Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta

19.04.2014
Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta

Foto: cs.wikipedia.org

Popisek: Kamion, ilustrační foto

Test: Náraz osobního auta do kamionu. Srážka s kamiónem je noční můrou každého řidiče osobního auta. Zahraniční partneři každoročně poukazují na tyto tragické dopravní nehody. Přežití posádky v osobním autě je jen otázkou velikého štěstí.

Americká společnost IIHS nasimulovala několik možných nárazů do zadní části návěsu nákladního vozu. Bohužel pokaždé se ukázalo, že se jedná o velice vážnou nehodu, a dokonce ve dvou situacích neměl řidič osobního vozu žádnou šanci na přežití. Prazskénovinky.cz informoval ÚAMK.

Cestující v osobním autě často zůstanou sevřeni ve vraku vozidla

Crashtest ukazuje, že cestující v osobním vozidle nemají téměř žádnou šanci na přežití. Už energie relativně lehkého osobního vozidla v rychlosti 70 km/h při nárazu stačí na úplné zničení přední části vozu. „Takovéto nehody se v poslední době mohou stávat nejen na modernizované dálnici D1, ale i jinde a smrtelné riziko je při nich extrémně vysoké,“ vysvětluje výsledky testu Petr Vomáčka z ÚAMK.

Tyto výsledky testu také dokládá tragická nehoda z 15. února letošního roku, která se stala na 33,6 km dálnice D2 směrem na Brno. Tam řidič osobního auta VW Sharan zezadu narazil do jedoucího kamionu. Po nárazu byla spolujezdkyně vymrštěna z vozidla a následně podlehla zraněním, která byla neslučitelná se životem. Ještě tragičtější nehoda se stala na Německé dálnici. Tam řidič přehlédl stojící kolonu a v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího kamionu. Na místě tam zemřeli tři členové posádky vozu a čtvrtý je hospitalizován s těžkými zraněními na JIP v místní nemocnici.

Cestující v osobním autě často také zůstanou sevřeni ve vraku vozidla, a pokud přežijí, čeká je zpravidla dlouhá rehabilitace. Výjimkou není ani trvalé postižení, zejména v důsledku těžkých poranění páteře, hlavy a hrudníku, která jsou pro srážky osobního auta s kamionem typická. "Zádržné systémy navíc kvůli tak silnému nárazu a deformaci auta často nemohou působit ve své plné síle a osoby mohou být z auta i vymrštěny,“ dodává Vomáčka. Jen díky štěstí může dojít k tomu, že se jednotlivá osoba uvnitř auta vysune stranou z kritického prostoru.

V České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla

Jednou z možností, jak alespoň částečně ochránit lidi i auta, jsou automatické nouzové brzdné systémy. Ty prostřednictvím radarového senzoru, kamery nebo laseru rozpoznají vpředu jedoucí vozidla a překážky a varují řidiče před hrozícím nárazem. Pokud řidič na toto varování nereaguje, asistenční systém sám začne brzdit. Testy klubu ÖAMTC, ADAC a ÚAMK dokazují, že moderní nouzové brzdné systémy dokáží při rychlosti do 55 km/h nehodě většinou zcela zamezit. Při vyšší rychlosti není plné zamezení srážky možné, lze však alespoň snížit rychlost, a tím i intenzitu nárazu.

V České republice drží první příčku v příčině nehodovosti právě nevěnování se řízení vozidla, a to již řadu let. Dokonce za posledních 7 let kvůli těmto nehodám zemřelo jen u nás 636 lidí. "Je tedy třeba vycházet z toho, že většina srážek osobního auta s kamiónem je způsobena nepozorností řidičů, a proto je smysluplné, aby nouzový brzdný systém reagoval v několika krocích,“ říkají odborníci. Tím prvním by mělo být varování řidiče, při absenci reakce pak částečné brzdění, a až poté plné zastavení. Účinný varovný systém dokáže v ideálním případě rychle vrátit pozornost řidiče zpět k dění na silnici – a automatické nouzové brzdění už tak není nutné.

"Při nízkých rychlostech dokáží asistenční systémy kolizi zcela zamezit, takže v obci by k větším škodám a těžkým zraněním vůbec nemělo docházet,“ shrnuje specialista z ÚAMK. Všichni by si měli být vědomi toho, že i sebelepší technika má své hranice a pozorného řidiče nahradit nedokáže.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Redaktor KL