Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Cestující marně protestují proti změnám v MHD, 83 % je nespokojených

28.03.2013
Cestující marně protestují proti změnám v MHD, 83 % je nespokojených

Foto: DPP

Popisek: Tramvaje teď jezdí úplně jinak, než byli Pražané léta zvyklí.

V pražské městské hromadné dopravě se neustále mění trasy linek a intervaly, čímž docilují především toho, že lidé zmateně pobíhají po zastávkách a hledají informace, jak se mají do té práce vlastně dostat.

Dopravní podnik hlavního města Prahy svými oranžovými plakáty „Vždyť to jede jinam“ před několika měsíci sliboval, že změny budou k lepšímu. Opravdu se tak stalo?

Největší změna systému veřejné dopravy za posledních 25 let přišla v září loňského roku. Mnoho lidí se této změny obávalo, současné spoje jim vyhovovaly. Některé linky se ze dne na den úplně zrušily, jiné jeli někam jinam. Týkalo se to zhruba poloviny tramvají a desítek autobusů. Některé tramvajové linky měli v centru stejnou trasu a na okraji města změnily směr jízdy. Cestující v novém systému dopravy kritizují zejména častější přestupy, které musejí na své každodenní cestě za povinnostmi podstupovat. K tomu řekl Pavel Procházka z ROPIDu, že se snažili linky nastavit tak, aby se přestup odehrával na jednom ostrůvku a lidé nemuseli přebíhat na druhý konec křižovatky.

Ignorace ze strany magistrátu

Dopravní podnik hlavního města Prahy sliboval systematický rozvoj městské hromadné dopravy a posílení stabilní sítě linek. Namísto toho se ale cestující dočkali nesystémových změn, které nebyly projednány s veřejností ani s městskými částmi a značné části občanů Prahy nevyhovují. Občanské iniciativy se proto vzbouřily, ale zástupci města na jejich podněty nereagují.

Občanské iniciativy od září minulého roku jednají s představiteli města ve snaze dosáhnout přehodnocení změn v MHD. Občané již v průběhu loňského léta město varovali, že zavedením změn dojde ke zhoršení kvality a dostupnosti MHD. Protestovali také proti zrušení nebo přesměrování některých linek. Požadovali také nezávislé vyhodnocení dopadu změn na obyvatele i návštěvníky hlavního města. Jejich ohlasy ale vyzněly do ztracena. Magistrát hlavního města Prahy po setkání se zástupci občanů sice prezentoval svůj průzkum, ale ten rozhodně nebyl nezávislý (objednal a zadával jej ROPID) a změnami jako takovými se nezabýval. Konstatovalo se v něm pouze, že pro 18,7 % cestujících MHD se cesta prodloužila a pro 10,6 % cestujících přibylo přestupů. „Město dokonce ignoruje i výhrady rodičů týkající se snížení bezpečnosti dětí kvůli zvýšenému množství přestupů a přebíhání z jednoho spoje na druhý,“ říká Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky.

A co důchodci bez internetu?!

Oranžové plakáty, které visely na zastávkách, pouze upoutávaly pozornost a upozorňovaly, že nějaké změny budou. Neprozradily ale jaké. Pouze odkazovaly na webové a facebookové stránky. Jak se tedy mohli o plánovaných změnách dozvědět důchodci, kteří internet nepoužívají?

A proč najednou taková velká změna? Vždyť předtím Praha fungovala celých 25 let podle stejného schématu. Podle náměstka pražského primátora Josefa Noska je prý ale v současnosti daleko větší potřeba nabídnout spoje, které objíždějí centrum a spojují jiné městské celky. Proč byly ale právě takové linky, například tramvaj č. 19, zrušeny? 

83 % nespokojených občanů

Radnice Prahy 5 provedla dopravní průzkum, ze kterého vyplývá, že se změnami MHD je nespokojeno 83 % cestujících. „Radnice může změny v MHD pouze navrhovat, do rozhodovacího procesu namůžeme zasáhnout. Ten je plně v kompetenci ROPID. Názory našich občanů nás však zajímají. Proto jsme nechali zpracovat analýzu dopadu změn na cestující v naší městské části,“ vysvětluje místostarosta Prahy 5 Ing. Jiří Vejmelka.

Organizátor Pražské integrované dopravy ROPID si stanovil jako „monitorovací indikátory“ zlepšení pro 50 % cestujících a zhoršení mělo pocítit jen 5 %. Nakonec zlepšení dopravy pocítilo pouhých 6 % cestujících a zhoršení pocítilo 19 % cestujících, téměř čtyřikrát více lidí, než činil odhad.

Občanské iniciativy chtějí i nadále prosazovat své požadavky a shodují se v tom, že jakékoli změny neprojednané s veřejností a s tím související zhoršování kvality MHD je pro občany nejen nepřijatelné, ale pro město jako celek nežádoucí.

Ivana Vaňkátová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace