První slečna Kate se připravuje na maturitu. Podívejte se, co o ní říkají její kantoři
16.03.2014
Foto: Krajské listy
Popisek: Prezidentovu dceru Kateřinu čeká za pár týdnů maturita
ROZHOVOR Moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Tak zní motto Anglicko-českého gymnázia Amazon, na němž bude brzy maturovat i prezidentova dcera Kateřina Zemanová. Zeptali jsme se, jak jí to ve škole jde.
„Kateřina je chytrá, schopná a milá dívka,“ tvrdí o ní Eva Kudrnová, jedna z majitelek Anglicko-českého gymnázia Amazon, na němž bude zapár týdnů maturovat česká Kate. Škola sídlí v historickém centru naší metropole, ve srovnání s jinými gymnázii je však mnohem komornější. O tom, že tu platí jasně nastavená pravidla, jsme se ujistili již ve vestibulu. Výtah studenti používat nesmějí, do čtvrtého patra musí šlapat hezky po svých, tak jako ve všech ostatních školách.
O blížící se maturitě Kateřiny Zemanové jsme si povídali se spolumajitelkou gymnázia Amazon Evou Kudrnovou
Letos budete mít jednu z nejslavnějších maturantek, prezidentovu dceru Kateřinu. Jaká je studentka?
Určitě dobrá. Já ji vidím z pohledu pedagoga jako schopnou a chytrou dívku. Myslím, že po tatínkovi zdědila rétorické schopnosti i jiné druhy nadání, a mimoto, je to skvělá dívka. Znám lidi, kteří nemají být na co pyšní, a jsou. Kateřina naopak. Jsou věci, na které by mohla být pyšná, a přesto není. Toho si na ní nejvíce vážím.
V tomto směru bude možná po mamince. První dáma je vždy tak trochu v pozadí, ale přitom je to velmi inteligentní, vzdělaná a cílevědomá dáma.
Myslím, že paní Zemanová je úžasný člověk. Čím více ji poznávám, tím více si jí vážím. Je nesmírně bystrá, cílevědomá a zároveň celoživotně poskytuje podporu manželovi, který je v popředí politického zájmu. To je obdivuhodné.
Je podle vás Kateřina už tak vyspělá, že nějaké blázniviny a průšvihy od ní nehrozí?
Podle mého soudu – je to velice vyrovnaná osobnost, učitelé o ní mluví často v superlativech a já sama s ní mám pouze dobrou zkušenost. Vidím ji pouze ve škole, její život mimo školu, tedy soukromí, nezkoumám. Osobně si myslím, že maturanti jsou již téměř dospělí lidé a ona je v porovnání k některým vrstevníkům vyspělejší i stabilnější. Prostě ví, co chce. Není přemoudřelá, přechytralá... vlastně je už dospělá žena.
Ve škole je velmi komorní prostředí, přesto je na první pohled zřejmé, že tu vládnou přesná pravidla...
Život bez zákonů a pravidel je anarchie. Každá společnost, škola či instituce potřebuje pravidla, aby v ní lidé mohli spokojeně žít.
Na prestižním gymnáziu platí studenti školné. Jsou s nimi na to konto větší problémy než jinde?
Zásadní problémy se studenty nemáme. Snažíme se, aby si každý uvědomil, že jeho svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Máme na škole výchovnou poradkyni, studijního kouče, dáváme důraz na prevenci, abychom nemuseli řešit vážné problémy později. Samozřejmě typické projevy náctiletých dětí lze vysledovat i zde, tak jako všude, ale nejde o nic vážného.
Máte sponzory?
Máme několik sponzorů s přiměřenými dary.
Část vašich studentů tvoří děti zahraničních diplomatů. Přináší to s sebou nějaká úskalí? Máte ve škole ochranku?
Máme všechny typy dětí – z diplomatických kruhů, z lépe situovaných rodin i rodin s obvyklým příjmem. Pokud někdo z našich studentů potřebuje ochranku, nepociťujeme to. Bodyguardi zůstávají před branami školy. Škola je výchovně vzdělávací zařízení. Naším úkolem je především děti vzdělávat, s čímž souvisí i výchova. Zbytek je zodpovědnost jiných lidí.
Kolik studentů budete přijímat do dalšího ročníku a jak funguje tzv. síto?
Jsme jednou z mála škol, na níž se dělají v rámci přijímacího řízení zkoušky. Děti s průměrem do 1,3 přijímáme bez zkoušek, uchazeči s průměrem do 1,5 dělají zkoušku z češtiny a nad 1,5 ještě navíc zkoušku z kulturně společenského přehledu.
Stále častěji se mluví o úpadku vzdělanosti. Je chyba v mladé generaci, nebo na straně pedagogů?
Myslím si, že problém to je, a nemyslím, že to je problém pouze dětí nebo pouze učitelů, protože vyučování je interakce. Společnost se rozhodně posunula. Pokud děti mají dobrý základ a slušné vychování z rodiny, jde to většinou ruku v ruce s prospěchem. U takových žáků problémy nejsou. Mají respekt. Přejeme si, aby se naše škola vyznačovala úctou. Každý by měl mít za všech okolností úctu k druhému člověku a dodám – i kdyby si to nezasloužil. Někdy se u lidí projevuje snaha posuzovat člověka podle počátečních pocitů a na základě emocí. Když však takového člověka lépe poznáte, můžete nakonec změnit názor. Děti mají určitá očekávání....která se jim „po cestě“ upravují v realistický názor.
Co může být v tomto směru výzva?
Učitel musí být především osobnost. Pokud by si učitel nevážil dítěte, těžko to bude opačně fungovat. Modelem je učitel, dítě kopíruje chování i postoje. Roli hraje každý detail. Dbáme na vnější upravenost, hezké oblečení, kultivované vystupování, je třeba se chovat k dětem s úctou a respektem, ale zároveň vyhradit mantinely, za které žák nemá přístup. Když jsou tyto zásady oboustranně splněny, vztah funguje. Určitou dobu trvá, než si člověk zvykne na nového učitele. Vyžaduje to jisté úsilí z obou stran. Vzdělání je velice potřebné a důležité. Pro učitele bez dlouholeté praxe je vedle profesionality, vědomostí a důkladné přípravy nejdůležitější síla jeho osobnosti. Děti běžně více či méně „testují“ učitele, někdy zkoušejí, kam až mohou zajít, ale v podstatě chtějí, aby to učitel zvládl, aby jim vyhradil mantinely, za které nesmějí a za které se nedostanou. Na otázku „Jakého učitele byste chtěli raději?“ Jaký by měl být? – přísný, ale přátelský nebo benevolentní? V 99 procentech odpoví, „ přísný, ale přátelský“ a dodají, „abychom se něco naučili“. Vidíte, že touha po vzdělání i po zdravé disciplíně v člověku přirozeně je.
Setkala jste se někdy se studentem, který si myslel, že se učit nemusí, když mu rodiče platí školné?
To je běžná představa některých lidí a naneštěstí i poměrně rozšířená verze v naší české společnosti. V jiných zemích se s tím člověk již tolik nesetkává. Tedy samozřejmě jsme se i my setkali s podobným názorem. Maturitu v naší škole složí každý žák, který splní požadavky předem dané RVP (rámcovým vzdělávacím programem) pro gymnázia. Náš absolvent je naše vizitka a závazek kvality. Nemůžeme si dovolit vypustit do života žáka, který nezná například pravopis.
Co dodat na závěr?
Chtěla bych popřát všem studentům hodně úspěchů v jejich budoucí kariéře a včasné uvědomění, že dnešní společnost je mnohobarevná a dravá, a že práci, kterou kariérní postup vyžaduje do něj musí dříve nebo později vložit, jinak budou mít těžší práci později nebo se postupu nedočkají. Je potřeba na takové věci myslet včas, a nejlépe již ve škole. Byla bych ráda, aby chápali věci v souvislostech a dělali rodičům radost.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh, v koši určitě neskončí! Na vaše unikátní zážitky čekáme na , do předmětu napište Příběh.
Vložil: Adina Janovská