Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Další supernápad do voleb. Pražané poplavou po Vltavě

07.09.2014
Další supernápad do voleb. Pražané poplavou po Vltavě

Foto: archiv

Popisek: Ačkoli nápad vodní tramvaje představuje Jan Skalický jako převratnou novinku, lodní doprava suplovala MHD již mnohokrát. Vzhledem k nepohodlí a časové náročnosti však ještě nikdy tento způsob dopravy nesklidil žádné ovace.

Hlavní oblastí volebních lákadel v metropoli je řešení městské dopravy. Kandidát na starostu Prahy 5 objevuje dávno objevené – Pražané by mohli plavat po Vltavě pod Vyšehradem.

Jedním z mála míst, které lze ještě v už tak přeplněném hlavním městě využít pro hromadnou dopravu, je hladina Vltavy. S touto objevnou novinkou táhne do voleb kandidát za hnutí Pro Prahu na post starosty Prahy 5 Jan Skalický. Zavedení vodních tramvají by prý ulevilo každodenním zácpám na vltavských nábřežích.

Další sci-fi

Vodní tramvaje by prý ideálně spojily břehy v lokalitách, které nejsou bezprostředně překlenuty mosty, čímž by se cestujícím zkrátilo cestování na druhý břeh o desítky minut. „Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky a další volnočasové aktivity. Vodu chceme využít zejména při přepravě obyvatel, vodní tramvaje zavedeme například pomocí systému vodní obslužnosti ze Smíchova do Podolí,“ řekl Skalický médiím. Navíc jsou přístaviště a další vodní infrastruktura financovatelné ze státního rozpočtu a z fondů EU.

Smyslem dopravy je podle Skalického spojení lidí, zkrácení vzdáleností, úspora času i přeprava zboží. „Tak jako Radlická radiála spojí dálnici s okruhem a vyvede tisíce aut z centra Prahy 5, Dvorecký most spojí Prahu 5 s Prahou 4 a vyžene další tisíce aut ze Smíchova, prokopská lanovka spojí dvě velká sídliště, je vodní tramvajová linka další možností úspory času, čistšího vzduchu a zkrácení cesty mezi jednotlivými lokalitami,“ upřesňuje kandidát na starostu Prahy 5.

Objevil dávno objevené

Podle návrhu by pravidelné linky jezdily napříč Vltavou a spojily by místa, v nich se velmi často tvoří dopravní zácpy. Doprava po vodě v úseku Vyšehradského tunelu ale není nic nového. Bývala zaváděna pokaždé, když byl z nějakého důvodu tunel mimo provoz. Náhradní hromadnou dopravu zajišťovaly lodě například již v roce 1975, od března do července 1982 či v listopadu 2008. Obyvatelé oblastí „za skálou“ však nikdy dvakrát nejásali. Intervaly lodí byly dlouhé, doprava pomalá, přístupové trasy od zastávky pozemní MHD k přístavišti představovaly slušnou procházku. Na podzim a v zimě se navíc jen pár desítek centimetrů nad vodní hladinou, nad níž se držel mráz a válely chuchvalce lezavé mlhy, rozhodně o komfortu cestování mluvit nedalo.

Takhle by podle projektu mělo vypadat přístaviště pražské MHD

Takhle by podle projektu mělo vypadat přístaviště pražské MHD

Velkorysá koncepce vodních tramvají, s níž jde do voleb hnutí Pro Prahu, počítá s dobudováním potřebné infrastruktury přístavišť, v nichž bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad. Vodní tramvaje by se měly pohybovat v rámci jedné jezové zdrže, aby cestující nemuseli trávit 20 minut v plavební komoře. Plánovaná podoba moderních vodních tramvají s elektrickým pohonem, které pojmou zhruba 30 osob, a budou uzpůsobeny pro přepravu kočárků, invalidních vozíků a kol, brázdí řeky v řadě evropských velkoměst.

Komu nápad prospěje

Soudě podle argumentace ani v tomto návrhu nejde tak panu Skalickénu a spol. o Pražany, ale o zřízení další turistické atrakce, která je navíc vyjde mnohem levněji než výletní parník. Obyvatelé metropole, kteří kvůli úspoře času cestují v současnosti raději do práce autem, těžko vymění pohodlí svého plechového mazlíčka za časově náročné přebíhání od kolejí na břeh Vltavy či přimrzání k lavičkám na pomalých šífech.

Nabízí se i otázka, do jaké míry je na projektu přímo zainteresován právě kandidát Jan Skalický. Není tajemstvím, že po studiích radiotechniky a vystřídání řady profesních zaměření, od obchodního zástupce až po lobbistu, byl v letech 2011 až 2013 pověřen řízením Ředitelství vodních cest ČR. Navíc má kapitánské zkoušky pro plavbu na řece i na moři. Tak odborně vybavený člověk by se jistě o fungování vodních tramvají dokázal všestranně postarat.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace