Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta

19.04.2014
Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta

Autor: cs.wikipedia.org

Popisek: Kamion, ilustrační foto

Test: Náraz osobního auta do kamionu. Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta. Zahraniční partneři každoročně poukazují na tyto tragické dopravní nehody. Přežití posádky v osobním autě je jen otázkou velikého štěstí.

Americká společnost IIHS nasimulovala několik možných nárazů do zadní části návěsu nákladního vozu. Bohužel pokaždé se ukázalo, že se jedná o velice vážnou nehodu, a dokonce ve dvou situacích neměl řidič osobního vozu žádnou šanci na přežití. Prazskénovinky.cz informoval ÚAMK.

Cestující v osobním autě často zůstanou sevřeni ve vraku vozidla

Crashtest ukazuje, že cestující v osobním vozidle nemají téměř žádnou šanci na přežití. Už energie relativně lehkého osobního vozidla v rychlosti 70 km/h při nárazu stačí na úplné zničení přední části vozu. „Takovéto nehody se v poslední době mohou stávat nejen na modernizované dálnici D1, ale i jinde a smrtelné riziko je při nich extrémně vysoké,“ vysvětluje výsledky testu Petr Vomáčka z ÚAMK.

Tyto výsledky testu také dokládá tragická nehoda z 15. února letošního roku, která se stala na 33,6 km dálnice D2 směrem na Brno. Tam řidič osobního auta VW Sharan zezadu narazil do jedoucího kamionu. Po nárazu byla spolujezdkyně vymrštěna z vozidla a následně podlehla zraněním, která byla neslučitelná se životem. Ještě tragičtější nehoda se stala na Německé dálnici. Tam řidič přehlédl stojící kolonu a v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího kamionu. Na místě tam zemřeli tři členové posádky vozu a čtvrtý je hospitalizován s těžkými zraněními na JIP v místní nemocnici.

Cestující v osobním autě často také zůstanou sevřeni ve vraku vozidla, a pokud přežijí, čeká je zpravidla dlouhá rehabilitace. Výjimkou není ani trvalé postižení, zejména v důsledku těžkých poranění páteře, hlavy a hrudníku, která jsou pro srážky osobního auta s kamionem typická. "Zádržné systémy navíc kvůli tak silnému nárazu a deformaci auta často nemohou působit ve své plné síle a osoby mohou být z auta i vymrštěny,“ dodává Vomáčka. Jen díky štěstí může dojít k tomu, že se jednotlivá osoba uvnitř auta vysune stranou z kritického prostoru.

V České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla

Jednou z možností, jak alespoň částečně ochránit lidi i auta, jsou automatické nouzové brzdné systémy. Ty prostřednictvím radarového senzoru, kamery nebo laseru rozpoznají vpředu jedoucí vozidla a překážky a varují řidiče před hrozícím nárazem. Pokud řidič na toto varování nereaguje, asistenční systém sám začne brzdit. Testy klubu ÖAMTC, ADAC a ÚAMK dokazují, že moderní nouzové brzdné systémy dokáží při rychlosti do 55 km/h nehodě většinou zcela zamezit. Při vyšší rychlosti není plné zamezení srážky možné, lze však alespoň snížit rychlost, a tím i intenzitu nárazu.

V České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla, a to již řadu let. Dokonce za posledních 7 let kvůli těmto nehodám zemřelo jen u nás 636 lidí. "Je tedy třeba vycházet z toho, že většina srážek osobního auta s kamiónem je způsobena nepozorností řidičů, a proto je smysluplné, aby nouzový brzdný systém reagoval v několika krocích,“ říkají odborníci. Tím prvním by mělo být varování řidiče, při absenci reakce pak částečné brzdění, a až poté plné zastavení. Účinný varovný systém dokáže v ideálním případě rychle vrátit pozornost řidiče zpět k dění na silnici – a automatické nouzové brzdění už tak není nutné.

"Při nízkých rychlostech dokáží asistenční systémy kolizi zcela zamezit, takže v obci by k větším škodám a těžkým zraněním vůbec nemělo docházet,“ shrnuje specialista z ÚAMK. Všichni by si měli být vědomi toho, že i sebelepší technika má své hranice a pozorného řidiče nahradit nedokáže.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Redaktor KL

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace