Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tunel Blanka: Bém projel slavnou sázku s AutoMatem, jenže tam ho nechtějí ani na vaření kafe. Teskný zpěv Kolibříka, píše k tomu Hudeček

04.12.2013
Tunel Blanka: Bém projel slavnou sázku s AutoMatem, jenže tam ho nechtějí ani na vaření kafe. Teskný zpěv Kolibříka, píše k tomu Hudeček

Foto: aTeo

Popisek: Tunel Václav

V roce 2007, kdy byl Pavel Bém ještě primátorem Prahy, vsadil se s iniciativou AutoMat, že pokud se Blanka prodraží, odvede 50 hodin veřejně prospěšných prací. Píše se rok 2013 a z původně prezentovaných 21 miliard se stalo miliard 36. Iniciativa AutoMat vytáhla starou sázku v momentě, kdy všechna média „jedou“ ostrou přestřelku mezi Bémem a současným primátorem Hudečkem, právě o tunelu Blanka, jehož dokončení je vážně ohroženo.

K sázce AutoMat píše: Nechali byste si od Béma aspoň uvařit kafe? Sázku s námi prohrál a my stojíme před dilematem: Co s člověkem, pro kterého jsou veřejné miliardy na vícepracech nezajímavou položkou a snad vše, na co sáhl, se ukazuje jako malér? Obáváme se mu proto svěřit v iniciativě jakoukoliv práci...

Přes 15 let čeká hlavní město na slibovanou úlevu od tranzitní dopravy, kterou měl poskytnout tunelový komplex Blanka, mohutně propagovaný někdejším primátorem Prahy Pavlem Bémem. AutoMat patřil od počátku k nejsilnějším odpůrcům této stavby. Další a další problémy spojené s tunelem nám dávají za pravdu a ukazují, že se jedná o největší pražský průšvih posledních deseti let. Navíc stále není jasné, kolik let potečou peníze do zakonzervované stavby.

Nicotných 15 miliard

Že se Blanka prodražila, je jasné i dítěti, které se naučilo základní počty. Pavel Bém ale všechny výroky o navyšování ceny odbývá, že se nic neděje. Donedávna si vystačil s tím, že ještě nebylo uzavřeno účetnictví. Z původně prezentovaných 21 miliard se stalo miliard 36. A ještě není konec. Bém teď bagatelizuje prodražení tunelu vícepracemi jako nicotné. „Nevíme, jaká částka je pro exprimátora významná, když už ne několik miliard na vícepracech,“ podotýká Vratislav Filler z iniciativy AutoMat.

Co mohla Praha za ty peníze mít?

Kdyby nebylo Blanky a jejího prodražování, mohla mít Praha vyřešenou spoustu dopravních problémů levnějším a efektivnějším způsobem. Už jen za sedm miliard utracených za vícepráce na Blance by Praha mohla mít mimo jiné 500 nových bezpečných přechodů, 100 rekonstruovaných světelných křižovatek, nové železniční zastávky a tramvajové trati, které zoufale potřebuje. Co teprve, kdyby se Blanka nezačala stavět? „Kvalitní dopravní obsluhy je možné dosáhnout mnohem efektivněji a levněji. Navíc tyto projekty rychle zastarávají a nejsou schopné reagovat na změnu dopravního chování účastníků provozu. Proč asi?“ zamýšlí se Filler.

Splní Bém slib?

Pavel Bém prohrál. Prohrál nejen jako primátor, který nebyl schopný vést město k rozvoji a otevřít jej lidem, ale prohrál i jako člověk. „V roce 2007 se s námi vsadil, že pokud se Blanka prodraží, odvede 50 hodin veřejně prospěšných prací. Za nás ale musíme říci, že si vůbec nejsme jisti, zda po něm chtít splnění slibu. Nevěříme, že pro něj najdeme práci, kde by nic nemohl zkazit,“ směje se Filler.

Blanka ale zůstává i prohrou nás všech, kteří ji celou zaplatíme. Na Bémův tunel lží nepotřebujeme čekat. Chceme-li lepší město, můžeme se do toho pustit už nyní – začít lze zlepšováním veřejných prostranství v celém městě a humanizací magistrály.

Primátor Hudeček: Teskný zpěv kolibříka

V neděli jsem v Otázkách Václava Moravce vyslechl vystoupení Pavla Béma, mého oponenta, a přiznám se, že jsem po celou dobu nevycházel z údivu.

Když zazněla věta „pan Hudeček je neuvěřitelný lhář“, zkousl jsem to a nereagoval prostě proto, aby se po jistě chutném nedělním obědě divákům nepřitížilo tím, že budou sledovat záplavu prázdných invektiv.

Včera jsem si pak na blogu Pavla Béma přečetl jeho (nedělní) „Omluvu Jindřichu Šídlovi“, která samozřejmě není omluvou v pravém slova smyslu, pouze dalším atakem proti mně.

Začetl jsem se hlouběji do autorových současných i starších výtvorů a namísto politika a exprimátora na mě skrze jeho řádky hleděl spíš zatrpklý grafoman, který si kdysi stavěl drahé pomníky z veřejných zdrojů a pyšnil se titulem nejoblíbenějšího politika. Z kdysi populárního starosty, mocného primátora je teď jen malý nervózní a vzteklý pán.

Uvažoval jsem, jak se budu bránit, jak každou jednotlivou invektivu vyvrátím, ale přes noc mi hlava vychladla a chci se s tématem "Bém" už definitivně a navždy rozloučit. Pro tento účel existuje pár starých dobrých přísloví, kterými stojí za to se řídit.

Potrefená husa nejvíc kejhá

Právě svým kejháním, křikem a bezdůvodnou kritikou Pavel Bém mě i ostatní přesvědčil, že problémy, které musíme nyní řešit, opravdu zavinil především on.

Do těch na zemi se nekope

Politika je nevyzpytatelná, ale leckdo se může domnívat, že Pavel Bém už je politickou mrtvolou. Jediné, co bych si ještě ze zbytků úcty, které k němu chovám, opravdu nepřál, aby se stal politickou zombie.

Takže tímto se s ním loučím. Věřte mi ale, že šrámy na městě a jeho rozpočtu, které nám zanechal, mi ho budou připomínat ještě velmi dlouho.

Jak se hájí exprimátor Bém?

O stavbě tunelového komplexu Blanka, největší podzemní městské stavby toho času realizované v Evropě již bylo napsáno a vyřčeno tolik, že se v tom lze jenom obtížně orientovat.

Mnohé z takto vytvořené „reality“ je lež, mnohé polopravda, a zbytek nejspíše pouze pravda částečná. Jedná se o tak složitý komplex staveb, o tak nepřehledný proces probíhající v čase, že i ti nejlépe informovaní nemohou znát všechny skutečnosti.  Nemám v úmyslu v tom proto dělat pořádek, spíše upozorním na klíčové důsledky současných kroků primátora Hudečka.

Nejdůležitější jsou v tuto chvíli následující otázky: Dočkají se vůbec Pražané Blanky? Jak celou věc může ovlivnit tzv. „rozhodčí řízení“? Kdy se tunel konečně otevře Pražanům? A kolik bude na konci celá stavba stát?

1. Primátor Hudeček vyřkl na začátku minulého týdne neuvěřitelnou větu: „Smlouva na stavbu tunelu Blanka je od začátku neplatná“. A to proto, že ji údajně neschválila jako mnohasetstránkový dokument Rada HMP ani Zastupitelstvo HMP. V tuto chvíli pominu skutečnost, že o veřejné zakázce na stavbu tunelového komplexu Blanka rozhodovala českou vládou jmenovaná komise a následně i Rada HMP. Pominu i skutečnost, že rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky opět učinila Rada HMP. Pominu, že součástí nabídky firmy Metrostav, o které Rada rozhodovala, byl i neoddělitelně připojený návrh smlouvy o dílo. Pominu i to, že vlastní návrh smlouvy o dílo a následně podepsaná „Smlouva“ má odhadem více než 30 000 stran (bez dodatků) a není ani v nejmenším představitelné, že by se jí jako takovou Rada HMP mohla zodpovědně zabývat. Pominu i skutečnost, že o rozhodování o nabídkách ve veřejné soutěži náleží ze zákona právě Radě a nikoliv Zastupitelstvu HMP. Pominu i současnou každodenní realitu rozhodování v HMP, a to totiž, že o veřejných zakázkách rozhoduje právě rada města, opět nikoliv zastupitelstvo. Pominu i fakt, že právě pan Hudeček např. ještě před rokem rozhodoval o výdajích na úhradu faktur tunelu Blanka přesně tak, jak to udělala Rada HMP řízená mnou v roce 2006. Tedy, že už třetím rokem se „nové“ vedení města včetně pana Hudečka chová a jedná v pravém rozporu se svým vlastním dnešním „novým“ tvrzením o údajné neplatnosti „Smlouvy“ na výstavbu tunelu Blanka.

2.  Nic z toho není významné. Nejpodstatnější je skutečnost, že se dnes stavba fakticky zastavila. Metrostav nestaví. Nemůže, protože mu Hudeček a spol. neplatí. Nestaví, protože není podepsán jediný „změnový list“ a tudíž není vlastně co stavět. Stavbu fakticky nikdo neřídí. Technický dozor investora, společnost IDS ani nemá platnou smlouvu. Odbor městského investora je totálně paralyzován a má „zakázáno“ konat (v rozporu s právními a vnitřními předpisy Magistrátu HMP). Rada HMP nerozhoduje o ničem. Navíc spekulace o zastavení stavby 7. prosince 2013 jsou ve skutečnosti mediální mystifikací, protože stavba už dnes stojí.

3. Zpochybnění platnosti „Smlouvy“ je tím nejhloupějším právním řešením, kterého se mohl pan Hudeček dopustit. Smlouva jako taková se totiž řídí obchodním zákoníkem. Podle obchodního zákoníku platí, že ten kdo způsobil neplatnost smlouvy, odpovídá druhé straně za škodu. Pokud tedy pan Hudeček tvrdí, že smlouva je neplatná (s čímž nesouhlasím) z důvodu údajné absence schválení organy města, tak tím výslovně říká, že město bude odpovídat Metrostavu za škodu. Veřejně tím vystavil bianco směnku Metrostavu. Pan Hudeček zvolil nejhloupější a nejhorší právní řešení, které poškozuje Prahu.

4. Pokud snad někdo z Hudečkových právních poradců dovozuje neplatnost smlouvy podle rozhodnuti Nejvyššího soudu spis. zn. 33 Cdo 1090/2008, který je z roku 2010 a podle kterého má zastupitelstvo schvalovat nabytí nemovitého majetku i v případě smlouvy o dílo, tak mohu pouze konstatovat, že v době uzavření smlouvy o dílo s Metrostavem žádný takový judikát neexistoval. Praha jednala v souladu s pokyny právníků. Jednala přesně tak jako tisíce dalších municipalit, a také tak, jak jednalo hlavní město Praha od roku platnosti zákona o veřejných zakázkách. A v dobré víře.

5. Nevěřím tomu, že by jakýkoli soud po několika letech budování stavby v dobré víře v uzavřenou smlouvu prohlásil nyní absolutní neplatnost všeho. I Ústavní soud chrání dobrou víru stran ve svých nálezech.

6. Pokud Metrostav vyhrál veřejnou zakázku na stavbu, pak mu nepochybně vznikl nárok na uzavření smlouvy.

7. Pokud by trval pan Hudeček na neplatnosti smlouvy, pak by dílo bylo ve vlastnictví Metrostavu, na cizím pozemku a fakticky bez právního titulu. To by pak znamenalo dílo odkoupit. To jsou zcela absurdní následky činu pana Hudečka. Mimochodem, je to i důvod pro odstranění stavby. Na nic z toho pan Hudeček a jeho „zázrační právníci“ nepomysleli.

8. Samozřejmě z logiky věci také vyplývá, že Hlavní město Praha ani nemohlo v roce 2006 při rozhodování o veřejné zakázce schvalovat „nabytí majetku“ do svého vlastnictví, protož tento budoucí nemovitý majetek ještě neexistoval. Město může nabývat majetek pouze jasně vydefinovaný. Je zřejmé, i s ohledem na změny v průběhu stavby, že tento krok může být učiněn a ž po dokončení a kolaudaci stavby. Potom nic nebrání Zastupitelstvu HMP nabytí takového majetku schválit. A v tomto je vidět největší bída Hudečkova „činu“. Nejde totiž ve skutečnosti o problém s „nabytím majetku“, protože ten lze snadno vyřešit a ani to vlastně není možné učinit jinak. Jde ve skutečnosti o to, že pan Hudeček nechce převzít politickou odpovědnost (a také právní) za to, že by musel nyní stavbu zastavit a na tzv. „vícepráce“ nad 20 procent původního rozpočtu stavby vyhlásit novou soutěž. Toto zoufalé pochybení způsobené absolutním neřízením a nekontrolováním stavby je totiž dnes čistě jeho politická odpovědnost. Cena za to jsou už dnes miliardy. A to je také důvodem, proč pana Hudečka nazývám nezodpovědným politikem a manažerským diletantem.

9. Pokud Rozhodčí soud rozhodne, že „Smlouva“ je platná, pak z toho vyplývá povinnost Prahy uhradit veškeré náklady v řádu stovek milionů korun. Zakonzervování stavby přinese náklady miliardové. Sankční penále, které bude muset Praha Metrostavu zaplatit, znamená opět mnoho stovek milionů korun. Inflace za několik let zdržení stavby opět stovky milionů korun. Tedy dohromady se můžeme bavit o „vícenákladech“ v řádu dvou až pěti miliard korun!

Pokud Rozhodčí soud rozhodne, že „Smlouva“ je neplatná, pak to nutně přinese kromě stomilionových nákladů za vlastní rozhodčí řízení i mimořádnou finanční zátěž Prahy s neuvěřitelně slabou, vlastně nulovou „vyjednávací“ pozicí pro samotné stanovení konečné ceny díla. Vznikne problém, co se stavbou? Čí tedy bude? Kdo zaplatí Metrostavu za odvedenou práci? A jak to zdůvodní? Bude třeba vyhlásit nové výběrové řízení na zhotovitele a tedy dostavbu Blanky. A to je opět běh na velmi, velmi dlouhou trať v řádu několika let. Pravděpodobně pak v tomto případě bude konečná „škoda“ pro hlavní město Prahu z hlediska finanční zátěže ještě vyšší než odhadovaných pět miliard ve variantě předchozí.

10. Z toho plyne triviální závěr: Pro hlavní město Prahu je Hudečkův experiment extrémně rizikový, extrémně nevýhodný a ještě navíc jde o tak velké peníze, že v konečném důsledku za to nebude ochoten nést politickou odpovědnost už vůbec nikdo.

Z výše uvedeného je patrné, že už dnes „stojící, zpožděný a prodražený tunel Blanka“ čelí ještě daleko větší hrozbě: dalšímu prodražení v řádech o několik miliard korun a také dalšímu zpoždění ve výstavbě v řádu možná o několik let. Tyto skutečnosti pak způsobí nejenom dopravně infrastrukturní paralýzu Prahy, ale také paralýzu finanční. Je to demontáž města v přímém přenosu. A to jenom proto, že se pan Hudeček dnes bojí převzít politickou odpovědnost a zároveň jeho touha po moci je tak velká, že se neumí primátorského křesla pustit. Bůh s námi.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

Vložil: Anička Vančová