Padáky v televizích: Ředitel Primy, zakladatel Novy i „spása“ Barrandova Železný končí. Víme, co se děje
23.03.2014
Foto: archiv
Popisek: Nad vysíláním komerčních televizních stanic se rychle stahují mračna
Velká „škatulata, hejbejte se“ rozehrály všechny tuzemské komerční televize téměř současně. Po odvolání Vladimíra Železného z postu generálního ředitele TV Barrandov vzápětí následoval odchod Martina Konráda z FTV Prima i Ronalda Laudera, zakladatel Novy, ze správní rady skupiny CME. Blíží se snad všeobecný krach klasického televizního vysílání?
Zpráva o odvolání legendárního ředitele Vladimíra Železného z postu v televizi Barrandov, o němž jsme informovali ZDE, odstartovala sérii velkých změn v českých komerčních televizích. Napovídají, že krize, která se po Novém roce naplno projevila v hospodaření vydavatelství novin a časopisů, zasáhla i televizní trh. Významné změny se totiž udály i na nejdůležitějších postech ostatních komerčních stanic, a dokonce i ve správní radě společnosti CME, které patří Nova.
Může za to šéf
Do mediální oblasti plyne stále méně finančních prostředků. Peníze, vyčleněné dřív na reklamu, investují velké i malé firmy po Novém roce najednou jinam a většinou pro to mají stejné vysvětlení - svádějí to na novoroční tásah Centrální banky do ekonomiky, jenž „zdražil„ euro. Čtenáři tištěných periodik mají stále hlouběji do kapsy, takže nakupují méně a svou potřebu informací uspokojují prostřednictvím elektronických médií, která mají k dispozici za relativně nízký paušál, nebo dokonce úplně zadarmo. A vedení mediálních firem reagují stejně jako doposud - když se něco nedaří, může za to šéf. Na vedoucích postech tudíž vane pořádný průvan, který právě nyní zasáhl i české komerční televize.

Ředitel Primy Martin Konrád oslavoval před Vánoci velký finanční úspěch, současný pokles sledovanosti mu přesto zlomil vaz
Za úspěchem následuje trest
Nejparadoxněji působí na první pohled odvolání Martina Konráda z postu generálního ředitele televize Prima, současně s ním „byl odejit" i výkonný ředitel Pavel Kejla. Dřívější obchodní ředitel Konrád totiž převzal vedení Primy počátkem minulého roku po Marku Singerovi a pod jeho vedením dosáhla druhá nejúspěšnější česká televize historicky nejvyšších tržeb z prodeje reklamy. Ve sledovanosti se jí však vedlo hůř, souhrnný podíl jejích kanálů na sledovanosti poklesl na 22,44 procenta diváků starších 15 let, přičemž nejhůř si vedla hlavní Prima Family.
Singer zvládne obojí
Skupinu Prima TV vlastní z poloviny švédský koncern Modern Times Group (MTG), druhá patří českému podnikateli Ivanu Zachovi a jeho Ges Media Europe. K důvodu odvolání obou pánů se nechce nikdo z vedení Primy oficiálně vyjádřit, je však nabíledni, že jde o snížení sledovanosti, doprovázené po Novém roce i výrazným poklesem příjmů. Do křesla generálního ředitele se tudíž po zhruba čtrnáctiměsíční pauze „dočasně“ vrátil Marek Singer, jenž byl loni povýšen do funkce výkonného viceprezidenta MTG, zodpovědného za vysílací operace v rámci střední Evropy. Nadále však zůstává i ve vedení MTG. Současně byla na Primě zrušena pozice výkonného ředitele, jeho kompetence si rozdělí generální a výrobní ředitel.
Kufry sbalil i velký šéf
V týž den jako Prima zaznamenala šok i konkurenční Nova. Po dvaceti letech skončil totiž ve společnosti CME, které tato televize patří, i její zakladatel, americký miliardář Ronald Lauder, který se o ni později soudil s Vladimírem Železným a poté vedl kvůli zmařené investici arbitráž s českým státem. „Bylo mi ctí být u vzniku nezávislých komerčních televizí ve střední a východní Evropě,“ rozloučil se v oficiálním prohlášení Lauder. Skutečné důvody svého rozhodnutí však nesdělil.

Zakladatel Novy Ronald Lauder se vzdal svého postu ve správní radě CME
Od krémů k vysílání
Lauderův odchod může souviset i s posilováním amerického mediálního gigantu Time Warner, který nalil počátkem března do potácející se CME dalších 11 miliard korun výměnou za možnost převzít v budoucnu celou skupinu. Potomek zakladatelů světoznámé kosmetické značky Estée Lauder, který se po dědečkovi z matčiny strany může pochlubit českými kořeny, přesunul pozornost k médiím po pádu železné opony a v roce 1994 založil skupinu CME. Teď však otěže vlády v tomto mediálním gigantu pustil dobrovolně z rukou. Fakt, že před měsícem oslavil sedmdesátiny, za tím však nehledejme.
Raketový start
Základní principy přenosu obrazu na dálku zformuloval skotský hodinář Alexandr Bain již v roce 1843. První televizní společnost Television Ltd. založil v roce 1925 John Baird a o rok později předvedl první mechanickou televizi členům Royal Institutu. Ve 30. letech 20. století odstartovalo v Anglii, Sovětském svazu, USA, Francii a Německu experimentální vysílání a od 2. listopadu 1936 začala pravidelně vysílat BBC, tehdy pro zhruba tři stovky televizních diváků. V roce 1948 se u nás začal vyrábět televizní přijímač Tesla, 4. července téhož roku mohli Češi sledovat první přímý televizní přenos z XI. všesokolského sletu na pražském Strahově a 1. května 1953 bylo zahájeno pravidelné zkušební veřejné vysílání. V září 1961 již byl v České republice milion majitelů televizních přijímačů.
Mediální sen
První televizní reklamní vysílání bylo u nás zahájeno v roce 1966, zrodila se populární postavička Pan Vajíčko, obrovský rozmach reklamy však u nás odstartoval až vznik komerčních televizí v 90. letech. Změnil se systém financování, zatímco státní ČT jsme platili všichni z koncesionářských poplatků, ty soukromé jsme živili pasivně tím, že jsme sledovali jejich reklamní bloky, jimž zaměstnanci říkávají dodnes „naše výplata“. V reklamě přebrala vůdčí otěže právě televize jako momentálně nejúčinnější nástroj, točily se v ní astronomické částky a stejně pohádkově se měli i jejich zaměstnanci.
Soumrak bohů
Obrovský zlom, který láme vaz tištěným médiím, se nyní naplno začíná projevovat i na obrazovce a za pokles příjmů televizních stanic rozhodně nemohou jejich ředitelé. Vývoj nových technologií posouvá i zájem konzumentů informací a zábavy do nových dimenzí – na celosvětovou síť. Reklama je navíc obtěžuje, takže především u mladší generace ztrácí televizní přijímač svou původní funkci. Mění se pouhý monitor a přehledy TV programů je už zpravidla nezajímají. Co chtějí vědět a vidět, najdou přece kdykoli někde jinde. Klasické vysílání tudíž stojí na hranici, na niž před půlstoletím začalo vytlačovat rozhlas – mezi nezbytným zdrojem informací a zdrojem zábavy. Ta s sebou zákonitě přináší i radikální změnu systému jejich finančního zajištění, s níž se bude muset management vypořádat stejně jako rozhlas již před několika desítkami let. Kolik ředitelů se ve vedení společností vystřídá, než to pochopí?
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adina Janovská