Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nova a Prima na pokraji krachu! Zájem mají Babiš i Tykač. Nezávislému zpravodajství hrozí proměna ve frašku v rukou miliardářů

03.07.2014
Nova a Prima na pokraji krachu! Zájem mají Babiš i Tykač. Nezávislému zpravodajství hrozí proměna ve frašku v rukou miliardářů

Autor: archiv

Popisek: Nezávislé televizní zpravodajství je finančně v troskách. Budeme napříště naslouchat jen 'pravdám' těch, kteří na to mají?

EXKLUZIVNĚ Nezávislému zpravodajství u nás zřejmě již brzy definitivně odzvoní. Novu i Primu táhnou ke dnu obrovské finanční starosti a zájem o jejich ovládnutí mají miliardáři Babiš a Tykač. Dozvíme se v budoucnu jen to, co se novým mocipánům bude hodit do krámu?

Stará pravda říká, že se historie neustále opakuje, liší se pouze v drobných detailech, které mezitím přinesl společenský vývoj. Zatímco před sametovou revolucí prošlo cenzurou do oficiálního zpravodajství pouze to, co se hodilo komunistickým hlavounům do krámu, po jejich pádu ovládly veškeré dění v naší společnosti peníze. Bez ohledu na to, jak k nim jejich majitel přišel, hlavně když je jich hodně. Kdo je má, může se stát i vlastníkem médií, a tím ovlivňovat i veřejné dění a mínění. Zatímco v tištěných médiích se tak děje již delší dobu, dvě největší české komerční televize si doposud zakládaly na tom, že přinášejí divákům nezávislé zpravodajství. I tomu ale zřejmě brzy definitivně odzvoní.

Na pokraji propasti

Radikální zlom ve vývoji českých médií způsobilo počátkem roku zhroucení reklamního trhu, na němž jsou existenčně přímo závislé. Karta se definitivně obrátila. Zatímco dříve se firmy o inzerci samy ucházely a manažeři inzertních oddělení patřili díky provizím z objemu realizované inzerce k nejlépe placeným zaměstnancům vydavatelství, rádií i televizí, nyní se proměnili v žebráky, snažící se metodami Kecala z Prodané nevěsty vnutit klientům alespoň nějaký ten ždibíček reklamního prostoru. Většina inzerentů svůj odklon od dřívějších partnerů sváděla na zásah české národní banky, která skokově ‚zdražila‘ euro, čímž je prý donutila radikálně změnit firemní strategii podnikání.

I když to čtenář většinou ani nezaznamená, v tištěných médiích je pokles počtu inzertní plochy patrný na první pohled. Navíc výrazný objem realizované inzerce již není takzvaně za hotové, ale formou tzv. barteru, tedy protislužby za poskytnuté věcné plnění. Odtud se berou tak žádané čtenářské soutěže o produkty. Jenže peníze jsou pro provoz redakcí životně důležité. „Šéfe, kupte si pořádný vozík za auto, my Vám to všechno nabarterujeme, a můžete pak odvézt tu hromadu triček, hrnků, ručníků a kosmetiky do tiskárny jako úhradu faktury. Penězi nikdo platit za inzerci nechce,“ oznámila nedávno kolegyně z nejmenovaného vydavatelství zoufalému majiteli, když počítal, z čeho uhradí náklady na tisk a provoz redakcí.

Televizní zástěrka

Komerční televize používají k zastírání ekonomických problémů podobné mimikry. Diváka zavalují vydatnými bloky reklamních spotů a kromě přímo zainteresovaných pracovníků nikdo netuší, jak k nim přišly. Klientům nabízejí ‚výhodné balíčky‘, za jedno zaplacené odvysílání reklamy pouštějí totéž ještě několikrát za desetinu ceny, leckdy dokonce zdarma. O kvalitě spotů, v nichž se prohřešky proti pravidlům spisovné češtiny staly již běžnou záležitostí, ani nemluvě. Zkrátka berou bez sebemenších připomínek všechno, jen když je někdo ochoten zaplatit. U inzerentů tím chtějí vyvolat dojem, že jsou úspěšnými stanicemi, do jejichž vysílacího času se rozhodně vyplatí investovat. V konečném důsledku jim ale přesto připluje na účty mnohem méně financí než dřív, éra královské prosperity se již stala nenávratně minulostí.

Na Nově už údajně běží výpovědi i v nejvyších patrech vedení

Na Nově už údajně běží výpovědi i v nejvyšších patrech vedení

Existenční starosti komerčních televizí jsou patrné i na obrazovce Novy a Primy, při troše pozornosti je dokáže zaznamenat i pozorný divák, jen trochu znalý ekonomických souvislostí. Reportérské mikrofony se objevují v rukou ‚mladých a nadějných‘ nových tváří, na nichž je na první pohled zřejmá všestranná profesní neznalost a nezkušenost. Neumějí mluvit na kameru, běžně používají hovorové výrazy, často nezvládají základní pravidla češtiny… Proč je vůbec někdo do vysílání pustí? Důvod je prostý – pro zviditelnění jsou ochotni pracovat za mnohem menší odměnu než zkušení profesionálové.

Otázka prodeje je prý na pořadu dne už i na Primě. Že by přišel ke slovu Babiš?

Otázka prodeje je prý na pořadu dne už i na Primě. Že by přišel ke slovu Babiš?

Mlékař versus uhlobaron

České komerční televize nutně potřebují ke své další existenci pořádnou finanční injekci a v zákulisí se již na tom usilovně pracuje. Dramatičtější obrátky nabírá situace na barrandovském kopci, kde jsou radikální změny doslova na spadnutí. V kuloárech se proslýchá, že od počátku prázdnin běží výpovědní lhůty všem členům vrcholného managementu Novy. Všichni sice mají v manažerských smlouvách podepsány tučné ‚zlaté padáky‘, otázkou ale je, zda na vyždímaných účtech na ně ještě tolik zbude. Prima zase šetří, kde se dá, tím že pro ni většina zaměstnanců pracuje externě, a snaží se přilákat více diváků ke svému programu novými tvářemi. I tak ale ekonomicky mele z posledního.

Navzdory problémům televize dál zůstává natolik mocným médiem, že zánik ani jednoho velkého komerčního vysílání zřejmě u nás zatím nehrozí. Nebezpečí plyne z úplně jiné strany, a pro diváky mnohem větší – jejich informovanost budou v budoucnu zřejmě ovlivňovat lidé, kteří si z pozice svých peněz veřejné mínění koupí. O tom, že Nova padla do oka dalšímu miliardáři Petru Kellnerovi, již média několikrát spekulovala. Doposud ale bylo ticho po pěšině o dalším účastníkovi této ‚zbohatlické koalice‘, kontroverznímu miliardáři a ‚uhlobaronovi‘ Pavlu Tykačovi, který byl v roce 2006 obviněn z podílu na vytunelování CS Fondů a nyní údajně patří ke žhavým zájemcům o koupi Novy. O konkurenční Primu prý zase má eminentní zájem nejznámější český ‚mlékař‘, majitel koncernu Agrofert a současný ministr financí Andrej Babiš, který již mimo jiné vlastní mediální koncern Mafra. Kdo nám nakonec bude hlásat svou pravdu prostřednictvím ‚nezávislých‘ komerčních televizí?

Mária Slušná

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace