Barva na vlasy, auto, nebo vložky? Reklamožrouti, těšte se, neuvěříte, která televize vás nakrmí nejvíc. Sebe pochopitelně též, jde o stovky milionů
10.11.2014
Foto: Archiv
Popisek: Od dob populární reklamní postavičky Pana Vajíčko se reklama diametrálně změnila. Zatímco komerční televize na nás hrnou reklamní spoty pod tlakem, protože jsou klíčovým zdrojem jejich příjmů, Česká televize tak činit nesmí, a tak efektivně využívá jiné cestičky.
Léta se televize Nova a Prima vzájemně osočovaly, která z nich otravuje divákům život reklamními spoty nejvíc. Najednou je ale všechno jinak. Neuvěříte, která tuzemská soukromá televize krmí v současnosti reklamožrouty nejvydatněji. Co to způsobilo?
Na reklamním trhu překvapivě zaujímá v současnosti první příčku zájmu inzerentů televize Barrandov, která reklamožrouty živí denně reklamními spoty průměrně tři a půl hodiny. A podle serveru MediaGuru tržby TV Barrandov vloni dosáhly 407 milionů korun, což přes změněnou metodiku účtování znamenalo navýšení o 15 milionů korun. Následuje Prima, která nechává své diváky „odpočinout“ od vybraných zábavných programů zhruba o hodinu déle než konkurenční Nova. Nejhůř je na tom Česká televize, která si však zákaz, platící pro veřejnoprávní televizi, umí vynahradit někde jinde. Za spot je považován klasický reklamní šot, nikoliv sponzoring nebo upoutávky na pořady, které ale také divákovi čekání na zvolený program prodlužují.
Výhodné spojení s konkurencí
Televize Barrandov vysílala podle informací serveru iHned.cz během prvních tří čtvrtletí letošního roku průměrně 3 hodiny a 40 minut reklam denně, což je nejvíc ze všech českých celoplošných stanic. Přitom například v roce 2011 nebyl Barrandov reklamou rozhodně zahlcený, spoty zabraly za celý den ve stejném období průměrně jednu hodinu a 42 minut.
Barrandovu pomohlo, že začal loni spolupracovat při prodeji reklamního času s televizí Prima. Ta kvůli tomu dokonce založila firmu Media Club, která bude od příštího roku prodávat reklamní prostor i na televizních stanicích Óčka. Své portfolio rozšíří také o nejnavštěvovanější internetový vyhledávač Seznam.cz, Rádio Impuls a síť stanic pod hlavičkou Radio United, do níž patří Kiss, Country rádio, Rádio Beat a další. „Pro klienty, kteří se rozhodnou využít celé šíře nabízených produktů a mediatypů, pak máme připravené dodatečné výhody,“ sdělil iHned.cz ředitel Media Clubu Petr Jelínek.
Dávní rivalové
V délce prostoru, který ve vysílání zabírá reklama, se hned za Barrandovem umístila Prima Family, hlavní kanál FTV Prima. V prvních třech čtvrtletích vysílala stanice každý den průměrně 3 hodiny a 24 minut spotů, což je proti předchozím letům nárůst. „Když jedou reklamy na naší obrazovce, jdu si uvařit kafe. Během reklamního bloku na konkurenční Primě si mohu odskočit do restaurace na večeři,“ říkával bývalý vládce Novy a současný ředitel České televize Petr Dvořák.
Od doby Dvořákovy ‚vlády‘ na barrandovském kopci se na poměru vysílacího času, obětovaného vydělávání peněz, mezi oběma komerčními celoplošnými televizemi téměř nic nezměnilo. Nova totiž odvysílá každý den průměrně o hodinu méně reklamy než Prima, letos to byly průměrně ‚jenom‘ 2 hodiny a 21 minut spotů. „Naším cílem je dlouhodobě zachovat vyvážený počet reklamních spotů ve vysílání. To oceňují nejen diváci, ale i reklamní inzerenti, kterým tak zaručujeme vysokou viditelnost reklamního sdělení,“ tvrdí mluvčí Novy Anna Suchá.
ČT si zákaz umí vynahradit
Nejhůř je na tom Česká televize, která na kanálech ČT1 a ČT24 ČT1 nesmí vysílat reklamu vůbec, na kanálech ČT2 a ČT sport smí reklama zabírat maximálně 0,5 procenta denního vysílacího času, tedy přibližně sedm minut. Reálně to letos bylo průměrně necelých pět minut. Rozhodně ale její zaměstnanci netřou bídu, protože na konto ČT plynou veškeré příjmy ze zákonem nařízených koncesionářských poplatků. Navíc si to Česká televize dokáže vynahradit jinde.
Podle výroční zprávy za rok 2013 představuje stále narůstající finanční přínos pro ČT sponzoring pořadů a sponzoring programu, product placement a takzvané minipořady. Sponzoringem jsou myšleny krátké šoty, které se vysílají před pořadem i po něm a oznamují: „Tento pořad vám přináší...“ Product placement je forma skryté reklamy, tedy umísťování výrobků, názvů či značek za úplatu do pořadů, seriálů nebo filmů. Minipořady jsou tematicky zaměřené krátkometrážní pořady, které mají informačně zábavní ráz, doplněný o sponzorské vzkazy. Tento formát využívají nejen firmy, ale například i ministerstva. Česká televize těchto způsobů opravdu využívá a v této kategorii nad celostátními komerčními televizemi jednoznačně vede. Zatímco z vysílání reklamy získala loni 90 milionů, za sponzoring a product placement inkasovala téměř 290 milionů korun.
Pravidla hry
Základní podmínky pro vysílání reklamy jsou pevně dány zákonem a platí stejně pro komerční i státní televizi. Aby mohly být reklamní spoty do pořadu vůbec zařazeny, musí trvat včetně reklamy alespoň 45 minut. Zároveň platí, že mezi reklamními přestávkami musí uplynout vždy minimálně 20 minut. Navíc stanice nesmějí během hodiny vysílat více než 12 minut spotů a v náboženských a dětských pořadech se reklama nesmí objevit vůbec.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská