Nové tramvaje za miliardy. Kdo je zaplatí, budou to cestující?
28.03.2013
Autor: Archív
Popisek: Nové tramvaje
Magistrát sice slíbil, že pražská MHD nebude do dalších komunálních voleb zdražovat, jenže… I když Dopravnímu podniku chybějí miliony, musí uhradit postupnou dodávku nových tramvají a zastupitelé dumají, kde na to vzít. Nejspíš to dopadne jako vždycky – zaplatíme to my všichni v ceně jízdenek!
V následujících pěti letech potupně dorazí do hlavního města 250 nových tramvajových souprav za zhruba 19 miliard korun, objednaných u Škoda Transportation. A to vzbuzuje velké obavy. Dopravní podnik totiž tolik peněz nemá a ani magistrát situaci nezachrání. Jeho rozpočet je totiž také pořádně napnutý. „Je potřeba, aby podnik generoval vlastní zdroje tak, aby byl schopen financovat nákup sám,“ prohlásil šéf dozorčí rady Dopravního podniku hlavního města Prahy Jiří Pařízek (TOP 09). Jak to má ale udělat, to už neporadil.
Magitrátní koalice je na kordy
Dopravní podnik chce zatím uhradit nákup tramvají půjčkou ve formě směnky na 8 miliard korun. Jenže tou musí v první řadě vyrovnat čtyřmiliardovou loňskou půjčku, která bude splatná už v srpnu. Zbytek peněz by měl vystačit na dodávku nových tramvajových souprav v letošním a příštím roce. A management si láme hlavy, co dál.
Právě hospodaření Dopravního podniku je jednou z nejvýraznějších příčin svárů magistrátní koalice TOP 09 a ODS. Někteří zastupitelé se však shodli alespoň v jedné věci – je třeba zdražit jízdné! „Je to nevyhnutelné. Prostě se to stane, a pokud ne do voleb, tak po něm bude muset sáhnout příští vedení města,“ říká jeden z koaličních zastupitelů, který si však nepřeje být jmenován. Zcela opačného názoru je však primátor Bohuslav Svoboda (ODS). „O zvýšení jízdného se nejedná a jasně jsme řekli, že do konce volebního období se nezvýší,“trvá na svém.
Loni prý MHD zlevnila
Méně sveřepý je Svobodův vnitrostranický oponent a náměstek pro dopravu Josef Nosek, který připouští, že se tato otázka řeší. „Všechny varianty jsou možné, vše zvažujeme,“nechal se slyšet. „Financování Dopravního podniku je součástí velmi složitého jednání. Nicméně jízdné se jednoho dne bude muset zdražit, jestli to bude do voleb, to nevím. Ale loni jsme jej v podstatě zlevnili, protože se zvýšila DP a přitom jsme nezdražili.“
Náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) zase navrhuje smlouvu na dodávku vypovědět. „Dopravní podnik nemůže tramvaje zaplatit, musí zrušit smlouvu. Nikdy na ně nebude mít, vždyť je to skoro dvacet miliard. Říkám to už dlouho, ale stále se nic neděje,“ říká a primátor Svoboda připouští, že je tato varianta možná.
Co s tím? Zkrátit!
Dopravní podnik mezitím vymyslel další možnost, jak ušetřit – prostě soupravy zkrátit! Jeden článek ze tří by se prostě vypustil. Tento nápad ale může narazit na již uzavřené smlouvy. „O této věci s Dopravním podnikem nejednáme,“ poznamenává Lubomíra Černá, tisková mluvčí společnosti Škoda Transportation, která tramvajové soupravy pro pražskou MHD dodává.
Eva Božoňová