy předtím, ulice ovládají tlupy cizích hrdlořezů, náboženské konflikty se stupňují, z politiky se stala nepřehledná změť intrik každého proti každému. Městem se však šíří ještě jedna nová hrůza: tajemný únosce vraždí prvorozené děti významných hodnostářů. Mystické znaky na tělech obětí vedou Steina a Barbariče (hrdiny románu) k okultistům v židovské čtvrti. Zdá se však, že pozadí rituálních vražd je mnohem složitější. Půjde opravdu o rozsáhlé spiknutí, které sahá až ke členům panovnického dvora?

Ano, půjde. A zároveň nepůjde. Děj, který vyvrcholí excelentní konverzační rošádou v sedmnácté kapitole, jen podtrhuje autorovu chuť psát a rozkrývat různá spiknutí. Přeci jen je jasné, že figura vzteklého Rudolfa II., Jehudy ben Becalela (Rabi Löw), Golema, řady židovských zvyklostí (neboli zvyklostí obřezaných, abychom se drželi tónu knihy) a především jednoho z nejlepších obchodníků historie, Mordechaja ben Šemuela Maisela, přitahuje pozornost už jen z přebalu knihy. Děj, jak bylo napsáno, je přímočarý, čtivý, inteligentní, a často se navíc stane, že čtenář zapomene na okolí a ocitá se v Jedové chýši (zdali jde o pozdrav radu Vacátkovi a pánům Boušemu, Mrázkovi a Brůžkovi, není jasné, ale možné to je) nebo za zády mistra kata. Zde je dobré uvést, že si prakticky žádný současný český nebo slovenský spisovatel tolik nelibuje v popisech mučení a přípravách na ně. Červenákova libůstka je na místě a k ději patří.

Vytknout napínavému románu nelze nic. Není psán horkou jehlou, ale s rozmyslem, postavy se chovají věrohodně, dialogy nejsou přehnané a plytké a popis reálných osobností (Diego Hurtado de Mendoza, Vojtěch Popel z Lobkovic, Arcivévoda Matyáš) dodává ději nejen spád, ale především glanc. A to se Červenák, jemuž od roku 1993 vyšly přes dvě desítky knih, specializoval především na říše fantasy světů…

Titul: Krev prvorozených
Autor: Juraj Červenák
Vydává: ARGO, 2014