Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Na mýtném se letos vybralo přes 8,5 miliardy. Systém prošel zásadní modernizací

19.12.2013
Na mýtném se letos vybralo přes 8,5 miliardy. Systém prošel zásadní modernizací

Autor: Profimedia.cz

Popisek: Ilustrační foto

Mýtný systém prochází podle plánu rozsáhlou obnovou a modernizací, která jej postupně přibližuje ke stavu, v jakém byl při spuštění v roce 2007, říká Václav Nestrašil, ředitel úseku Provozovatele elektronického mýta ŘSD. Úkol vyplývá generálnímu dodavateli a smluvnímu provozovateli Kapsch ze smlouvy o službách provozování tuzemského mýtného systému.

Obnově podléhají technické a programové komponenty mýta, zejména jeho centrální systém a infrastruktura. Právě klíčové prvky centrálního systému byly modernizovány za plného provozu mýta o víkendu ze 7. na 8. prosince. „Vše proběhlo hladce a s minimálními dopady na uživatele mýta. Přitom šlo o operaci srovnatelnou svým rozsahem a složitostí se spouštěním nešťastného centrálního registru vozidel,“ dodává Karel Feix, ředitel Kapsch v České republice. Podle něj lze s malou nadsázkou prohlásit, že stát si před lety koupil mýtné systémy dva, ten z roku 2007 a ten modernizovaný a plně funkční, který bude mít v majetku k roku 2017.

Proces obnovy a modernizace je s ohledem na životnost jednotlivých komponent rozdělen do několika etap. Práce na mýtných a kontrolních branách proběhly v letech 2012 a 2013. Síť kontaktních a distribučních míst byla obnovena v létě letošního roku. U vozidel mobilní kontroly se tak děje průběžně, a to buď po najetí 300 tisíc kilometrů, nebo uplynutím tří let od uvedení do provozu. Práce na nejdůležitějším centrálním systému s klíčovými prvky jako je Databáze mýtných a kontrolních transakcí nebo Centrum zákaznické podpory mýta byly naplánovány na pomikulášský víkend. Obnova poslední části - Datového skladu pro mýto a telematiku - proběhne v únoru 2014. „Obnova a modernizace součástí mýta měla samozřejmě zásadní vliv na další prodloužení životnosti a bezproblémového chodu celého mýtného systému,“ doplňuje Václav Nestrašil z ŘSD.

Obnově podléhají technické a programové komponenty mýta, zejména jeho centrální systém a infrastruktura. Právě klíčové prvky centrálního systému byly modernizovány za plného provozu mýta o víkendu ze 7. na 8. prosince. „Vše proběhlo hladce a s minimálními dopady na uživatele mýta. Přitom šlo o operaci srovnatelnou svým rozsahem a složitostí se spouštěním nešťastného centrálního registru vozidel,“ dodává Karel Feix, ředitel Kapsch v České republice. Podle něj lze s malou nadsázkou prohlásit, že stát si před lety koupil mýtné systémy dva, ten z roku 2007 a ten modernizovaný a plně funkční, který bude mít v majetku k roku 2017.

Proces obnovy a modernizace je s ohledem na životnost jednotlivých komponent rozdělen do několika etap. Práce na mýtných a kontrolních branách proběhly v letech 2012 a 2013. Síť kontaktních a distribučních míst byla obnovena v létě letošního roku. U vozidel mobilní kontroly se tak děje průběžně, a to buď po najetí 300 tisíc kilometrů, nebo uplynutím tří let od uvedení do provozu. Práce na nejdůležitějším centrálním systému s klíčovými prvky jako je Databáze mýtných a kontrolních transakcí nebo Centrum zákaznické podpory mýta byly naplánovány na pomikulášský víkend. Obnova poslední části - Datového skladu pro mýto a telematiku - proběhne v únoru 2014. „Obnova a modernizace součástí mýta měla samozřejmě zásadní vliv na další prodloužení životnosti a bezproblémového chodu celého mýtného systému,“ doplňuje Václav Nestrašil z ŘSD.

Životnost jednotlivých komponent mýtného systému

Ocelové konstrukce                                                                     2035     

Protikorozní nátěr                                                                        2020

Kontaktní a distribuční místa                                                        2018

Vozidla enforcementu                                                                  2018

Databáze mýtných a kontrolních transakcí                                    2020

Centrum zákaznické podpory mýta                                              2020

Datový sklad pro mýto a telematiku                                             2020

 

Celoroční výběr mýta letos poklesne o 1,5 procenta, rok skončí s 8,54 miliardami korun

„Přestože rok ještě neskončil, predikce výběrů mýta na poslední dny ukazují, že letošek skončí s vybranou sumou 8,54 miliardy korun,“ konstatoval Václav Nestrašil, šéf mýta na ŘSD, které je provozovatelem českého mýtného systému. To je o 1,5 procenta méně, než v roce 2012. Pokles i přes rostoucí aktivitu kamionové dopravy zapříčinil rostoucí podíl vozidel v emisní kategorii Euro 5+ na vybraném mýtném a celkových mýtných transakcích. Nákladní automobily s motory kategorie Euro 5 totiž platí nižší mýtné tarify. Coby součást ekologické strategie státu unikly dvojímu zvyšování tarifů v letech 2011 a 2012. Ještě v roce 2010 se vozidla s Euro 5 podílela na mýtných transakcích jen 23 procenty, letos už to bylo 55 procenty! Celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 49 miliard Kč. Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí 10 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 20,5 %. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 mld. Kč bez DPH.

V mýtném systému je aktuálně registrováno přes 680 tisíc vozidel, z toho 80.000 připadá na ta z hmotností do 12 tun. Nejvíce mýtného se podle očekávání vybere na dálnicích – až 76 procent, na rychlostních silnicích je to 19 % a na „jedničky“ zbývá 5 % všech příjmů. Dominantně 88 % se na placení mýta podílí kamiony nad 12 tun, lehčí nákladní automobily 11 procenty, autobusy pak kolem jednoho procenta.

Nejsilnějším dnem letošního roku byl 29. říjen (den po státním svátku), kdy se vybralo 36.658.731 Kč. Nejlepším byl 43. týden (21. - 27. 10.) se 185.652.433 vybranými korunami mýta. Nejvýnosnějším měsícem mýta byl pak říjen s 813.329.266 korunami a dosáhnul dokonce absolutního prvenství.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.

Vložil: Redaktor KL

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace