Nosek by měl odstoupit. Situace s parkováním je tragická
27.03.2013
Foto: Michal Šula / MAFRA /Profimedia.cz
Popisek: Radní pro dopravu Josef Nosek
Řada městských částí se potýká se stále se prohlubujícím nedostatkem parkovacích míst. Řešení je přitom na stole hned několik. Pražský magistrát se ovšem nedokáže hnout z místa.
Například realizace nových slibovaných parkovišť P+R, na kterých by na okrajích Prahy mohli návštěvníci nechat svá auta, se za poslední dva roky fakticky nepohnula ani o píď. Zastupitelé některých nejvíce postižených městských částí proto volají po odstoupení pražského radního pro dopravu Josefa Noska (ODS).
„Na začátku volebního období se zdálo, že napříč politickým spektrem panuje elementární shoda na regulaci parkování. Ta zlepšuje dostupnost parkování pro rezidenty, snižuje automobilovou zátěž v ulicích a přináší městu finance. Rok a půl před volbami vidíme, že vedení města není pro rozšiřování a vylepšování systému schopno nic udělat. Radní Nosek by měl proto odstoupit," tvrdí například Petr Štěpánek, předseda pražských zelených a zastupitel Prahy 4.
Míst P+R je potřeba pětkrát více
Statistika je přitom neúprosná. V Praze je pouhých 3 tisíce míst na P+R parkovištích, potřeba by přitom podle odborných odhadů bylo pětkrát tolik. Již nyní vedení města přiznává, že do konce volebního období nestihne otevřít žádné nové záchytné parkoviště. Jako důvod uvádí nedostatek finančních prostředků a obtížná jednání s vlastníky pozemků. Kritici vedení města jsou ale přesvědčeni, že jde spíš o nedostatek politické vůle a neschopnost domluvit se na fungování systému se soukromými investory.
Zavedení zón brzdí politikaření
Kromě záchytných parkovišť čekají pražští řidiči marně i na zóny placeného stání. V řadě městských částí přitom už dříve sami občané projevili vůli zóny zavést a jejich zástupci z radnic poslali na vedení města příslušné žádosti. Zóny navíc prokazatelně do rozpočtu města přinesou nemalé finanční prostředky. Jen za rok 2011 to bylo 250 milionů korun. Zavedení zón ale brzdí problém se způsobem výběru jejich provozovatele. Ten považuje část radních za netransparentní a chce ho změnit. Radní Nosek na něm ale žádný problém neshledává.
„Na Praze 6 čekáme na zavedení zón od roku 2009. Nechť si radní Nosek a příslušní úředníci udělají výlet do Vídně a zjistí, jak levně a rychle lze zóny zprovoznit. Mimo jiné zjistí, že se zcela obejdou bez parkovacích automatů, které systém prodražují a zabírají místo na chodnících. V Praze slyšíme jen výmluvy," uvedla zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ).
„Praha 3 požádala hlavní město o rozšíření zóny na Jarov už v roce 2008. Město dosud není schopné připravit ani zadávací dokumentaci pro výběr správce. Vypadá to, že zóny budou připraveny k rozšíření až těsně před komunálními volbami v roce 2014. Reálně pak hrozí, že městské části ztratí před volbami odvahu k zavedení zón a potřebná regulace parkování se dále zpozdí," odhaduje Ondřej Rut (SZ), místostarosta pro dopravu a parkování na Praze 3.
Martin Tyburec
Vložil: redaktor KL1