Nehoráznost, anebo skvělý byznys tah? John kandiduje s dárkem pro prvních 100 tisíc voličů za 1800 korun pro každého. A ne, nezbláznil se. Čtěte
11.05.2014
Foto: Facebook
Popisek: Radek John
Radek John podle všeho vsadil na poměrně prodělečný projekt, když se rozhodl pomoci s asistenčními službami těm motoristům, kteří projeví zájem o jeho kartu. Finančně by na Johnově nápadu mohli utrpět i sami řidiči, na což upozorňuje Johnův konkurent z hnutí ANO. Proč se John pustil do takového podniku? Možná chce získat kontakty na potencionální voliče, možná chce finančně pomoci Věcem veřejným a teoreticky se tak pokouší i o splacení nějakého „dluhu“.
Čestný předseda Věcí veřejných a lídr kandidátky této strany do eurovoleb Radek John láká voliče na asistenční kartu, která má pomoci řidičům v nesnázích. John slibuje, že prvním sto tisícům zaregistrovaných zájemců rozdá asistenční karty, z nichž jedna stojí 1800 korun. Podmínkou aktivace karty ovšem je, že John bude zvolen europoslancem. Tomu zatím průzkumy příliš nenasvědčují, protože v posledním průzkumu, za dlouhou dobu nejlepším, získala „véčka“ 1,5 procenta.
Prodělečný podnik, který má Johna udržet v povědomí voličů
Publicista Ondřej Neff nad tím v textu uveřejněném na portálu Neviditelný pes jen nevěřícně kroutí hlavou a klade si otázku, co tím někdejší ministr vnitra vlastně sleduje. Následně přikládá jednoduchý propočet. Karty za 1800 pro 100 tisíc lidí vyjdou na 180 milionů. John možná dostane množstevní slevu, otázkou ale je, jak velkou.
„Europoslanec bere jako základ 220 tisíc měsíčně a dalších osm tisíc za den (tedy, za libovolný časový úsek účasti) jednání. Dejme tomu, je to 250 tisíc měsíčně, ročně tři milióny. Funkční období je pětileté, jsme na patnácti miliónech,“ počítá Neff. John by zkrátka musel být europoslancem několik období, jen aby pro něj nebyl tento plán prodělečný. „Zdá se, že další stupeň neserióznosti a nehoráznosti byl dosažen. Je to samozřejmě zkouška inteligence obyvatelstva. Kdo volí Radka Johna na základě této nabídky... ten si Radka Johna zaslouží. Blbý je, že se vezem spolu," končí svoji úvahu Neff.
Jedno vysvětlení Johnova počínání se nabízí. Pokud projevíte o kartu Radka Johna zájem, musíte se zaregistrovat a při registraci souhlasit i s podmínkami Radka Johna. V bodě 9 těchto podmínek se pak dočteme následující: Svou registrací souhlasí registrovaná osoba s tím, že může být informována o dalších aktivitách Radka Johna prostřednictvím SMS nebo e-mailem. Registrovaná osoba může být kontaktována pro ověření pravosti registrace.
A následně v posledním jedenáctém bodě podmínek Radka Johna stojí: „Radek John si vyhrazuje právo měnit podmínky této sekce.“
Takže zájemci o kartu souhlasí s tím, že John může podmínky své „služby“ měnit a především získá zdroj kontaktů na voliče, u kterých se bude prostřednictvím mailů či sms zpráv snažit udržet v povědomí. A to i když se do europarlamentu nedostane. Touto cestou může např. obejít média, která o jeho činnost projevují poněkud menší zájem v porovnání s dobou, kdy byl ministrem vnitra.
Johnova pomoc se vám může i prodražit, vatuje politický konkurent
Johnův konkurent Lukáš Štěpánek, který usiluje o vstup do Evropského parlamentu v barvách ANO, tvrdí, že projekt má ještě jeden háček, na který podle všeho doplatí ti, kteří si Johnovu asistenční kartu pořídí. Společnost ACA 1213, která Johnovu asistenční službu zajišťuje, v případě nehody dopraví vůz do nějakého servisu a pravděpodobně se nebude ohlížet na to, u které pojišťovny jste pojištěni. A to se může řidičům prodražit. Většina pojišťoven má to prý totiž uzavřeny dohody o slevách s některými servisy.
„Všem potencionálním budoucím držitelům asistenční karty Radka Johna proto doporučuji v případě nehody využít standardního postupu řešení nehod přímo asistenční společností vlastní pojišťovny. Nemusí se nikde registrovat, služby budou mít velmi podobné a k tomu zdarma. Nemusí se však v takovém případě obávat významných doplatků za opravu. Je však možné, že pan Radek John je připraven z vlastní kapsy hradit případné cenové rozdíly mezi cenou opravy vozidel v servisech, kam ACA 1213 dopraví nabourané vozidlo a úhradou pojišťovny za opravu vypočtenou pro smluvní servis pojišťovny, tedy místo kam vozy odtahuje většinou pojišťovna,“ upozorňuje Štěpánek.
Podezření z korupce
Komentátor Karel Steigerwald pro MF Dnes navíc sepsal komentář, v němž spekuluje o tom, zda se John nedopustí nezákonného jednání, když si vlastně z určitého úhlu pohledu kupuje hlasy voličů. Sám John ale tuto úvahu jasně odmítl.
„Vzhledem k tomu, že v ČR jsou volby tajné, tak já nemám žádný systém zpětné kontroly, a nemohu tedy zjistit, zda zájemce o kartu lístek s mým jménem do urny vhodil či nikoliv. To znamená, že si nikoho nekupuji. Klidně se tak může na mém webu www.radekjohn.cz zaregistrovat i zájemce, který zvolí někoho jiného a já mu přesto, v případě mého zvolení do europarlamentu, asistenční kartu dám,“ slíbil Radek John.
Peníze pro Věci veřejné a „vyrovnání dluhů“
Server IHNED.cz k tomu navíc dodává, že do Evropského parlamentu jsou dobrou příležitostí pro malé strany, jak přijít k penězům od státu. Příspěvek získá každé politické uskupení, pro které bude hlasovat alespoň jedno procento voličů. Této mety by Věci veřejné mohly dosáhnout, zvlášť pokud v souhrnu nebude příliš vysoká volební účast, a ta bývá tradičně velmi nízká.
„Nejde přitom o zanedbatelné částky. V evropských volbách v roce 2009 si strany rozdělily bezmála 67 milionů korun. Jednoprocentní hranici překročilo 13 politických uskupení z 33 kandidujících,“ připomíná IHNED.cz.
S firmou ACA 1213 je navíc spojen i zadlužený podnikatel Antonín Charouz, právě on má zajišťovat dodávky Johnových karet. Lidové noviny spekulují, že Johnova spolupráce s firmou může být také „vyrovnáváním dluhů“. Právě zmíněný Antonín Charouz měl být totiž blízkým obchodním partnerem Romana Janouška. Ten je spojen s Johnem přinejmenším prostřednictvím firmy ORA print, která vydávala časopis pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Janoušek navíc v rozhovorech uváděl, že John byl „jeho člověk“ po celou dobu svého působení ve Věcech veřejných.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: redaktor KL1