Panika v TV Barrandov: Víme, co láme vaz kdysi populárnímu řediteli
14.03.2014
Foto: archiv
Popisek: Televize Barrandov se nezadržitelně řítí ke dnu, nezachránil ji ani Vladimír Železný
Personální vichřice zuří v televizi Barrandov. Po pouhých pěti měsících zřejmě skončila v jejím čele ředitelská televizní legenda Vladimír Železný, který sliboval majiteli Soukupovi mediální zázrak. Následovat ho má i řada jeho oveček.
Legendární televizní ředitel, který odstartoval v České republice éru nezávislého vysílání bohaté soukromé komerční televize Nova, představoval pro živořící TV Barrandov šanci na záchranu. Svou někdejší popularitou měl přilákat k jejím obrazovkám masy diváků, pro něž kdysi znamenal nedostižnou a obdivovanou osobnost. Dokonce pro ni oprášil i svůj kdysi nejpopulárnější interaktivní pořad Volejte řediteli, tentokrát pod názvem Volejte Železnému. O svém úspěchu byl skálopevně přesvědčen, sliboval dosažení až desetiprocentního podílu na tuzemském televizním trhu. Zázrak se však nekonal.
Další náročná šéfová?
Kromě ikony Železného odvolala televize Barrandov tento týden i programovou ředitelku Markétu Zahradníkovou, nepříliš známou herečku a dceru úspěšného skladatele a zpěváka Jiřího Zmožka. Ta sice zavedla některé změny, pod jejím vedením se výrazně zlepšilo barrandovské zpravodajství, na obrazovce v programu přibyly zahraniční seriály a filmy, finanční problémy firmy však tím jen prohloubila. Na rozdíl od starých českých seriálů typu Třicet případů majora Zemana či Žena za pultem jsou totiž importované projekty pořádně drahý špás.
Vedením TV Barrandov nyní pověřil Soukup bývalou generální ředitelku České pošty Marcelu Hrdou, kterou z tohoto postu odvolal před pár lety někdejší ministr vnitra Radek John, údajně kvůli špatné komunikaci a nekoncepční práci. Poté převzala poštu u našich slovenských sousedů. Podle manažerské smlouvy měla nárok na služební auto, mobil a internet, Slovenská pošta jí platila 900 eur měsíčně za byt v Bratislavě, cesty domů, studijní volno, zahraniční cesty i nadstandardní zdravotní péči. Po 14 měsících ji Hrdá opustila se „zlatým padákem“ 178 tisíc eur. Vzápětí se stala výkonnou ředitelkou Soukupovy mediální agentury Médea. Že by právě ona měla patent na záchranu malé komerční televize, potácející se v ekonomické agónii?
Velké propouštění
Se Železným přišla do TV Barrandov řada zkušených televizních matadorů, kteří museli po jeho odchodu z Novy rovněž svá místa opustit. „Konečně mi svitla naděje na návrat do starých dobrých časů, dlouho mi to však nevydrželo,“ posteskl si jeden z nich, který chce z pochopitelných důvodů zůstat v anonymitě. „Na Barrandově zavládla panika, nevíme, co bude zítra. Zvlášť když vedení přebírá žena, která o chodu televize nic neví. Bojíme se, že to tu spěje k definitivnímu zániku mnohem rychleji než dřív.“
Může se ale ještě ukázat, že se zázraku dočkáme a proběhne zmrtvýchvstání. Televize Barrandov totiž odmítá oficiálně potvrdit kone železného.
I tesař se někdy utne
Současné události v TV Barrandov napovídají, že ani tak zkušený podnikatel, jakým majitel tiskového vydavatelství Empresa Media a největší tuzemské mediální agentury Médea bezesporu je, neodhadl hloubku současné agónie českého mediálního trhu. „Investice do televizních kapacit přinesou dostatečné peníze pro fungování našich tiskových titulů. Taková synergie je z hlediska výnosů mnohem významnější než případné zpoplatnění obsahu na webu,” tvrdil přesvědčivě loni v listopadu v rozhovoru pro Médiář Jaromír Soukup. Již tok 2012 totiž skončil pro jeho vydavatelství Empresa Média se ztrátou 37,8 milionu korun. Tak radikální propad příjmů z inzerce, jaký nastal po Novém roce, zjevně ale nečekal ani on.
Inzeráty jsou klíčovým zdrojem příjmů médií, bez nich nemají tištěná periodika ani televize šanci na další existenci. Počátkem roku 2014 ale i ty dříve nejštědřejší inzerenti naráz zavřeli vůči médiím své finanční kohoutky a stačilo pár týdnů, aby i Soukup pochopil, že ho kdysi zdánlivě skvělá investice do TV Barrandov začíná nezadržitelně táhnout ke dnu. Změna vrcholového managementu TV Barrandov je tedy jen začátkem radikální proměny celého českého mediálního prostředí, na jejímž konci nás možná čeká návrat k již zapomenutému rozhodování mezi prvním a druhým programem veřejnoprávní televize, financované z našich daní a koncesionářských poplatků.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh, v koši určitě neskončí! Na vaše unikátní zážitky čekáme na , do předmětu napište Příběh
Vložil: Adina Janovská