Tunel Blanka, synonymum korupce. Stojí o 10 miliard víc a otevřou ho (snad) v prosinci, s tříletým zpožděním. Řidiči ho ale potřebují! Pojďte do něj s námi kouknout
16.10.2014
Autor: MHMP
Popisek: Tunel Blanka
FOTOGALERIE V případě šest kilometrů dlouhého tunelového komplexu Blanka za 36,9 miliardy jde asi o 30 tisíc korun, které za Blanku zaplatí každý Pražan…. Podle slibu Prahy jím první řidiči projedou 2. prosince. Původně měl být tunel Blanka otevřen už v roce 2011. Tunelový komplex Blanka se otevře 2. prosince, tedy na svátek Blanky. Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, která dosud trvala na dubnu 2015, oznámil náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).
Tunel Blanka a nový Trojský most v rámci dne otevřených dveří navštívilo asi 14.500 lidí. Žádné problémy nenastaly, řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Návštěvníci procházeli tunel pěšky, ale také ho projížděli na kolech či koloběžkách. Návštěvníků bylo o něco méně než při posledním dni otevřených dveří, což podle Poláka způsobila příležitost prohlédnout si stanice prodlužované linky metra A. Počet návštěvníků metra odhadl mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl na 11.000.
Klíčová dopravní stavba měla původně řidičům sloužit v roce 2011, politici termín ale několikrát odložili. První se otevřel Trojský most, který je součástí komplexu. Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy Kč, proti plánu se prodražil o 10 miliard.
Stavbu tunelového komplexu dokončil Metrostav 30. září
„Jsem nesmírně rád, že po všech peripetiích můžeme Pražanům konečně sdělit termín, kdy bychom chtěli ve zkušebním režimu zprovoznit Blanku," uvedl Nouza. „Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby," doplnil. Jak dlouho potrvá zkušební provoz, neuvedl. Kolaudace stavby je ovšem podmíněna dokončením vnějšího okruhu Prahy, která je v nedohlednu.
Stavební firma Metrostav v souladu s výrokem rozhodčího soudu dokončila stavbu tunelového komplexu, řekl mluvčí společnosti František Polák. Práce na klíčové dopravní stavbě tím ale nekončí. Firma ČKD Praha DIZ musí ještě nainstalovat technologie nutné pro provoz tunelu.
Termín dokončení stavební části díla stanovili rozhodci, kteří řešili spor mezi Prahou a Metrostavem týkající se nezaplacených faktur. Arbitráž ale už skončila. Arbitři v průběhu několikaměsíčního řízení nařídili Praze zaplatit kolem pěti miliard korun. Obdobný spor vede město se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb.
Nejdelší městský tunel v Evropě
Tunelový komplex Blanka vzniká pod severozápadním okrajem pražského centra od roku 2008. Jeho hlavní součástí mají být tři tunelové úseky – Brusnický, Dejvický a Bubenečský – s celkovou délkou přes šest kilometrů. Jedná se tak o nejdelší městský tunel v Evropě. Stavbu monumentálního podzemního díla, k němuž patří i nepřehlédnutelný Trojský most, ale provází řada problémů.

Snad se toho naše děti dožijí...
Podívejte se do fotogalerie pod článkem!
Stavbu tunelového komplexu, kterou naplánovalo někdejší vedení města v čele s Pavlem Bémem (ODS), provází řada problémů a nesrovnalostí. V průběhu stavby totiž vznikly miliardové vícenáklady a Praha si nevěděla rady s jejich proplacením.
Metrostav vyhrál soutěž na stavební práce projektu Blanka v roce 2006 s nabídkou 17,8 miliardy korun, bez DPH a valorizace. Teď je konečná cena stavebních prací na 21,5 miliardy. To je po přičtení valorizace a DPH zhruba 28,9 miliardy korun. Dalších osm miliard Praha platí především za technologické a další práce. Blanka je o 10 miliard dražší, než město plánovalo.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová