Pod Palmovkou tunel nakonec nebude
20.03.2013
Foto: Praha 8
Popisek: V návrhu architekta Pleskota zbývá na Palmovce dostatek prostoru pro dopravu i chodce
Veřejnou debatu o budoucnosti dopravy v Dolní Libni uspořádala radnice Prahy 8. Nejvíc příznivců získalo řešení, které nepočítá s budováním tunelu, jenž je již zahrnut v současném územním plánu.
Ze zrušení plánovaného tunelového spojení mezi ulicí Na Žertvách a Libeňským mostem vychází návrh architekta Josefa Pleskota, nad nímž se setkali občané Městské části Praha 8 s odborníky v diskusi na téma Budoucnost dopravy v dolní Libni. Cílem debaty bylo seznámit zájemce z řad veřejnosti s možnou další variantou řešení i s námitkami oponentury. Setkání se zúčastnili autor studie architekt Josef Pleskot, autor oponentního posudku Petr Slabý, náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček a zástupci Městské části Praha 8.
Magistrát jde „osmičce“ na ruku
„Po diskusi se plně kloním k řešení architekta Pleskota, které počítá s klasickým, městským uličním uspořádáním. Jednak vidím jako nereálné financování tunelové varianty, jednak nás tlačí čas. Úzkými ulicemi mezi obytnými domy, kolem škol a školek v Dolní Libni se denně pohybují desítky tisíc aut,“ říká zástupce starosty MČ Praha 8 Michal Švarc a dodává: „Jsem rád, že oporu najdeme i na magistrátu, na němž konečná podoba závisí. K „beztunelovému“ řešení se totiž přiklání i náměstek primátora Tomáš Hudeček.“
Podle architekta Pleskota by tranzitní svedení dopravy do tunelu, jak je v současnosti zamýšleno v územním plánu, z urbanistického hlediska nijak nepomohlo. Oblast by zůstala i nadále dopravně nedořešená a nepřístupná. Proto by ani nedocházelo k další výstavbě a rozvoji, která s dopravním řešením bezprostředně souvisí.
Dost místa i pro chodce
Pleskotův návrh počítá se zavedením automobilové dopravy do ulice Na Žertvách, která by vytvořila se Sokolovskou a Libeňským mostem spojení mezi západní a východní částí Prahy. Dopravně by se tak zpřístupnila Dolní Libeň a umožnil by se její další urbanistický rozvoj.
Hlavním předpokladem pro navržené řešení je fakt, že je ulice Na Žertvách po odstranění železniční dopravy dostatečně široká, aby tudy mohly projíždět tramvaje a automobily. Po vymezení parkovacích míst a vybudování přestupních uzlů by stále ještě zůstal dostatek prostoru pro zeleň. A samozřejmě se sem bezpečně a pohodlně vešli i chodci.
Eva Božoňová