Máme se dobře, zní z církve. „Ti nahoře“ ale pořádně kradou
03.01.2014
Foto: turistika.cz
Popisek: Kostel, ilustrační foto
Emeritní biskupka Církve československé husitské Jana Šilerová pro ParlamentníListy.cz zhodnotila rok 2013 a uvedla, že do příštího roku bychom neměli jít s touhou „mít se lépe“ ve smyslu „mít více“. To je podle ní pekelná babylonská spirála chtivosti. „Máme neskonale víc, než potřebujeme, a máme to na úkor ostatních,“ tvrdí. Vyjádřila se i k papeži Františkovi. Kdyby prý byli všichni papežové takoví v minulosti, Jan Hus nemusel být upálen.
Na dotaz, jaký byl rok 2013, odpověděla: „Dobrý. A nemíním tím, jestli jsme se měli my, vy, já soukromě dobře. Snad i chvalitebný. Koho jsem teď naštvala, ať si sedne s přáteli u skleničky kolem glóbu, otočí jím párkrát dokola a projdou si, co potkává tři čtvrtiny lidí naší planety. A pak ať si najdou naši zemičku. Přestanou brblat a fňukat a začnou si myslet totéž. Skutečné tragédie se naší zemi vyhýbají! Bez ohledu, jestli se každý z nás v soukromém životě měl dobře.“
Zůstávají výhody bohaté části světa
„Jistě – mnohým někdo zemřel, někdo onemocněl, někdo ztratil zaměstnání, někdo střechu nad hlavou. Je to zlé a trénuje nás to na těžší časy. Jasně, že mě štve nezaměstnanost, rasová nesnášenlivost, zpomalená justice neschopná trestat korupci, zelená exekucím, Poslanecká sněmovna dlouhými kecy 'řešící' problémy, které by nebyly, kdyby si je sama nevytvořila nekompetentními inovacemi inovovaných zákonů… A prezident… A komunisté… Ale to všechno je součást života a je to jen pomíjivá a proměnlivá pěna dní, která za rok, za pár let bude zaváta větrem,“ uvedla dále ParlamentnímListům.cz Šilerová.
„Přes to všechno nám pořád zůstávají výhody bohaté části světa,“ domnívá se emeritní biskupka. „Jen nám to v sebestředné zahleděnosti geograficky šťastně položených českých humen zaniká. Naše nadávání navíc podporuje polykání navijáků médií všeho druhu, která pro svůj byznys ráda ukazují svět, jaký není. Schválně – vypněte je na nějaký čas a uvidíte svět a život jinak. A vy, pracháči, nebudete muset jezdit do Thajska či jinam za těžké peníze hledat sebe sama a smysl života (paradoxně za pomoci chudých šerpů). Ale pro jistotu ještě pootočte glóbem,“ doplnila.
Vyhazujeme 82 kilo jídla na osobu ročně
„Ano, právo vrčet mají ti, kdo chtějí pracovat a nemají práci, staří, pro něž není místo v kvalitních léčebnách dlouhodobě nemocných, hospiců je nepatrně a děti na ně kašlou… Nejen tady se vyplavuje důvod krize bohatého světa, která není zdaleka ekonomická, jako mravní a duchovní! Ti zbohatlí nahoře neurvale kradou víc než zlodějíčci kanalizačních poklopů. Stárnoucí populace odhalí, nakolik jsme schopni nečekat jen na sociální pomoc a péči, ale schopni a ochotni v rodině se postarat a pomáhat (je-li to v našich možnostech). Vyhazujeme-li ročně 82 kg jídla na osobu, otočme glóbem. Jako nejtragičtější rys naší doby viděl pan profesor Patočka neochotu k oběti – ne u těch druhých – ale mou, tvou, naši, vaši,“ konstatovala.
Od roku 2014 podle svých slov nečeká nic. „Celý život se spíš učím přijmout a srovnat se s tím, co přijde. Nejsem věštkyně. Ale ráda si připomínám stejnojmennou báseň z Erbenovy Kytice: … Slyšte a pilně važte moje slova: S nadějí nic se nenoste, leč nad tím břichem vřelé srdce znova a pravá hlava naroste! (závěrečná sloka z Věštkyně),“ citovala.
Do příštího roku bychom neměli jít s touhou mít více
„Socha je dávno dostavěna, ale jak je to s námi? Bude-li naším bohem břicho?
Do příštího roku bychom neměli jít s touhou 'mít se lépe' ve smyslu 'mít více'. To je pekelná babylonská spirála chtivosti. Máme neskonale víc, než potřebujeme, a máme to na úkor ostatních (z toho vyjímám sociálně slabé a bezdomovce). Už nás nejsou tři miliardy, ani pět, ale téměř osm. A všichni chceme víc a víc. A kam to chceme dotáhnout?“ ptá se Šilerová.
„A do toho všeho si připomínám, že Ježíš svá slova o chudobě, bohatství, vztahu k penězům a majetku paradoxně kázal chudým. Chudým se kázalo evangelium. Bohatí Ježíši moc nenaslouchali. Proto to dnešní 'klimatizované křesťanství' nechápe! I když se z vyjádření Ericha Fromma, že 'být je víc nežli mít' stalo klišé, nic to na té pravdě nemění. Ostatně sami k tomu dojdeme, když nás život přitiskne – každopádně, až budeme mít smrt na jazyku,“ řekla také ParlamentnímListům.cz.
Nekradli jen komunisté, násilná rekatolizace byla stejně hrůzná
„Teď mi připomenete církevní restituce. Nejsem obecně proti restitucím, ale proti znění zákona o nich. Nekatolické církve vzniklé za 1. republiky mají lehce spočitatelný komunisty ukradený majetek. Plus minus pár miliard na patnáct let dopředu. To, že dostanou víc, 'aby se dohodly', je chyba. Výše restituce římskokatolické církvi je nemravná. A nemohla nevzbudit negativní reakci. Vymlouvat se na ateizaci a nedostatečnou spiritualitu našeho národa je zastírání historické situace v našich národních dějinách. Nekradli jen komunisté, násilná rekatolizace po Bílé hoře byla stejně hrůzná jako násilná komunizace,“ popsala Šilerová.
Proč odešel Komenský
A připomínat husitské vypalování klášterů považuje za poťouchlé zaměňování důsledků s příčinou. „K čemu je zastírání zhůvěřilosti středověké i pozdější církve (odpustky, pálení čarodějnic a reformátorů… Komenský přece odešel 'pro vzteklost lidskou' a myslel tím vzteklost církevní)? Úsilím interpretovat minulost dle dobových tanců historii nepřepíšeme. Přitom ovšem náleží vděčnost spodním proudům církve, které v praxi nesly oběti srdce i rukou (samaritánské řády a mnozí jiní),“ konstatovala.
Z Krista se stalo náboženství skupin a jejich zájmů
Podle ní je příznačné, že se dnes církevní restituenti dovolávají zákona. „Jak jinak? Nelze se totiž dovolávat Bible, jde-li o skutečnosti nekřesťanské, nemravné a nebiblické. Bohužel, ze 'sboru Páně' se mnohde stal 'sbor pánů'. Z Krista se stalo náboženství skupin a jejich pozemských zájmů, zatímco on chtěl být cestou, pravdou a životem pro všechny. A z evangelia jsme učinili kanonické právo (Abbé Pierre). Proto rozumím dnešnímu římskému biskupu, papeži Františku I., když říká, že spásy mohou dojít i nevěřící,“ prohlásila.
Papež František paradoxně kompromituje své předchůdce
„On je po Janu XXIII. Druhého vatikánského koncilu pro mne nejvěrohodnější papež, přestože v otázce ženského kněžství a dobrovolného celibátu mám jiný názor. Ostatně ke studiu teologie mě kdysi povzbudilo svědectví Camilla Torrese (tzv. teologie osvobození), s nímž se museli znát, právě tak, jako pro dnešní mladou generaci opět uchopitelné heslo z 60. let 'Kristus ano, církev ne'. František I. ví, že člověk není než 'stáj, do níž se rodí Pán' (C.G. Jung),“ vyjádřila se Šilerová, která se v roce 1999 stala první ženou v biskupském úřadu v postkomunistické Evropě.
Obdiv k papeži ze strany některých římských katolíků je podle emeritní biskupky půvabem nechtěného, protože tento papež paradoxně svým jednáním a způsobem života kompromituje své předchůdce, kteří jimi byli také obdivováni a uctíváni. „Kdyby byli takoví všichni papežové v minulosti, nemusel by Hus být upálen, nemuselo dojít k reformaci, protireformaci atd. Jenže KDYBY neexistují… Ať je dlouho živ!“
Přání do nového roku
Na závěr přidala i přání do nového roku. „K té obvyklé mantře nás všech (štěstí, zdraví…) přidávám: Při všech zraněních světa si uchovat jasnozřivost duše a vnitřně protříbenou nezranitelnost. Bůh je vždycky s námi."
Petr Kupka, Parlamentní listy.cz
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.
Vložil: Anička Vančová