Na mýtném se letos vybralo přes 8,5 miliardy. Systém prošel zásadní modernizací
19.12.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Ilustrační foto
Mýtný systém prochází podle plánu rozsáhlou obnovou a modernizací, která jej postupně přibližuje ke stavu, v jakém byl při spuštění v roce 2007, říká Václav Nestrašil, ředitel úseku Provozovatele elektronického mýta ŘSD. Úkol vyplývá generálnímu dodavateli a smluvnímu provozovateli Kapsch ze smlouvy o službách provozování tuzemského mýtného systému.
Obnově podléhají technické a programové komponenty mýta, zejména jeho centrální systém a infrastruktura. Právě klíčové prvky centrálního systému byly modernizovány za plného provozu mýta o víkendu ze 7. na 8. prosince. „Vše proběhlo hladce a s minimálními dopady na uživatele mýta. Přitom šlo o operaci srovnatelnou svým rozsahem a složitostí se spouštěním nešťastného centrálního registru vozidel,“ dodává Karel Feix, ředitel Kapsch v České republice. Podle něj lze s malou nadsázkou prohlásit, že stát si před lety koupil mýtné systémy dva, ten z roku 2007 a ten modernizovaný a plně funkční, který bude mít v majetku k roku 2017.
Proces obnovy a modernizace je s ohledem na životnost jednotlivých komponent rozdělen do několika etap. Práce na mýtných a kontrolních branách proběhly v letech 2012 a 2013. Síť kontaktních a distribučních míst byla obnovena v létě letošního roku. U vozidel mobilní kontroly se tak děje průběžně, a to buď po najetí 300 tisíc kilometrů, nebo uplynutím tří let od uvedení do provozu. Práce na nejdůležitějším centrálním systému s klíčovými prvky jako je Databáze mýtných a kontrolních transakcí nebo Centrum zákaznické podpory mýta byly naplánovány na pomikulášský víkend. Obnova poslední části - Datového skladu pro mýto a telematiku - proběhne v únoru 2014. „Obnova a modernizace součástí mýta měla samozřejmě zásadní vliv na další prodloužení životnosti a bezproblémového chodu celého mýtného systému,“ doplňuje Václav Nestrašil z ŘSD.
Obnově podléhají technické a programové komponenty mýta, zejména jeho centrální systém a infrastruktura. Právě klíčové prvky centrálního systému byly modernizovány za plného provozu mýta o víkendu ze 7. na 8. prosince. „Vše proběhlo hladce a s minimálními dopady na uživatele mýta. Přitom šlo o operaci srovnatelnou svým rozsahem a složitostí se spouštěním nešťastného centrálního registru vozidel,“ dodává Karel Feix, ředitel Kapsch v České republice. Podle něj lze s malou nadsázkou prohlásit, že stát si před lety koupil mýtné systémy dva, ten z roku 2007 a ten modernizovaný a plně funkční, který bude mít v majetku k roku 2017.
Proces obnovy a modernizace je s ohledem na životnost jednotlivých komponent rozdělen do několika etap. Práce na mýtných a kontrolních branách proběhly v letech 2012 a 2013. Síť kontaktních a distribučních míst byla obnovena v létě letošního roku. U vozidel mobilní kontroly se tak děje průběžně, a to buď po najetí 300 tisíc kilometrů, nebo uplynutím tří let od uvedení do provozu. Práce na nejdůležitějším centrálním systému s klíčovými prvky jako je Databáze mýtných a kontrolních transakcí nebo Centrum zákaznické podpory mýta byly naplánovány na pomikulášský víkend. Obnova poslední části - Datového skladu pro mýto a telematiku - proběhne v únoru 2014. „Obnova a modernizace součástí mýta měla samozřejmě zásadní vliv na další prodloužení životnosti a bezproblémového chodu celého mýtného systému,“ doplňuje Václav Nestrašil z ŘSD.
Životnost jednotlivých komponent mýtného systému
Ocelové konstrukce 2035
Protikorozní nátěr 2020
Kontaktní a distribuční místa 2018
Vozidla enforcementu 2018
Databáze mýtných a kontrolních transakcí 2020
Centrum zákaznické podpory mýta 2020
Datový sklad pro mýto a telematiku 2020
Celoroční výběr mýta letos poklesne o 1,5 procenta, rok skončí s 8,54 miliardami korun
„Přestože rok ještě neskončil, predikce výběrů mýta na poslední dny ukazují, že letošek skončí s vybranou sumou 8,54 miliardy korun,“ konstatoval Václav Nestrašil, šéf mýta na ŘSD, které je provozovatelem českého mýtného systému. To je o 1,5 procenta méně, než v roce 2012. Pokles i přes rostoucí aktivitu kamionové dopravy zapříčinil rostoucí podíl vozidel v emisní kategorii Euro 5+ na vybraném mýtném a celkových mýtných transakcích. Nákladní automobily s motory kategorie Euro 5 totiž platí nižší mýtné tarify. Coby součást ekologické strategie státu unikly dvojímu zvyšování tarifů v letech 2011 a 2012. Ještě v roce 2010 se vozidla s Euro 5 podílela na mýtných transakcích jen 23 procenty, letos už to bylo 55 procenty! Celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 49 miliard Kč. Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí 10 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 20,5 %. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 mld. Kč bez DPH.
V mýtném systému je aktuálně registrováno přes 680 tisíc vozidel, z toho 80.000 připadá na ta z hmotností do 12 tun. Nejvíce mýtného se podle očekávání vybere na dálnicích – až 76 procent, na rychlostních silnicích je to 19 % a na „jedničky“ zbývá 5 % všech příjmů. Dominantně 88 % se na placení mýta podílí kamiony nad 12 tun, lehčí nákladní automobily 11 procenty, autobusy pak kolem jednoho procenta.
Nejsilnějším dnem letošního roku byl 29. říjen (den po státním svátku), kdy se vybralo 36.658.731 Kč. Nejlepším byl 43. týden (21. - 27. 10.) se 185.652.433 vybranými korunami mýta. Nejvýnosnějším měsícem mýta byl pak říjen s 813.329.266 korunami a dosáhnul dokonce absolutního prvenství.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.
Vložil: Redaktor KL