Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Cestující marně protestují proti změnám v MHD, 83 % je nespokojených

28.03.2013
Cestující marně protestují proti změnám v MHD, 83 % je nespokojených

Foto: DPP

Popisek: Tramvaje teď jezdí úplně jinak, než byli Pražané léta zvyklí.

V pražské městské hromadné dopravě se neustále mění trasy linek a intervaly, čímž docilují především toho, že lidé zmateně pobíhají po zastávkách a hledají informace, jak se mají do té práce vlastně dostat.

Dopravní podnik hlavního města Prahy svými oranžovými plakáty „Vždyť to jede jinam“ před několika měsíci sliboval, že změny budou k lepšímu. Opravdu se tak stalo?

Největší změna systému veřejné dopravy za posledních 25 let přišla v září loňského roku. Mnoho lidí se této změny obávalo, současné spoje jim vyhovovaly. Některé linky se ze dne na den úplně zrušily, jiné jeli někam jinam. Týkalo se to zhruba poloviny tramvají a desítek autobusů. Některé tramvajové linky měli v centru stejnou trasu a na okraji města změnily směr jízdy. Cestující v novém systému dopravy kritizují zejména častější přestupy, které musejí na své každodenní cestě za povinnostmi podstupovat. K tomu řekl Pavel Procházka z ROPIDu, že se snažili linky nastavit tak, aby se přestup odehrával na jednom ostrůvku a lidé nemuseli přebíhat na druhý konec křižovatky.

Ignorace ze strany magistrátu

Dopravní podnik hlavního města Prahy sliboval systematický rozvoj městské hromadné dopravy a posílení stabilní sítě linek. Namísto toho se ale cestující dočkali nesystémových změn, které nebyly projednány s veřejností ani s městskými částmi a značné části občanů Prahy nevyhovují. Občanské iniciativy se proto vzbouřily, ale zástupci města na jejich podněty nereagují.

Občanské iniciativy od září minulého roku jednají s představiteli města ve snaze dosáhnout přehodnocení změn v MHD. Občané již v průběhu loňského léta město varovali, že zavedením změn dojde ke zhoršení kvality a dostupnosti MHD. Protestovali také proti zrušení nebo přesměrování některých linek. Požadovali také nezávislé vyhodnocení dopadu změn na obyvatele i návštěvníky hlavního města. Jejich ohlasy ale vyzněly do ztracena. Magistrát hlavního města Prahy po setkání se zástupci občanů sice prezentoval svůj průzkum, ale ten rozhodně nebyl nezávislý (objednal a zadával jej ROPID) a změnami jako takovými se nezabýval. Konstatovalo se v něm pouze, že pro 18,7 % cestujících MHD se cesta prodloužila a pro 10,6 % cestujících přibylo přestupů. „Město dokonce ignoruje i výhrady rodičů týkající se snížení bezpečnosti dětí kvůli zvýšenému množství přestupů a přebíhání z jednoho spoje na druhý,“ říká Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky.

A co důchodci bez internetu?!

Oranžové plakáty, které visely na zastávkách, pouze upoutávaly pozornost a upozorňovaly, že nějaké změny budou. Neprozradily ale jaké. Pouze odkazovaly na webové a facebookové stránky. Jak se tedy mohli o plánovaných změnách dozvědět důchodci, kteří internet nepoužívají?

A proč najednou taková velká změna? Vždyť předtím Praha fungovala celých 25 let podle stejného schématu. Podle náměstka pražského primátora Josefa Noska je prý ale v současnosti daleko větší potřeba nabídnout spoje, které objíždějí centrum a spojují jiné městské celky. Proč byly ale právě takové linky, například tramvaj č. 19, zrušeny? 

83 % nespokojených občanů

Radnice Prahy 5 provedla dopravní průzkum, ze kterého vyplývá, že se změnami MHD je nespokojeno 83 % cestujících. „Radnice může změny v MHD pouze navrhovat, do rozhodovacího procesu namůžeme zasáhnout. Ten je plně v kompetenci ROPID. Názory našich občanů nás však zajímají. Proto jsme nechali zpracovat analýzu dopadu změn na cestující v naší městské části,“ vysvětluje místostarosta Prahy 5 Ing. Jiří Vejmelka.

Organizátor Pražské integrované dopravy ROPID si stanovil jako „monitorovací indikátory“ zlepšení pro 50 % cestujících a zhoršení mělo pocítit jen 5 %. Nakonec zlepšení dopravy pocítilo pouhých 6 % cestujících a zhoršení pocítilo 19 % cestujících, téměř čtyřikrát více lidí, než činil odhad.

Občanské iniciativy chtějí i nadále prosazovat své požadavky a shodují se v tom, že jakékoli změny neprojednané s veřejností a s tím související zhoršování kvality MHD je pro občany nejen nepřijatelné, ale pro město jako celek nežádoucí.

Ivana Vaňkátová