Revizoři si nás budou nahrávat, povolení ale ještě nemají. Připadá mi to absurdní, říká mladý politik z ODS
13.08.2014
Foto: archiv
Popisek: Již během srpna začnou revizoři pražského dopravního podniku svá jednání s černými pasažéry nahrávat
Revizoři pražského dopravního podniku začnou v srpnu pořizovat při kontrolách jízdních dokladů audio záznamy. Opatření má zvýšit bezpečnost cestujících i kontrolorů. Ředitel věří v pokles počtu stížností na práci revizorů. Co si o takovém postupu myslí Alexander Bellu, předseda Oblastního sdružení ODS Praha 3?
Mladý, teprve sedmadvacetiletý politik, má za sebou mnoho zkušeností, jež ho odlišují od jeho vrstevníků. Po studiích žil nějakou dobu v Itálii, Rakousku, Dánsku a Španělsku, takže dobře poznal život i jinde než v naší malé české kotlině. V politice se také pohybuje už dlouho, bezmála deset let. Možná i proto je jeho projev vyzrálejší a rozumnější, než by samotnému věku odpovídalo. V ODS ostatně stoupá vzhůru jako raketa… Je nejmladším „úřadujícím“ oblastním šéfem občanských demokratů a pro podzimní komunální volby ho zvolili jedním ze tří celopražských lídrů, spolu s Bohuslavem Svobodou a Filipem Humplíkem.
Souhlasíte s takovým postupem?
Nedokážu si představit, jakým způsobem technicky dochází k nahrávání záznamu. Přijde mi to jako velmi polovičaté řešení, které může být také zneužito. Jde o to, kdy a jak by se celá situace nahrávala, případně zdali vás nenahrávají celou cestu… Kam pak jdou nahrávací záznamy, jak dlouho jsou ukládány a kdo s nimi může manipulovat? Přijde mi to celé absurdní.
Co byste odpověděl na argument, že je takový postup protiprávní?
Rozhodně se domnívám, že by vás neměl nikdo nahrávat bez vašeho souhlasu. S tím by pak asi mělo být spojeno nějaké pravidlo, kdy přímo cestou s dopravním podnikem dáváte souhlas, že jste v podstatě celou cestu monitorován a nahráván.
Napadá vás nějaké jiné řešení?
V jiných státech mají například v metru brány, které se otvírají pouze s platným lístkem, stejně tak při východu – takřka stoprocentně tím zamezí černým pasažérům. V autobusech a tramvajích jsou pouze jedny dveře nástupní a řidič nebo vstupní branka kontroluje znovu lístek – záleží na dopravní zátěži provozu v konkrétním místě.
Celkově si myslím, že by revizoři měli chodit v uniformách s jasně danými pravidly pro vymáhání pokuty a s možností nahlédnutí do občanského průkazu, aby jim nemusela všude asistovat městská policie a mohla se věnovat užitečnější práci. Platba pokuty je možná přímo na místě, nebo následně na základě oznámení černému pasažérovi, který v oznámení obdrží veškerá data, nutná pro úhradu pokuty z domova nebo u přepážky. Pro cestující, kteří nejsou držiteli Opencard, by mohla být pokuta zobrazována i na webu DPP ve zvláštní sekci, v níž by si černý pasažér mohl pod svými přihlašovacími údaji pokutu najít a přímo ji uhradit.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská