Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Debatní klub - O nezávislosti médií. Nejhorší je privatizace novináři

20.02.2014
Debatní klub - O nezávislosti médií. Nejhorší je privatizace novináři

Autor: Archiv

Popisek: Michal Voráček

Jsou média nezávislá? Do jaké míry vlastník ovlivňuje témata, o kterých novináři píší? Nad takovými otázkami se v dalším vydání internetového Debatního klubu zamýšlel publicista Radek Velička a mediální podnikatel a vlastník ParlamentníchListů.cz Michal Voráček.

Voráček v úvodu upozornil, že každé médium má určitý proces tvorby. „Takže vytváříte produkt a ten vytváří novinář, který je sám o sobě subjektivní a na řadu věcí může mít různý názor. Je ovlivněn tím, jestli to třeba píše ve chvatu, je ovlivněn ve formátu v jakém to píše a ovlivňuje to i fotografie, kterou sám netvoří, ale ta může zásadně změnit pohled na objektivnost celého materiálu,“ řekl.

Celou debatu můžete sledovat ZDE

„Pokud to budeme brát z hlediska papírového média, tak novinář nad sebou má vedoucího oddělení, editora, který je naprosto zásadní, protože tvoří titulky a popisky k fotografiím a má na to od vydavatele mandát. Nad editorem je zástupce šéfredaktora, šéfredaktor a někde daleko je vlastník média,“ vyjmenoval Michal Voráček pomyslnou pyramidu, jejíž každý díl může nějak ovlivnit konečnou podobu materiálu či produktu.

Nejhorší je, když média „privatizují“ vlastní zaměstnanci

Podle jeho slov není nic špatného na tom, když si třeba Andrej Babiš koupí noviny. Podstatné prý je, zda je to vlastnictví transparentní a všichni vědí, kdo je vlastníkem. Nikdo nikoho nenutí v takovém médiu pracovat, anebo ho číst či sledovat.

„Hodně se diskutuje o tom, zda vlastnická nezávislost je vůbec nezávislostí. Myslím, že je v zásadě jedno, jestli médium vlastní švýcarská firma nebo Andrej Babiš. Například švýcarský vlastník to má do Čech samozřejmě hodně daleko, takže to deleguje na manažery. Horší, než mít jasného vlastníka, byť diskutovaného Andreje Babiše, je mít vlastníka, který se o médium z hlediska tvorby moc nezajímá, zajímá ho pouze obchod. Pak je to médium privatizováno jednotlivými novináři, v redakci se tvoří dva tři různé proudy. To považuji za horší stav,“ konstatoval v Debatním klubu mediální podnikatel.

Nezávislost médií je abstraktní pojem

Čistá nezávislost je podle Michala Voráčka abstraktní vědecké téma, o kterém mohou diskutovat profesoři žurnalistických fakult, akademická obec nebo komentátoři, ale v praxi to funguje tak, že každé médium má vlastníka a ten určuje minimálně osobu šéfredaktora. „Funguje tam také autocenzura. Umíte si představit, že by donedávna třeba někdo v Blesku nebo deníku Sport napsal, že nějaký švýcarský akcionář dělá něco špatně?“ poznamenal.

Úplně jinou kategorií jsou veřejnoprávní média, která dostanou určité množství peněz a z toho mají něco vytvořit. „A manažer nebo generální ředitel je pak hrozně úspěšný, když s tím něco dokáže. Něco takového vůbec neberu, to je nesouměřitelné s bojem v privátní sféře, kde jde o všechno. Každý den bojujete o čtenáře, bojujete s konkurencí,“ zdůraznil Voráček.

„Problém je v tom, že média o sobě říkají, že jsou nezávislá, ale jejich novináři, jejich vydavatel nebo jejich šéfredaktor, editoři nebo skupina těchto lidí tam podsouvá některé názory, ovlivňuje veřejné mínění. Můžeme se ptát: je to v souladu s jejich vydavatelským principem? Asi ano, jinak by zasáhl vlastník,“ podotkl Michal Voráček při debatě s Radkem Veličkou.

Každý šéfredaktor se schází s politiky. Oficiálně i neoficiálně

V případě soukromých médií je podle Veličky jasné, že mají své majitele a ti mají právo určitým způsobem zasahovat. „Co ale s těmi médii, které vlastníky nemají, tedy veřejnoprávní média? Tam je vlastník virtuální, neexistující,“ zamýšlel se publicista.

„Vnímám to tak, že hlavním ‚posláním‘ veřejné mediální služby, jak se hrdě nazývají, je informovat i o těch oblastech, které by jinak z důvodu komerčního zájmu zůstaly nepovšimnuty. Teď je ale otázka, co to je,“ reagoval Voráček.

Zajímavou oblastí je kontakt médií s politiky. „Kontakt s politiky je ve všech médiích. Každý šéfredaktor silného média komunikuje třeba s deseti politiky. Chodí spolu na golf, na kafe, schází se v noci, ve dne, oficiálně, neoficiálně a je to úplně normální. Vždycky se směju té hrané nezávislosti a přetvářce, že se to tak někde nedělá,“ sdělil podnikatel s tím, že tomu se v médiích nelze vyhnout. Získávají se tím informace.

Svět je mnohem dál, noviny tam existují už jen symbolicky

Oba diskutéři se shodli v tom, že objektivita a nezávislost jsou spíše teoretickými pojmy. Přesto by média měla zprostředkovat střípky z celého spektra názorů, aby si diváci či čtenáři vybrali a udělali si na to názor sami.

Podnikatel Michal Voráček se dotkl také vývoje ve světě, který je oproti českému trhu daleko napřed. „Porovnejme si mediální svět v naší zemi a ve světě. Je to někde úplně jinde. Já neznám skoro žádné mladé lidi kolem dvaceti, pětadvaceti let, kteří by si kdy koupili noviny, neznají je. Všechno vyhledávají v mobilu, jsou permanentně připojeni na sociální sítě, denně napíšou možná stovky zpráv. A další generace bude fungovat už pouze na tom. Čína, Japonsko a další země, tam je to běžné. Všechno je v mobilu. Noviny tam existují spíše symbolicky pro fajnšmekry. Je otázkou, čemu budeme za deset, dvacet let říkat média,“ dodal Michal Voráček.

Michal Voráček je považován za zakladatele českého mediálního trhu. V roce 1989 nejprve založil s Michaelem Ringierem podnikatelský týdeník Profit, který po roce přesáhl hranici 100 tisíc prodaných výtisků při zisku v desítkách milionů korun. Poté působil jako zakladatel a partner mediální společnosti Ringier v České republice a Slovenské republice. Dále byl postupně předsedou představenstva či v dozorčích radách v mnoha českých a slovenských mediálních společností. Řídil řadu projektů v oblasti tiskových a elektronických médií a multimédií a také mnoho firem v oblasti reklamy, audiotexu, distribuce i polygrafie. byl členem statutárních orgánů řady mediálních společností v ČR a v zahraničí, např. TV Nova, TV Prima, PNS (distribuce tisku), Ostravské tiskárny, Český mobil (Oskar, Vodafone), Médea a.s. (mediální agentura), Sparta Praha Fotbal, a.s. atd. Nyní je vlastníkem Our Media, která je mimo jiné vydavatelem serveru ParlamentníListy.cz.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .');

Vložil: Redaktor KL

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace