Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Další supernápad do voleb. Pražané poplavou po Vltavě

07.09.2014
Další supernápad do voleb. Pražané poplavou po Vltavě

Autor: archiv

Popisek: Ačkoli nápad vodní tramvaje představuje Jan Skalický jako převratnou novinku, lodní doprava suplovala MHD již mnohokrát. Vzhledem k nepohodlí a časové náročnosti však ještě nikdy tento způsob dopravy nesklidil žádné ovace.

Hlavní oblastí volebních lákadel v metropoli je řešení městské dopravy. Kandidát na starostu Prahy 5 objevuje dávno objevené – Pražané by mohli plavat po Vltavě pod Vyšehradem.

Jedním z mála míst, které lze ještě v už tak přeplněném hlavním městě využít pro hromadnou dopravu, je hladina Vltavy. S touto objevnou novinkou táhne do voleb kandidát za hnutí Pro Prahu na post starosty Prahy 5 Jan Skalický. Zavedení vodních tramvají by prý ulevilo každodenním zácpám na vltavských nábřežích.

Další sci-fi

Vodní tramvaje by prý ideálně spojily břehy v lokalitách, které nejsou bezprostředně překlenuty mosty, čímž by se cestujícím zkrátilo cestování na druhý břeh o desítky minut. „Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky a další volnočasové aktivity. Vodu chceme využít zejména při přepravě obyvatel, vodní tramvaje zavedeme například pomocí systému vodní obslužnosti ze Smíchova do Podolí,“ řekl Skalický médiím. Navíc jsou přístaviště a další vodní infrastruktura financovatelné ze státního rozpočtu a z fondů EU.

Smyslem dopravy je podle Skalického spojení lidí, zkrácení vzdáleností, úspora času i přeprava zboží. „Tak jako Radlická radiála spojí dálnici s okruhem a vyvede tisíce aut z centra Prahy 5, Dvorecký most spojí Prahu 5 s Prahou 4 a vyžene další tisíce aut ze Smíchova, prokopská lanovka spojí dvě velká sídliště, je vodní tramvajová linka další možností úspory času, čistšího vzduchu a zkrácení cesty mezi jednotlivými lokalitami,“ upřesňuje kandidát na starostu Prahy 5.

Objevil dávno objevené

Podle návrhu by pravidelné linky jezdily napříč Vltavou a spojily by místa, v nich se velmi často tvoří dopravní zácpy. Doprava po vodě v úseku Vyšehradského tunelu ale není nic nového. Bývala zaváděna pokaždé, když byl z nějakého důvodu tunel mimo provoz. Náhradní hromadnou dopravu zajišťovaly lodě například již v roce 1975, od března do července 1982 či v listopadu 2008. Obyvatelé oblastí „za skálou“ však nikdy dvakrát nejásali. Intervaly lodí byly dlouhé, doprava pomalá, přístupové trasy od zastávky pozemní MHD k přístavišti představovaly slušnou procházku. Na podzim a v zimě se navíc jen pár desítek centimetrů nad vodní hladinou, nad níž se držel mráz a válely chuchvalce lezavé mlhy, rozhodně o komfortu cestování mluvit nedalo.

Takhle by podle projektu mělo vypadat přístaviště pražské MHD

Takhle by podle projektu mělo vypadat přístaviště pražské MHD

Velkorysá koncepce vodních tramvají, s níž jde do voleb hnutí Pro Prahu, počítá s dobudováním potřebné infrastruktury přístavišť, v nichž bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad. Vodní tramvaje by se měly pohybovat v rámci jedné jezové zdrže, aby cestující nemuseli trávit 20 minut v plavební komoře. Plánovaná podoba moderních vodních tramvají s elektrickým pohonem, které pojmou zhruba 30 osob, a budou uzpůsobeny pro přepravu kočárků, invalidních vozíků a kol, brázdí řeky v řadě evropských velkoměst.

Komu nápad prospěje

Soudě podle argumentace ani v tomto návrhu nejde tak panu Skalickénu a spol. o Pražany, ale o zřízení další turistické atrakce, která je navíc vyjde mnohem levněji než výletní parník. Obyvatelé metropole, kteří kvůli úspoře času cestují v současnosti raději do práce autem, těžko vymění pohodlí svého plechového mazlíčka za časově náročné přebíhání od kolejí na břeh Vltavy či přimrzání k lavičkám na pomalých šífech.

Nabízí se i otázka, do jaké míry je na projektu přímo zainteresován právě kandidát Jan Skalický. Není tajemstvím, že po studiích radiotechniky a vystřídání řady profesních zaměření, od obchodního zástupce až po lobbistu, byl v letech 2011 až 2013 pověřen řízením Ředitelství vodních cest ČR. Navíc má kapitánské zkoušky pro plavbu na řece i na moři. Tak odborně vybavený člověk by se jistě o fungování vodních tramvají dokázal všestranně postarat.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace