Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nové tramvaje za miliardy. Kdo je zaplatí, budou to cestující?

28.03.2013
Nové tramvaje za miliardy. Kdo je zaplatí, budou to cestující?

Autor: Archív

Popisek: Nové tramvaje

Magistrát sice slíbil, že pražská MHD nebude do dalších komunálních voleb zdražovat, jenže… I když Dopravnímu podniku chybějí miliony, musí uhradit postupnou dodávku nových tramvají a zastupitelé dumají, kde na to vzít. Nejspíš to dopadne jako vždycky – zaplatíme to my všichni v ceně jízdenek!

V následujících pěti letech potupně dorazí do hlavního města 250 nových tramvajových souprav za zhruba 19 miliard korun, objednaných u Škoda Transportation. A to vzbuzuje velké obavy. Dopravní podnik totiž tolik peněz nemá a ani magistrát situaci nezachrání. Jeho rozpočet je totiž také pořádně napnutý. „Je potřeba, aby podnik generoval vlastní zdroje tak, aby byl schopen financovat nákup sám,“ prohlásil šéf dozorčí rady Dopravního podniku hlavního města Prahy Jiří Pařízek (TOP 09). Jak to má ale udělat, to už neporadil.

Magitrátní koalice je na kordy

Dopravní podnik chce zatím uhradit nákup tramvají půjčkou ve formě směnky na 8 miliard korun. Jenže tou musí v první řadě vyrovnat čtyřmiliardovou loňskou půjčku, která bude splatná už v srpnu. Zbytek peněz by měl vystačit na dodávku nových tramvajových souprav v letošním a příštím roce. A management si láme hlavy, co dál.

Právě hospodaření Dopravního podniku je jednou z nejvýraznějších příčin svárů magistrátní koalice TOP 09 a ODS. Někteří zastupitelé se však shodli alespoň v jedné věci – je třeba zdražit jízdné! „Je to nevyhnutelné. Prostě se to stane, a pokud ne do voleb, tak po něm bude muset sáhnout příští vedení města,“ říká jeden z koaličních zastupitelů, který si však nepřeje být jmenován. Zcela opačného názoru je však primátor Bohuslav Svoboda (ODS). „O zvýšení jízdného se nejedná a jasně jsme řekli, že do konce volebního období se nezvýší,“trvá na svém.

Loni prý MHD zlevnila

Méně sveřepý je Svobodův vnitrostranický oponent a náměstek pro dopravu Josef Nosek, který připouští, že se tato otázka řeší. „Všechny varianty jsou možné, vše zvažujeme,“nechal se slyšet. „Financování Dopravního podniku je součástí velmi složitého jednání. Nicméně jízdné se jednoho dne bude muset zdražit, jestli to bude do voleb, to nevím. Ale loni jsme jej v podstatě zlevnili, protože se zvýšila DP a přitom jsme nezdražili.“

Náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) zase navrhuje smlouvu na dodávku vypovědět. „Dopravní podnik nemůže tramvaje zaplatit, musí zrušit smlouvu. Nikdy na ně nebude mít, vždyť je to skoro dvacet miliard. Říkám to už dlouho, ale stále se nic neděje,“ říká a primátor Svoboda připouští, že je tato varianta možná.

Co s tím? Zkrátit!

Dopravní podnik mezitím vymyslel další možnost, jak ušetřit – prostě soupravy zkrátit! Jeden článek ze tří by se prostě vypustil. Tento nápad ale může narazit na již uzavřené smlouvy. „O této věci s Dopravním podnikem nejednáme,“ poznamenává Lubomíra Černá, tisková mluvčí společnosti Škoda Transportation, která tramvajové soupravy pro pražskou MHD dodává.

Eva Božoňová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace