Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta
19.04.2014
Foto: cs.wikipedia.org
Popisek: Kamion, ilustrační foto
Test: Náraz osobního auta do kamionu. Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta. Zahraniční partneři každoročně poukazují na tyto tragické dopravní nehody. Přežití posádky v osobním autě je jen otázkou velikého štěstí.
Americká společnost IIHS nasimulovala několik možných nárazů do zadní části návěsu nákladního vozu. Bohužel pokaždé se ukázalo, že se jedná o velice vážnou nehodu, a dokonce ve dvou situacích neměl řidič osobního vozu žádnou šanci na přežití. Prazskénovinky.cz informoval ÚAMK.
Cestující v osobním autě často zůstanou sevřeni ve vraku vozidla
Crashtest ukazuje, že cestující v osobním vozidle nemají téměř žádnou šanci na přežití. Už energie relativně lehkého osobního vozidla v rychlosti 70 km/h při nárazu stačí na úplné zničení přední části vozu. „Takovéto nehody se v poslední době mohou stávat nejen na modernizované dálnici D1, ale i jinde a smrtelné riziko je při nich extrémně vysoké,“ vysvětluje výsledky testu Petr Vomáčka z ÚAMK.
Tyto výsledky testu také dokládá tragická nehoda z 15. února letošního roku, která se stala na 33,6 km dálnice D2 směrem na Brno. Tam řidič osobního auta VW Sharan zezadu narazil do jedoucího kamionu. Po nárazu byla spolujezdkyně vymrštěna z vozidla a následně podlehla zraněním, která byla neslučitelná se životem. Ještě tragičtější nehoda se stala na Německé dálnici. Tam řidič přehlédl stojící kolonu a v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího kamionu. Na místě tam zemřeli tři členové posádky vozu a čtvrtý je hospitalizován s těžkými zraněními na JIP v místní nemocnici.
Cestující v osobním autě často také zůstanou sevřeni ve vraku vozidla, a pokud přežijí, čeká je zpravidla dlouhá rehabilitace. Výjimkou není ani trvalé postižení, zejména v důsledku těžkých poranění páteře, hlavy a hrudníku, která jsou pro srážky osobního auta s kamionem typická. "Zádržné systémy navíc kvůli tak silnému nárazu a deformaci auta často nemohou působit ve své plné síle a osoby mohou být z auta i vymrštěny,“ dodává Vomáčka. Jen díky štěstí může dojít k tomu, že se jednotlivá osoba uvnitř auta vysune stranou z kritického prostoru.
V České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla
Jednou z možností, jak alespoň částečně ochránit lidi i auta, jsou automatické nouzové brzdné systémy. Ty prostřednictvím radarového senzoru, kamery nebo laseru rozpoznají vpředu jedoucí vozidla a překážky a varují řidiče před hrozícím nárazem. Pokud řidič na toto varování nereaguje, asistenční systém sám začne brzdit. Testy klubu ÖAMTC, ADAC a ÚAMK dokazují, že moderní nouzové brzdné systémy dokáží při rychlosti do 55 km/h nehodě většinou zcela zamezit. Při vyšší rychlosti není plné zamezení srážky možné, lze však alespoň snížit rychlost, a tím i intenzitu nárazu.
V České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla, a to již řadu let. Dokonce za posledních 7 let kvůli těmto nehodám zemřelo jen u nás 636 lidí. "Je tedy třeba vycházet z toho, že většina srážek osobního auta s kamiónem je způsobena nepozorností řidičů, a proto je smysluplné, aby nouzový brzdný systém reagoval v několika krocích,“ říkají odborníci. Tím prvním by mělo být varování řidiče, při absenci reakce pak částečné brzdění, a až poté plné zastavení. Účinný varovný systém dokáže v ideálním případě rychle vrátit pozornost řidiče zpět k dění na silnici – a automatické nouzové brzdění už tak není nutné.
"Při nízkých rychlostech dokáží asistenční systémy kolizi zcela zamezit, takže v obci by k větším škodám a těžkým zraněním vůbec nemělo docházet,“ shrnuje specialista z ÚAMK. Všichni by si měli být vědomi toho, že i sebelepší technika má své hranice a pozorného řidiče nahradit nedokáže.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Redaktor KL